Seger för patienterna. Vårdföretagarna välkomnar regeringens besked om en utredning av vårdgarantin.
Under en presskonferens på torsdagsmorgonen aviserade sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson (KD) och Sverigedemokraternas gruppledare Linda Lindberg att en utredning tillsätts för att stärka vårdgarantin och väsentligt korta tidsgränserna, helt i linje med vad Vårdföretagarna länge föreslagit.

- Dagens besked från regeringen och Sverigedemokraterna är välkommet. Att patienternas rättigheter stärks rejält är nödvändigt för att fler ska få den vård de behöver och har rätt till. Idag tvingas alldeles för många vänta orimligt länge. En skärpt vårdgaranti tror vi är avgörande för att komma till rätta med de rekordlånga vårdköerna, säger Antje Dede ring, förbundsdirektör Vårdföretagarna.
En särskild utredare får i uppdrag att analysera och lämna förslag på en ny, väsentligt stärkt vårdgaranti senast 25 maj 2026. Därutöver ska utredaren senast 2 januari 2025 föreslå statliga insatser för att minska väntetiderna inom den specialiserade vården.
- Vårdföretagarna har, utöver att arbeta för en stärk vårdgaranti, också lämnat konkreta förslag för hur statliga insatser kan bidra till att kapa vårdköer och därmed öka tillgängligheten och jämlikheten. Att regeringen nu tar initiativ i den frågan är positivt för Sveriges patienter. Vårdföretagarnas medlemsföretag är redo att ta ett stort ansvar, säger Antje Dedering.
Vårdföretagarna följer utvecklingen av köer och väntetider inom den specialiserade vården genom Vårdkörapporten som publiceras varje månad. I den senaste rapporten, som avser statistik för mars månad, hade 190 000 patienter väntat längre än den lagstadgade vårdgarantin på 90 dagar, antingen på ett första möte med en specialist eller på operation eller behandling.
- De långa väntetiderna har cementerats inom svensk sjukvård. Det leder till stort lidande för patienter och anhöriga som tvingas vänta betydligt längre än i jämförbara länder. Vårdföretagarna är övertygade om att kombination av stärkta patienträttigheter och ett mycket närmare samarbete mellan offentliga och privata vårdgivare är den rätta vägen för att få till en förändring. Det är bra att regeringen ser det, men jag vill också uppmana de 21 regionerna att fördjupa samarbeten med effektiva och uppskattade privata vårdgivare. Det är så vi får bästa och mesta vård för Sveriges patienter, säger Antje Dedering.
Kontakter
Mikael RomeroPressansvarigVårdföretagarna
Tel:072-5469928mikael.romero@vardforetagarna.seErik LindénKommunikationschefVårdföretagarna
Tel:073-262 86 88erik.linden@vardforetagarna.seBilder

Länkar
Vårdföretagarna är Sveriges ledande arbetsgivar- och branschorganisation för vård- och omsorgsgivare
Våra medlemmar bedriver vård och omsorg i privat regi, till exempel i form av aktiebolag, kooperativ eller ideella föreningar. Vårdföretagarna arbetar för ökad valfrihet och mångfald inom vård och omsorg och tydliggör den privat drivna vårdens betydelse för samhället.
Föreningen har cirka 2 000 medlemsföretag med över 100 000 årsanställda. Samtliga medlemsföretag har kollektivavtal. Vårdföretagarna ingår i Almega och är medlem i Svenskt Näringsliv.
Läs mer på Vårdföretagarna.se
Följ Vårdföretagarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vårdföretagarna
Månadens vårdkörapport: Grannregioner – men stora skillnader i väntetider för patienterna13.5.2025 07:38:17 CEST | Pressmeddelande
Att bo på den ena eller andra sidan regiongränsen kan innebära dramatiska skillnader i väntetider inom den specialiserade vården. I månadens vårdkörapport analyserar vi Region Östergötland och Region Jönköping – grannregioner där patienterna möter helt olika verkligheter.
Assistansbarometern april 2025: Akut behov av höjd ersättning för personlig assistans – Vårdföretagarna presenterar förslag till indexering av schablonersättningen28.4.2025 09:57:22 CEST | Pressmeddelande
Utan en indexering av schablonersättningen som tar hänsyn till löneökningar och andra kostnadsfördyringar fullt ut så kommer många av de seriösa utförarna att behöva lämna branschen. Kvar blir de oseriösa och kommunerna kommer att behöva kliva in i mycket högre utsträckning. Merkostnaden för samhället blir 6-9 miljarder kronor. Det konstaterar Vårdföretagarna i månadens specialgranskning inom Assistansbarometern. Sedan 2013 har utvecklingen av timersättningen inom den statliga assistansersättningen utvecklats svagt. Ersättningen har legat långt under kostnadsutvecklingen i assistansen. Det har Vårdföretagarna nu konstaterat bland annat genom en rapport framtagen av revisionsbolaget Grant Thornton. Regeringen har utlovat införande av en indexering inför kommande år. - Det är bra att regeringen utlovat en indexering. Men det är viktigt hur ett index är konstruerat. Därför presenterar Vårdföretagarna nu ett tydligt förslag på indexering som är baserat på utvecklingen av arbetskraftskostna
Slopa utomlänsersättningen – dags för nationella regler24.4.2025 10:23:35 CEST | Pressmeddelande
Digitala vårdtjänster har varit en självklar del av patienternas vardag i över tio år. Trots det så har landets regioner fortfarande inte lyckats enas om fungerande avtal och ersättningssystem för den digitala vården. Nu är det hög tid för förändring.
Ny rapport: Personlig assistans är en kostnadseffektiv omsorgsinsats men utan rimlig ersättningsutveckling riskeras kvalitet och brukarnas självbestämmande.23.4.2025 13:20:22 CEST | Pressmeddelande
Revisionsbolaget Grant Thornton har på Vårdföretagarnas uppdrag granskat den personliga assistansens samhällskostnader. Personlig assistans är en kostnadseffektiv insats även jämfört med andra insatser.
Vårdföretagarna välkomnar utredning om assistans: ”Men detta borde kunna utredas snabbare”, säger Vårdföretagarnas näringspolitiska chef Ida Ingerö22.4.2025 12:01:01 CEST | Pressmeddelande
Idag presenterade regeringen en utredning för att komma till rätta med kriminalitet inom personlig assistans. De åtgärder som nu ska utredas har under lång tid föreslagits av Vårdföretagarna, bland annat en översyn av anhöriganställning, system för check in-check ut och regelbunden uppföljning av assistansbeslut.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum