Undersökning från Svea Bank: En av fem e-handlare ser ingen anledning att minska antalet returer
De senaste åren har den negativa miljöpåverkan från returer inom e-handeln varit en omdiskuterad fråga. Nya siffror från Svea Banks undersökning E-handelsläget visar att en av fem e-handlare inte ser någon anledning att minska sina returer. Majoriteten, 84 procent, uppger också att returer inte påverkar deras verksamhet negativt – varken finansiellt eller miljömässigt.
Returer är centralt i debatten om hållbar e-handel. Framför allt klimatavtrycket från transporter och emballage, men också vad som händer med de produkter som returneras. I Sveas undersökning uppgav 420 e-butiker att de säljer fysiska produkter som kräver returhantering. Sju procent av dem anser att returer har en negativ inverkan på deras hållbarhetsarbete. Fler, tolv procent, lyfter att returer är negativt för verksamheten av ekonomiska skäl.
– Många e-butiker gör mycket för att minska antalet returer till en låg nivå. Samtidigt gör 22 procent ingenting för att minska returerna. Ska e-handlare klara konkurrensen blir det allt viktigare att bemöta hållbarhetskravet från konsumenter, säger Emma Lindgren, expert på konsumtion och digitalisering, Svea Bank.
Så håller e-handlarna nere returerna
Idag uppger var tredje e-handlare att de jobbar aktivt med att hålla nere antalet returer i hållbarhetssyfte. Vanligaste tillvägagångsätten är att ta en avgift för returer eller att ange rättvisa beskrivningar och bilder av produkter. Närmare var tredje, 31 procent, har svarat att de använder sig av den ena eller båda strategierna.
– Debatten om returer har fått effekt i e-handeln. En av tre handlare jobbar aktivt för att få ned sina returer med ökad hållbarhet som enda syfte. Det är positivt och visar att frågan fått genomslag. Att fler e-handlare prioriterar hållbarhet i verksamheten är ett viktigt steg mot en grönare e-handel, avslutar Emma Lindgren.
Topplista, det gör e-handlarna för att minska antalet returer:
- Tar en avgift för returer, 31 %
- Anger mycket tydliga och rättvisa beskrivningar och bilder av sina produkter, 31 %
- Inget, ser ingen anledning att minska antalet returer, 22 %
- Inget, fria och smidiga returer är nödvändiga för en bra kundupplevelse, 9 %
- Informerar om de miljömässiga konsekvenser som returer medför, 7 %
Om E-handelsläget
E-handelsläget är Svea Banks kvartalsvisa undersökning där svenska e-handlare svarar på frågor om e-handel, deras verksamhet och aktuella ämnen som är relevanta för svensk e-handel. Denna upplaga av undersökningen genomfördes mellan 23 januari och 18 februari 2024 och besvarades av 506 e-handlare. E-handelsläget har genomförts sedan 2016, tidigare under namnet E-handelsindikatorn.
Bilaga
Bedriver er verksamhet försäljning av fysiska produkter?
Ja |
83,4 % |
Nej |
15,4 % |
Vet ej |
1,2 % |
Upplever ni att antalet returer är ett problem för verksamheten? (Flervalsalternativ)
Ja, det påverkar vår lönsamhet negativt |
12,1 % |
Ja, det påverkar hållbarhetsarbetet negativt |
6,7 % |
Nej |
83,6 % |
Vet ej |
1,7 % |
Annat |
2,1 % |
Gör ni något i dagsläget för att minska antalet returer? (Flervalsalternativ)
Ja, vi informerar om de miljömässiga konsekvenserna som returer medför |
6,7 % |
Ja, vi blockerar kunder som returnerar orimligt många varor |
3,3 % |
Ja, vi anger mycket tydliga och rättvisa beskrivningar och bilder av våra produkter |
30,5 % |
Ja, vi implementerar verktyg som gör det enklare för kunden att hitta rätt storlek och passform (t.ex. 3D-simulering) |
3,1 % |
Ja, vi tar en avgift för returer |
31 % |
Nej, fria och smidiga returer är nödvändiga för en bra kundupplevelse |
8,8 % |
Nej, ser ingen anledning till att minska antalet returer |
22,4 % |
Nej, vi vet inte hur vi skulle gå till väga |
2,9 % |
Vet ej |
7,2 % |
Annat |
16 % |
Stämmer något av följande in på er verksamhet? (Flervalsalternativ)
Vi köper endast in produkter från leverantörer som kan redovisa att de tillverkats på ett hållbart sätt |
28,3 % |
Vi erbjuder fossilfria leveranser |
6,5 % |
Vi har en cirkulär affärsmodell kopplad till returer och produkter som inte säljs |
5,8 % |
Vi säljer begagnade produkter |
14,7 % |
Vi säljer demovaror/kontrollerade returvaror |
20,1 % |
Vi säljer defekta varor som konsumenten enkelt kan reparera |
5,1 % |
Vi erbjuder fria reparationer |
3,8 % |
Vi erbjuder varumärken med miljöprofil |
22,9 % |
Vi försöker hålla nere antalet returer |
35,2 % |
Vi säljer produkter med bra energimärkning |
8,5 % |
Konsumenten har möjlighet att påverka sitt eget klimatavtryck, (t.ex. klimatkompensera frakten) |
1 % |
Vi redovisar produkternas klimatpåverkan |
0,3 % |
En del av vår vinst går till välgörenhet |
5,8 % |
Vi kommunicerar i e-butik och marknadsföring att vi har en miljö-/hållbarhetsprofil |
17,4 % |
Vi återvinner samt minimerar förbrukningen av material, emballage och förpackningar |
43,7 % |
Vi säkerställer att det råder goda arbetsförhållanden i våra leverantörsled |
12,6 % |
Inget av påståendena stämmer |
5,1 % |
Vet ej |
8,5 % |
Annat |
8,2 % |
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och expert på digital konsumtion
Tel:070-215 04 15emma.lindgren@svea.comBilder
Dokument
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea Bank överklagar kammarrättens dom15.11.2024 10:34:53 CET | Pressmeddelande
Svea Bank har lämnat in en överklagan av kammarrättens dom kring kreditprövning av blancolån till konsumenter. Svea menar att det är viktigt med Högsta förvaltningsdomstolens klargörande i en fråga där kammarrätten har en annan syn än förvaltningsrätten.
Ny undersökning visar: Nu ratar företagen AI inom kundtjänst6.11.2024 07:35:00 CET | Pressmeddelande
När AI-användningen ökar bland svenska företag finns det ett område där trenden går åt motsatt håll. I Svea Banks senaste undersökning visar det sig att andelen som använder AI inom kundtjänst minskat med två tredjedelar bara under det senaste året – från 30 till 11 procent. En fjärdedel av företagen menar bland annat att AI kan uppfattas som opersonligt.
Svea Bank och Prisjakt lanserar podden E-handel 36017.10.2024 15:42:39 CEST | Pressmeddelande
Svea Bank och Prisjakt går samman och släpper branschpodden E-handel 360 – en podcast som utforskar trender, konsumentbeteenden och de frågor som formar framtidens detaljhandel. Svea Banks expert på handel och konsumtion, Emma Lindgren, leder podden tillsammans med Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.
Nu ser fler nyttan med tekniken: Andelen företag som använder AI har tredubblats2.10.2024 07:37:00 CEST | Pressmeddelande
Användningen av artificiell intelligens ökar kraftigt bland landets företag. I Svea Banks nya undersökning framgår det att andelen svenska företag som använder AI i sin verksamhet tredubblats under det senaste året. Från tio procent 2023 till 31 procent 2024.
Ny undersökning från Svea Bank visar: Företag med aktivt hållbarhetsarbete mer lönsamma18.9.2024 13:14:00 CEST | Pressmeddelande
Majoriteten av landets bolag har idag ett aktivt hållbarhetsarbete. Nu visar en ny undersökning från Svea Bank att dessa både är mer lönsamma och växer snabbare. Dessutom är de mer optimistiska när det gäller verksamhetens framtid. Trots det är det endast tre av tio svenska företag som prioriterar miljömässig hållbarhet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum