Lidl gör succé på TikTok

På mindre än en vecka blev Lidl störst på TikTok av alla dagligvarukedjor i Sverige. Kontot bjuder in följarna till att hänga med Lidls social media manager bakom kulisserna – och engagemanget har varit stort.

Sedan det första inlägget lades upp för en dryg månad sedan har Lidls TikTok-konto samlat 15 700 följare. Deras idéer har också genererat innehåll till kontot. Klippet där Lidl delar ut gratis bretzels i Stockholm har redan över en halv miljon visningar och bygger på ett önskemål i kommentarsfältet. Även videon där en Lidl-medarbetare ropar ut ett meddelande på rövarspråket i kassan är inspirerat av följarna.

– Vi ville skilja ut oss från alla andra: Hur kan vi göra något som inte alla andra gör? Hur kan vi visa upp produkter utan att göra recept och lägga upp annonser? säger Olivia Cowzer, social media manager på Lidl.

Även om Lidls TikTok-konto är nytt, är Lidl på inget sätt ny på TikTok, poängterar Matthias Glöckler, chef för sociala medier och digital marketing på Lidl.

– Vi har funnits på plattformen länge, utan att vi som företag har varit där. Det har funnits ett starkt Lidl-commuity – med personer som gör stora Lidl-hauls – som har väntat på att vi ska vara där, säger han.

Precis som på Instagram, där Lidl sedan länge är populär, är humor viktigt på TikTok. Däremot är själva innehållet anpassat efter kanalvalet.

– Det vi gör på Instagram och TikTok är två helt olika världar. Vi vågar skjuta smalt för att gå brett. Alla behöver inte tycka det är kul och alla behöver inte fatta, men så länge det tilltalar vår tilltänkta målgrupp kommer det att flyga, säger Matthias Glöckler.

Av Lidls alla sociala mediekanaler är det just på TikTok som engagemanget är som störst. Svaret ligger i ett följarvänligt innehåll som följer en röd tråd, och en ung generation följare som uppskattar att de bjuder på sig själva, tror Matthias Glöckler. Relationen mellan honom som chef och Olivia Cowzer som social media manager står i fokus för många av inläggen.

– TikTok är ju en plattform där man ska vara personlig och därför valde vi det här konceptet. Men vi testar fortfarande innehåll. Plattformen ändrar sig hela tiden, så vi får följa med och kolla vad som händer – och fortsätta att göra det ännu bättre. Vi vill skapa innehåll som ger lite fniss, Olivia Cowzer.

Lidl samarbetar med contentbyrån OTW för TikTok och Instagram.

Om oss

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Matriket fortsätter manifestera betydelsen av svenskt – intar Kungsträdgården den 3 – 16 juni4.6.2024 08:53:58 CEST | Pressmeddelande

Matriket är det gemensamma varumärket för Lidl Sveriges egna svenskproducerade livsmedel. Det är också varumärket som har det bredaste sortimentet av enbart Från Sverige-märkta produkter. Ett år efter lanseringen har 53 procent av de svenska hushållen kännedom om Matriket, enligt YouGov. Nu fortsätter Lidl Sverige att stärka betydelsen av svenskproducerad mat genom att bjuda in Sommarstockholm till Kungsträdgården under två veckor.