Undersökning från Svea Bank: En av fem e-handlare ser ingen anledning att minska antalet returer

De senaste åren har den negativa miljöpåverkan från returer inom e-handeln varit en omdiskuterad fråga. Nya siffror från Svea Banks undersökning E-handelsläget visar att en av fem e-handlare inte ser någon anledning att minska sina returer. Majoriteten, 84 procent, uppger också att returer inte påverkar deras verksamhet negativt – varken finansiellt eller miljömässigt.

Returer är centralt i debatten om hållbar e-handel. Framför allt klimatavtrycket från transporter och emballage, men också vad som händer med de produkter som returneras. I Sveas undersökning uppgav 420 e-butiker att de säljer fysiska produkter som kräver returhantering. Sju procent av dem anser att returer har en negativ inverkan på deras hållbarhetsarbete. Fler, tolv procent, lyfter att returer är negativt för verksamheten av ekonomiska skäl.

– Många e-butiker gör mycket för att minska antalet returer till en låg nivå. Samtidigt gör 22 procent ingenting för att minska returerna. Ska e-handlare klara konkurrensen blir det allt viktigare att bemöta hållbarhetskravet från konsumenter, säger Emma Lindgren, expert på konsumtion och digitalisering, Svea Bank.

Så håller e-handlarna nere returerna
Idag uppger var tredje e-handlare att de jobbar aktivt med att hålla nere antalet returer i hållbarhetssyfte. Vanligaste tillvägagångsätten är att ta en avgift för returer eller att ange rättvisa beskrivningar och bilder av produkter. Närmare var tredje, 31 procent, har svarat att de använder sig av den ena eller båda strategierna.

– Debatten om returer har fått effekt i e-handeln. En av tre handlare jobbar aktivt för att få ned sina returer med ökad hållbarhet som enda syfte. Det är positivt och visar att frågan fått genomslag. Att fler e-handlare prioriterar hållbarhet i verksamheten är ett viktigt steg mot en grönare e-handel, avslutar Emma Lindgren.

Topplista, det gör e-handlarna för att minska antalet returer:

1. Tar en avgift för returer, 31 %
  2. Anger mycket tydliga och rättvisa beskrivningar och bilder av sina produkter, 31 %
  3. Inget, ser ingen anledning att minska antalet returer, 22 %
  4. Inget, fria och smidiga returer är nödvändiga för en bra kundupplevelse, 9 %
  5. Informerar om de miljömässiga konsekvenser som returer medför, 7 %

Om E-handelsläget
E-handelsläget är Svea Banks kvartalsvisa undersökning där svenska e-handlare svarar på frågor om e-handel, deras verksamhet och aktuella ämnen som är relevanta för svensk e-handel. Denna upplaga av undersökningen genomfördes mellan 23 januari och 18 februari 2024 och besvarades av 506 e-handlare. E-handelsläget har genomförts sedan 2016, tidigare under namnet E-handelsindikatorn.

Bedriver er verksamhet försäljning av fysiska produkter?

83,4 %

Nej

15,4 %

1,2 %

Upplever ni att antalet returer är ett problem för verksamheten? (Flervalsalternativ)

Ja, det påverkar vår lönsamhet negativt

12,1 %

Ja, det påverkar hållbarhetsarbetet negativt

6,7 %

Nej

83,6 %

1,7 %

2,1 %

Gör ni något i dagsläget för att minska antalet returer? (Flervalsalternativ)

Ja, vi informerar om de miljömässiga konsekvenserna som returer medför

6,7 %

Ja, vi blockerar kunder som returnerar orimligt många varor

3,3 %

Ja, vi anger mycket tydliga och rättvisa beskrivningar och bilder av våra produkter

30,5 %

Ja, vi implementerar verktyg som gör det enklare för kunden att hitta rätt storlek och passform (t.ex. 3D-simulering)

3,1 %

Ja, vi tar en avgift för returer

Nej, fria och smidiga returer är nödvändiga för en bra kundupplevelse

8,8 %

Nej, ser ingen anledning till att minska antalet returer

22,4 %

Nej, vi vet inte hur vi skulle gå till väga

2,9 %

7,2 %

Annat

Stämmer något av följande in på er verksamhet? (Flervalsalternativ)

Vi köper endast in produkter från leverantörer som kan redovisa att de tillverkats på ett hållbart sätt

28,3 %

Vi erbjuder fossilfria leveranser

6,5 %

Vi har en cirkulär affärsmodell kopplad till returer och produkter som inte säljs

5,8 %

Vi säljer begagnade produkter

14,7 %

Vi säljer demovaror/kontrollerade returvaror

20,1 %

Vi säljer defekta varor som konsumenten enkelt kan reparera

5,1 %

Vi erbjuder fria reparationer

3,8 %

Vi erbjuder varumärken med miljöprofil

22,9 %

Vi försöker hålla nere antalet returer

35,2 %

Vi säljer produkter med bra energimärkning

8,5 %

Konsumenten har möjlighet att påverka sitt eget klimatavtryck, (t.ex. klimatkompensera frakten)

Vi redovisar produkternas klimatpåverkan

0,3 %

En del av vår vinst går till välgörenhet

5,8 %

Vi kommunicerar i e-butik och marknadsföring att vi har en miljö-/hållbarhetsprofil

17,4 %

Vi återvinner samt minimerar förbrukningen av material, emballage och förpackningar

43,7 %

Vi säkerställer att det råder goda arbetsförhållanden i våra leverantörsled

12,6 %

Inget av påståendena stämmer

5,1 %

8,5 %

8,2 %

Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Framtidstron ökar – 1 av 3 e-handlare tror på stark eller mycket stark tillväxt för Q226.6.2024 09:36:14 CEST | Pressmeddelande

Optimismen bland Sveriges e-butiker har återvänt. Sex av tio hade en tillväxt under första kvartalet – en ökning med nio procentenheter jämfört med samma period föregående år. För det andra kvartalet förväntar sig 77 procent av e-handlarna en fortsatt tillväxt. Det visar Svea Banks senaste undersökning, E-handelsläget Q2, besvarad av 481 e-handlare.