Rödgrön ledning vidtar åtgärder mot trollkonton

Den rödgröna ledningen i Västra Götalandsregionen vidtar åtgärder för att motverka desinformation och trollkonton. Kunskap om hur media och sociala medier fungerar och kunskap om källkritik har visat sig allt viktigare utifrån både en regional, nationell och internationell kontext där olika aktörer och stater dolt vill påverka individer, organisationer och myndigheter.

Rödgrön ledning kommer under året att agera i regionens kulturnämnd samt Miljö- och regionutvecklingsnämnden för att öka resurserna till med det regionala arbetet med medie- och informationskunnighet (MIK).

Svensk demokrati bygger på öppenhet och transparens, man ska som medborgare kunna se vem som är avsändare bakom politiska budskap och kampanjer. Det är därför viktigt att samhället reagerar och att kunskapen ökar. Västra Götalandsregionen behöver fortsätta samverka och stärka civilsamhället för att samhällets demokratiska aktörer ska kunna vara en kraft mot trollfabriker och fake news säger Alex Bergström, ordförande Kulturnämnden.

De allvarliga avslöjanden kopplat till hur Sverigedemokraterna använder skattemedel för att sprida hat och desinformation genom anonyma konton är något nytt och främmande i svensk demokrati. Det kommer att kräva att regionen tillsammans med andra aktörer rustar medborgarna. Västra Götalandsregionen har länge arbetat med frågor som rör medie- och informationskunnighet (MIK). Främst har det handlat om att stödja och medfinansiera aktörer som jobbar med kunskapsuppbyggnad och sprider kunskap hur desinformation och manipulation av budskap i media och sociala medier fungerar.

Det som framkommit i Kalla Faktas avslöjande ställer krav på att vi agerar på alla politiska nivåer. Från rödgrön ledning kommer vi under arbetet med revideringen av regionen utvecklingsstrategi höja ambitionerna på området inom medie- och informationskunnighet (MIK) för att motverka polariseringen och spridandet av desinformation, säger Madeleine Jonsson (MP), Ordförande i Miljö och regionutvecklingsnämnden.

Läs mer om regionens arbete under kraftsamling digitalisering

Två miljarder till sjukvården9.4.2024 15:27:23 CEST | Pressmeddelande

Rödgrön ledning skjuter till en miljard extra till hälso- och sjukvården i Västra Götaland. Detta beslutades på regionfullmäktige under tisdagen. Miljarden kompletterar de 990 miljoner kronor som regeringen aviserat att Västra Götaland får för 2024. - Vi leder den här regionen och tar ansvar för hälso- och sjukvården för våra invånare. Därför ser vi nu till att hälso- och sjukvården får totalt två miljarder för att avlasta sjukhusen och täcka delar av de oundvikliga underskott de står inför. Det är den klokaste vägen framåt nu, säger regionstyrelsens ordförande Helén Eliasson (S).