Anmälningsplikt - vad innebär det i praktiken?

Vad skulle anmälningsplikten innebära i praktiken? Välkomna till ett seminarium i Riksdagen den 29 maj med syfte att vrida och vända på den lagstiftning som nu utreds. Under en förmiddag i riksdagens andrakammarsal kommer politiker, civilsamhälle, fackförbund och internationella gäster vrida och vända på anmälningsplikten och dess påverkan på samhället, professionerna och tilliten till våra myndigheter.

Tid: 29 maj, 8.15-12.00
Plats: Andrakammarsalen, Riksdagen. Sänds även digitalt.

Upplägg:
8.15-9.15 Panelsamtal med fackförbund
9.15-10.00 Internationell utblick
          Michael Zwart, Amsterdams polismyndighet  (Nederländskt perspektiv)
          Michelle Levoy, director, PICUM  (Tyskt och europeiskt perspektiv)
10.30-11.15 Reflektioner från samhällsaktörer
11.15 - 12.00 Panelsamtal med politiker

• Muharrem Demirok, partiledare, (C)
  • Amanda Lind, språkrör (MP)
  • Magnus Resare - riksdagsledamot (M)
  • Camilla Mårtensen, riksdagsledamot (L)

Se samtliga paneldeltagare här.

Arrangörer: Fackförbundet DIK, Akademikerförbundet SSR, IMER-förbundet, Läkare i Världen och Saco - Sveriges akademikers centralorganisation, Miljöpartiets riksdagsgrupp, Ulrika Westerlund (Mp), Malin Björk (C) och Malin Danielsson (L).

Anmälan och Press:
Vill du delta på plats vänligen anmäl dig här, vill du delta digitalt anmäl dig här.
Har du frågor eller vill få en intervju med t ex. de internationella gästerna med erfarenhet från länder med liknande lagstiftning? Kontakta oss!

Om oss

DIK är facket för alla som arbetar eller studerar inom kultur, kommunikation och kreativ sektor. DIK har cirka 20 000 medlemmar runt om i landet och ingår i Saco, Sveriges akademikers centralorganisation. DIK är partipolitiskt obundet.

Sämre akademisk frihet för forskare inom humaniora och samhällsvetenskap4.6.2024 06:01:00 CEST | Pressmeddelande

En ny rapport från Universitetskanslersämbetet (UKÄ) visar att forskare inom samhällsvetenskap och humaniora i högre grad än andra ämnesområden upplever att deras akademiska frihet är utmanad. Konsekvenserna är stora – forskarna byter forskningsfokus och undviker ämnen som kan uppfattas som kontroversiella. Fackförbundet DIK ser stora risker för det öppna demokratiska samhället och samtalet.

Unga mer drabbade av arbetslöshet och orosmolnen hopar sig kring musei- och kultursektorn20.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande

DIK:s arbetslöshetsrapport för 2023 som släpps idag visar att arbetslösheten under året ökat kraftigt bland unga inom kultur- och kommunikationssektorn - från 1,6 till 3,9 procent. Sett till yrken har de som arbetar inom språkbranschen eller kommunikation och kreativ sektor drabbats hårdast, men under 2024 ser DIK en risk att arbetslösheten kan öka även i den bredare musei- och kultursektorn. Detta då sektorn fått minskade resurser samtidigt som kostnaderna för renoveringar och hyror är allt för höga.