UR och Nordiska museet prisar elevers vardagsberättelser med "Årets skaffare"

I samarbete med Nordiska museet presenterar UR för fjärde året i rad vinnarna av "Årets skaffare 2024". Det är en utmärkelse tillägnad till skolklasser som utmärkt sig i projektet "Mitt liv". Årets pristagare är årskurs 5 från Norrskolan i Uddevalla och Frödingskolan i Karlstad.

Årskurs 5 från Frödingskolan i Karlstad och årskurs 5 från Norrskolan i Uddevalla och åtilldelas priset Årets Skaffare år 2024. Foto: Nordiska museet

"Mitt liv", ett initiativ startat av UR och Nordiska museet våren 2020, fortsätter att engagera elever över hela Sverige i att dokumentera sina dagliga liv. Denna digitala insamling, som visas på mittliv.nordiskamuseet.se, har samlat in nästan 6500 berättelser från elever som ger en röst åt ungdomars perspektiv och vardagserfarenheter. Sedan projektets början har 663 klasser från 367 skolor, från Kiruna i norr till svenska skolan i Marbella i söder, deltagit. I årets tävling bidrog klasserna med sammanlagt 1249 nya berättelser, vilka alla arkiveras i Nordiska museets samlingar för framtida generationer.

Priset delades ut under en digital ceremoni av Kalle Sandhammar, vd på UR, och Sanne Houby-Nielsen, styresman på Stiftelsen Nordiska museet, som båda hyllade elevernas insatser och betydelsen av deras bidrag.

Årets utmärkelse "Årets skaffare 2024" syftar till att erkänna de klasser som särskilt bidragit till att dokumentera samtiden för framtiden. Termen "skaffare" är en historisk referens till Artur Hazelius medhjälpare, som var avgörande i skapandet av Nordiska museets omfattande samlingar.

Juryns motiveringar till Årets Skaffare

Årskurs 5 från Norrskolan i Uddevalla tilldelas priset Årets Skaffare år 2024:
“Med fina detaljer beskriver eleverna i årskurs 5 i Norrskolan en dag i deras liv 2024. De berättar om hur de vaknar på morgonen, vad de äter till frukost, hur de tar sig till skolan och om hur lektionerna var upplagda denna onsdag den 14 februari, alla hjärtans dag.

Vi får också läsa om elevernas olika fritidsintressen från brottning, att spela i orkester till orientering. Vi får läsa om deras familjer och om att det kan vara så sorgligt när en lärare slutar att man måste gråta hela rasten.”

Årskurs 5 från Frödingskolan i Karlstad tilldelas priset Årets Skaffare år 2024:
“Med kärnfulla texter beskriver eleverna i årskurs 5 i Frödingskolan hur deras dag såg ut tisdagen den 24 oktober 2023.

Som läsare får vi ta del av deras rutiner i hemmen, vi får följa med under skoldagen och ta del av lekar och lektioner. Genom elevernas berättelser får vi också lära oss att de som gillar Taylor Swift kallas för Swifties och att det kan vara härligt att göra läskiga saker eftersom det gör att det pirrar i hela kroppen.”

Om Årets skaffare

Under fem år delas utmärkelsen “Årets skaffare” delas ut till två skolklasser. Utmärkelsen delades ut första gången 2021. ”Årets skaffare 2024” baseras på bidrag som kom in under perioden 1 mars 2023 till 29 februari 2024 med prisutdelning 21 maj. Under perioden kom totalt 1249 nya bidrag in.