Håll koll på villkoren när du tecknar fritidshusförsäkring
Om du har ett fritidshus gäller det att du tecknar en försäkring just för stugan. Din vanliga hemförsäkring gäller inte för skador på fritidshuset. Men det kan vara svårt att navigera mellan alla villkor och undantag.
Konsumentverket har granskat fritidshusförsäkringar hos nio försäkringbolag. Granskningen har omfattat marknadsföring, information om försäkringen och hur villkoren ser ut.
Mycket text
– Försäkringsvillkoren är många och långa, undantagen och begränsningarna likaså. Det kan göra det svårt att få en bild av vad som gäller för just det egna fritidshuset och för den aktuella skadan, säger Martin Olsson som är jurist på Konsumentverket.
Det kan bli väldigt omfattande text. Handen på hjärtat – vem läser hundra sidor villkor?
– Ja, det är nog få som gör och villkorens längd beror bland annat på att vissa försäkringsföretag lägger fritidshusvillkoren tillsammans med villkoren för hem och villa. Det försvårar för konsument att förstå vilka villkor som gäller. Och det ställer höga krav på att försäkringsföretagen i förköpsinformationen presenterar vad som ingår och inte ingår i försäkringen, fortsätter Martin Olsson.
Olika undantag
Just undantagen kan vara förvirrande för den som drabbats av en skada på sommarhuset eller fjällstugan. Här är några exempel:
- Skador orsakade av vilda djur ersätts, men inte om det är råttor, möss eller myror som varit i farten.
- Skador av hagel på byggnaden ersätts, men inte om det är glasade partier i uterum eller växthus som gått sönder.
- Om det blåser storm ersätts skador på byggnaden, men inte skorstensplåten. Och faller flaggstången i blåsten ersätts skador på bygganden, men inte själva flaggstången.
- Läckageskador kan ersättas, men inte om det läcker från taket eller hängrännorna.
Goda råd
Ett tips till den som ska teckna försäkring för fritidshuset är att kolla de beloppsbegränsningar som gäller för olika typer av skador. Det kan vara låga belopp som ersättning för lös egendom och stora avskrivningar, det vill säga att det man försäkrat minskar i värde över tid.
Ett annat tips kan vara att kontrollera försäkringsbeloppet för fritidshuset så att huset inte blir för lågt eller högt försäkrat. Det kan dessutom vara bra att undersöka självriskerna för de olika momenten i försäkringen för att förstå vad man själv kan behöva betala vid eventuell skada.
Ta hjälp för att jämföra
Konsumenternas försäkringsbyrå har oberoende vägledning och dit kan man vända sig som konsument för att få råd i försäkringsfrågor. De har också jämförelser på sin webbplats som man kan titta på.
Konsumentverket kommer att presentera resultatet av granskningen för försäkringsbolagen och branschorganisationen. Förhoppningen är att bristerna rättas till frivilligt och att företagen anstränger sig för att göra villkoren tydligare.
Kontakter
Kontakt för medierna: Juristerna Martin Olsson och Joel Westerlund via presstjänsten på telefon 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Många frågor om hälsobedömningar på nätet som uppfattas som gratis21.11.2024 09:25:27 CET | Pressmeddelande
Just nu får Konsumentverket många anmälningar och frågor som rör onlinetjänster som uppfattas som gratis, men som i själva verket kostar pengar. På senare tid har det kommit att handla om hälsobedömningar där användaren faktureras 900 kronor i efterskott.
Marknadsstörningsavgift för fula försäljningsmetoder19.11.2024 11:27:26 CET | Pressmeddelande
Säljarna lovade gratis hörlurar och surfplattor samt sänkt abonnemangskostnad, men konsumenterna som skrev på fick fakturor på 11 000 – 25 000 kronor. Nu kräver domstolen att både företaget Folisker AB, och personen bakom slutar med de fula metoderna.
Banken behöver inte ersätta bedrägeridrabbad11.11.2024 12:10:11 CET | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, ville att Nordea skulle tvingas ersätta en kund som drabbats av bedrägeri. Men Stockholms tingsrätt går på bankens linje och menar att banken följt lagen och inte har mer ansvar.
Temu får hård kritik av Konsumentverket och andra europeiska konsumentskyddsmyndigheter8.11.2024 12:03:51 CET | Pressmeddelande
Den kinesiska handelsplattformen kritiseras för att bryta mot konsumentskyddande lagar på en rad punkter. Nu kräver myndigheterna att Temu följer samma regler som andra bolag som riktar sin marknadsföring mot europeiska konsumenter.
Ny rapport: Fortsatta problem med reor trots ny lagstiftning2.9.2024 09:32:49 CEST | Pressmeddelande
Ny lagstiftning skulle sätta stopp för reapriser som verkar bättre än de är. Men problemen som den nya bestämmelsen skulle komma till rätta med finns kvar. Det framgår av en ny rapport från Konsumentverket.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum