Hyresgästföreningen Region Västra Sverige

Ny undersökning: Överväldigande majoritet i Västra Götaland är emot marknadshyror

En ny undersökning utförd av Indikator Opinion på uppdrag av Hyresgästföreningen visar att en överväldigande majoritet (74 procent) av invånarna i Västra Götaland är emot marknadshyror. Och resultatet står sig oavsett vilken partitillhörighet man säger sig ha, vilken upplåtelseform, eller vilket län man bor i.

Fråga: Bör marknadshyror införas? Dvs ett system där hyresvärden ensidigt får bestämma hyran?

– Vår undersökning visar tydligt att de i Västra Götaland inte vill ha marknadshyror. Det vi tar med oss och som är vårt budskap till våra kommunala politiker är att man behöver driva politik som gör att folk har råd att bo. Hyresgäster klarar inte hur höga hyror som helst, säger Ronny Bengtsson, ordförande Hyresgästföreningen region Västra Sverige.

Vartannat år genomför Hyresgästföreningen undersökningen Hyresgästerna. I år har Hyresgästföreningen gett Indikator Opinion i uppdrag att fråga 5 240 svenskar – varav cirka 27 procent är hyresgäster – vad de tycker om marknadshyror.

Undersökningen visar att hela svenska folket liksom med en överväldigande majoritet är emot ett införande av marknadshyror, där hyresvärden sätter hyran på det sättet som till exempel sker på andrahandsmarknaden i Sverige.

Stödet för dagens förhandlingsmodell måste ses som oerhört starkt i alla väljargrupper.  Oavsett om väljarna delas efter upplåtelseform, parti som de röstar på eller vilket län de bor i så återfinns samma starka stöd för förhandlingsmodellen i alla grupper.

• I Västra Götalands län svarar 74 procent av de tillfrågade att de är emot marknadshyror. 19 procent svarar vet ej och endast 7 procent anger att de är för marknadshyror.
  • Totalt i landet säger 72 procent av de tillfrågade att de är emot marknadshyror medan 8 procent är för förslaget.
  • Bostadsrättsägare är minst negativa till att införa marknadshyror, där anser 10 procent att det vore bra, medan 69 procent säger nej till förslaget. Bland landets hyresgäster säger 77 procent nej till marknadshyror, medan 6 procent anser att det vore bra.
  • Majoriteten hos alla väljargrupper uppdelade efter parti säger nej till marknadshyror. Inte ens bland Centerpartiets och Moderaternas väljare är stödet för marknadshyror särskilt stort, där är det endast 17 procent som tycker det är en bra idé. Flest osäkra återfinns bland Sverigedemokraternas väljare där 22 procent säger att de inte vet.

– Just nu hörs ett antal ganska högljudda röster i den bostadspolitiska debatten som vill införa marknadshyror. Men det som blir tydligt i vår undersökning är att det går stick i stäv med vad väljarna tycker. I vår undersökning ser vi att svenska folket oavsett partisympatier är tydligt negativt till marknadshyror, säger Ronny Bengtsson.

Om undersökningen Hyresgästerna 2024:
Hyresgästföreningen har gett undersökningsföretaget Indikator Opinion i uppdrag att genomföra en omfattande enkät om politiska och ekonomiska frågor som berör hushållens boendesituation, ekonomiska villkor och åsikter om olika bostadspolitiska åtgärder. Undersökningen riktade sig till ett slumpmässigt urval av 14 867 personer bosatta i Sverige Undersökningens fältperiod varade från vecka 10 till och med vecka 16 under våren 2024. Totalt samlades 5240 svar in. Resultaten av hela undersökningen presenteras i rapporten Hyresgästerna 2024.

Presstjänst Västra SverigeHyresgästföreningen Västra Sverige

Västra Sverige omfattar kommunerna Göteborg, Varberg, Kungsbacka, Mölndal, Partille, Lerum, Kungälv, Stenungsund, Härryda, Ale, Tjörn, Orust och Öckerö. Vår presstjänst är bemannad under kontorstid.

Tel:010-459 24 00kommunikation.vast@hyresgastforeningen.se

Om oss

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Följ Hyresgästföreningen Region Västra Sverige

Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Region Västra Sverige