Dåliga jobbutsikter för 8 av Gävleborgs 30 vanligaste yrken

8 av Gävleborgs 30 vanligaste yrken beräknas ha små möjligheter till arbete på fem års sikt. Yrkena omfattar bland annat butikssäljare, städare och barnskötare, och sysselsätter i dag över 14 000 gävleborgare. Det visar en kartläggning genomförd av bemanningsföretaget Manpower, baserad på statistik från Arbetsförmedlingen och SCB.

– Arbetsmarknaden genomgår just nu stora förändringar. Det är viktigt att vara medveten om att ditt yrke eller din arbetsroll kan komma att förändras, eller i vissa fall till och med försvinna. Den goda nyheten är att även den som har ett yrke med små jobbmöjligheter sannolikt har kompetenser som ger goda chanser att byta yrke och förbättra sina framtidsutsikter, säger Per Johansson, Managing Director på Manpower.

En ny kartläggning av Manpower, baserad på Arbetsförmedlingens yrkesprognoser och SCB:s yrkesregister, visar att 8 av Gävleborgs 30 vanligaste yrken har små möjligheter till arbete på fem års sikt. Yrkena omfattar bland annat butikssäljare, städare och barnskötare.

På riksnivå är motsvarande siffra 9 av 30, och så mycket som hälften av topp tio-listan över Sveriges vanligaste yrken har en negativ jobbprognos. Totalt sysselsätter de 9 yrkena närmare 700 000 svenskar. Enligt Arbetsförmedlingen är den viktigaste nyckeln till goda jobbmöjligheter i framtiden att utbilda sig, exempelvis genom en yrkes- eller högskoleutbildning.

– Ökad automatisering och AI och därpå höjda utbildningskrav kommer att innebära stora utmaningar för många gävleborgare. Samtidigt kan du förbättra jobbutsikterna rejält genom att utveckla din kompetens. En vidareutbildning från barnskötare till förskollärare, från butiks- till restauranganställd eller från lagermedarbetare till lastbilsförare tar dig exempelvis från dåliga till bra jobbmöjligheter framöver och höjer dessutom i många fall din månadslön, säger Per Johansson.

Samtidigt som vissa yrken har små jobbutsikter lider andra vanliga yrken av svår kompetensbrist, både i dag och på fem års sikt. Elektriker, mekaniker och maskinoperatörer är exempel på bristyrken som endast kräver gymnasieutbildning, medan bristyrken på högskole- och universitetsnivå bland annat omfattar revisorer, systemutvecklare och förskollärare.

Lista: De 8 av Gävleborgs 30 vanligaste yrken som har dåliga jobbmöjligheter på fem års sikt

• Butikssäljare, fackhandel
• Butikssäljare, dagligvaror
• Städare
• Barnskötare
• Fastighetsskötare
• Övriga kontorsassistenter och sekreterare
• Elevassistenter m.fl
• Lager- och terminalpersonal

Källor
Arbetsförmedlingens yrkesprognoser
SCB:s yrkesregister

Femårsprognos för Sveriges 30 vanligaste yrken

Om Manpower

Manpower är världsledande inom bemanning och rekrytering och erbjuder flexibla lösningar och snabb tillgång till kompetens. Med en av Sveriges största kandidatbaser och vår stora kunskap om olika verksamheters behov matchar vi rätt person på rätt plats. Vi har över 65 års erfarenhet, finns på ett 50-tal orter i Sverige och i mer än 80 länder världen över. Manpower är en del av ManpowerGroup som varje år sätter 18 000 personer i jobb i Sverige. www.manpower.se

Goda jobbutsikter för samtliga av Norrbottens 30 vanligaste yrken29.5.2024 10:17:57 CEST | Pressmeddelande

Samtliga av de 30 vanligaste yrkena i Norrbotten beräknas ha stora eller medelstora möjligheter till arbete på fem års sikt. Det innebär att Norrbotten, tillsammans med Västerbotten, är de enda län där inget av de största yrkena har dåliga jobbmöjligheter. Det visar en kartläggning genomförd av bemanningsföretaget Manpower, baserad på statistik från Arbetsförmedlingen och SCB.