Aftonbladets AI-bot ska hjälpa läsarna förstå EU-valet
Idag lanserar Aftonbladet en första AI-chatbot, skapad inför EU-valet 2024. Med den nya tjänsten Valkompisen ger Aftonbladet läsaren makt att bestämma hur de vill ta del av information inför valet.
– Det här är vårt sätt att ta ut Aftonbladets journalistik på ett helt nytt sätt, säger biträdande redaktionschef Martin Schori.
Valkompisen är en AI-chatbot skapad av Aftonbladet. Användarna kan ställa vilka frågor de vill om EU och få svar från en databas med fakta som tagits fram av Aftonbladets journalister.
– Vi har använt oss av hundratals olika källor för att kartlägga allt som rör årets EU-val. Svenska partiers politik, kandidaternas hjärtefrågor och personliga intressen, men också allmän information om EU och hur EU fungerar, säger Emilia Cederholm, projektledare för Valkompisen på Aftonbladet.
Användarna kan få svar på konkreta frågor – vad tycker partierna? Vilken politik driver de? – men också få fakta och information om vad EU gör och vilka ansvarsområden unionen hanterar. Dessutom kan Valkompisen leverera svar i olika format, som en raptext, en haiku eller en godnattsaga.
För att ta fram Valkompisen har Aftonbladets journalister och utvecklare arbetat med den senaste AI-tekniken. Målet är att svaren som användarna får ska baseras på faktagranskade källor.
– När Valkompisen får en fråga så söker den i en databas full med fakta om EU och EU-valet och letar efter vad frågeställaren troligen är intresserad av. Informationen som hittas skickas sedan vidare till OpenAI:s senaste GPT-modell, GPT-4o, som formulerar ett relevant svar, säger Vasilios Hatciliamis, en av utvecklarna som varit med och byggt modellen.
AI-modellen har fått tydliga instruktioner att endast utgå från informationen i databasen. På så vis kan AI-tekniken användas med minimerad risk för att AI:n hittar på i sina svar, ett annars vanligt förekommande problem.
– Tanken är inte att ersätta våra duktiga och erfarna journalister som sitter på ännu mer kunskap, och dessutom kan granska makthavare och analysera politiska utspel. Valkompisen är ett komplement till all annan journalistik vi gör och det är förhoppningsvis ett kul experiment som vi kan skala upp på andra nyhetshändelser framöver, säger Martin Schori.
Frågor om EU är svåra att hitta svar till på nätet, och om man hittar så är det ofta svårt att förstå. Med Valkompisen kan användarna börja från sin egen kunskapsnivå, oavsett om man är EU-nörd eller nybörjare.
– Jag tycker Valkompisen är så himla bra. Den gör så att jag slipper googla det jag undrar. Istället kan jag få all information som jag behöver på ett och samma ställe, säger förstagångsväljaren Izabella Lindahl, 19, som är en av flera elever som testat Valkompisen.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Emilia Cederholm, projektledare Valkompisen. Telefon: 070-888 96 50 E-post: emilia.cederholm@aftonbladet.se
Angelica Öhagen, projektledare EU-valet. Telefon: 070-1622415 E-post: angelica.ohagen@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
Rockbjörnen intar Gröna Lund – avslutar livesommaren med musikfest3.6.2024 08:01:00 CEST | Pressmeddelande
Rockbjörnen, Aftonbladets och svenska folkets stora musikpris, intar i år Gröna Lund. Den 18 september fylls nöjesparken med sommarens hetaste artister – och omkring 8 000 engagerade fans. Det blir en livesänd prisutdelning där svenska folket röstat fram alla pristagarna.
Hanne Kjöller till Svenska Dagbladet3.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
SvD värvar författaren, sjuksköterskan och DN-kolumnisten Hanne Kjöller, i augusti blir hon ny krönikör på ledarsidan. – Det är en av Sveriges mest tongivande, spännande och nyfikna röster som nu ansluter till ledarredaktionen. Hon kommer att tillföra nya perspektiv, inte minst genom sitt patos och sitt mod att våga vara motvalls, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum