Lidl gör succé på TikTok
På mindre än en vecka blev Lidl störst på TikTok av alla dagligvarukedjor i Sverige. Kontot bjuder in följarna till att hänga med Lidls social media manager bakom kulisserna – och engagemanget har varit stort.
![](/data/images/public/2265114/3486018/43381112-5a76-4219-9ba8-caee3746f043-w_720.jpg)
Sedan det första inlägget lades upp för en dryg månad sedan har Lidls TikTok-konto samlat 15 700 följare. Deras idéer har också genererat innehåll till kontot. Klippet där Lidl delar ut gratis bretzels i Stockholm har redan över en halv miljon visningar och bygger på ett önskemål i kommentarsfältet. Även videon där en Lidl-medarbetare ropar ut ett meddelande på rövarspråket i kassan är inspirerat av följarna.
– Vi ville skilja ut oss från alla andra: Hur kan vi göra något som inte alla andra gör? Hur kan vi visa upp produkter utan att göra recept och lägga upp annonser? säger Olivia Cowzer, social media manager på Lidl.
Även om Lidls TikTok-konto är nytt, är Lidl på inget sätt ny på TikTok, poängterar Matthias Glöckler, chef för sociala medier och digital marketing på Lidl.
– Vi har funnits på plattformen länge, utan att vi som företag har varit där. Det har funnits ett starkt Lidl-commuity – med personer som gör stora Lidl-hauls – som har väntat på att vi ska vara där, säger han.
Precis som på Instagram, där Lidl sedan länge är populär, är humor viktigt på TikTok. Däremot är själva innehållet anpassat efter kanalvalet.
– Det vi gör på Instagram och TikTok är två helt olika världar. Vi vågar skjuta smalt för att gå brett. Alla behöver inte tycka det är kul och alla behöver inte fatta, men så länge det tilltalar vår tilltänkta målgrupp kommer det att flyga, säger Matthias Glöckler.
Av Lidls alla sociala mediekanaler är det just på TikTok som engagemanget är som störst. Svaret ligger i ett följarvänligt innehåll som följer en röd tråd, och en ung generation följare som uppskattar att de bjuder på sig själva, tror Matthias Glöckler. Relationen mellan honom som chef och Olivia Cowzer som social media manager står i fokus för många av inläggen.
– TikTok är ju en plattform där man ska vara personlig och därför valde vi det här konceptet. Men vi testar fortfarande innehåll. Plattformen ändrar sig hela tiden, så vi får följa med och kolla vad som händer – och fortsätta att göra det ännu bättre. Vi vill skapa innehåll som ger lite fniss, Olivia Cowzer.
Lidl samarbetar med contentbyrån OTW för TikTok och Instagram.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Matriket fortsätter manifestera betydelsen av svenskt – intar Kungsträdgården den 3 – 16 juni4.6.2024 08:53:58 CEST | Pressmeddelande
Matriket är det gemensamma varumärket för Lidl Sveriges egna svenskproducerade livsmedel. Det är också varumärket som har det bredaste sortimentet av enbart Från Sverige-märkta produkter. Ett år efter lanseringen har 53 procent av de svenska hushållen kännedom om Matriket, enligt YouGov. Nu fortsätter Lidl Sverige att stärka betydelsen av svenskproducerad mat genom att bjuda in Sommarstockholm till Kungsträdgården under två veckor.
Lidl introducerar plastfri gurka på den svenska marknaden28.5.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl lanserar nu en revolutionerande nyhet i grönsaksdisken: en gurka helt utan plastförpackning! I samarbete med det svenska innovationsbolaget Saveggy testas denna världsnyhet i Lidl Limhamn med start den här veckan. Lidl Sverige investerade i lösningen redan år 2020 och kommer att saluföras under Lidls egna varumärke Matriket.
Lidls halloumi blir allt annat än grillad i nytt produkttest17.5.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
I ett nytt stort test av Aftonbladet testades 13 grill- och halloumiostar. Med varierade omdömen på ostarna kammade Lidls egna Eridanous halloumi hem fyra av fem möjliga poäng. ”En saftig halloumi med frisk smak av mynta” konstaterar testpatrullen.
Första spadtaget är taget för Lidls nya butik i Eslöv14.5.2024 13:51:47 CEST | Pressmeddelande
De senaste åren har Lidl Sverige vuxit snabbare än övriga i branschen och nu fortsätter Lidl att växa i Sverige. Förra året stod det klart att Lidl Sverige får grönt ljus att etablera sin första butik i Eslöv kommun. Idag togs det första spadtaget för den nya butiken vid Bergarondellen.
Sverigepremiär för prisbelönt ny grönsak hos Lidl7.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den prisbelönta grönsaken zucchiolo har nu Sverigepremiär hos Lidl. Som en mix av zucchini och gurka, fast rund som en pumpa, har den en given plats på sommarens grillkvällar. Dessutom har den svenskodlade coctailkvisttomaten Lil-T äntligen landat i butikshyllorna. Och prissänkningen med tolv procent på frukt och grönt en gång i veckan fortsätter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum