Magdalena Andersson besöker Skåne

Fredag den 24 maj besöker Socialdemokraternas ordförande Magdalena Andersson Helsingborg, Malmö och Lund. Magdalena Andersson kommer tillsammans med socialdemokraternas kandidater i EU-valet Heléne Fritzon och Lisa Nåbo ta kampanjbussen till Helsingborg, Malmö och Lund. Resan innefattar bl.a. besök på tullen i Helsingborg, där det även hålls en pressträff.

Program:

09:00 – 09:45 Verksamhetsbesök Tullen i Helsingborg

10:15 Pressträff med Magdalena Andersson, Heléne Fritzon och Lisa Nåbo på Tullen där nyhet från valmanifestet presenteras

Plats: Tullen i Helsingborgs hamn

11:30 Besök Stadsdelsmammor med Heléne Fritzon

13:15 Besök på Malmö garden Show med Heléne Fritzon

Plats: Mölleplatsen, Malmö

16:30 EU-valskampanj i Lund

Pressträffen sänds live via socialdemokraternas youtube: https://www.youtube.com/@socialdemokraterna

Media är välkomna att närvara under vissa delar av verksamhetsbesöket. Mer information om plats och praktiska detaljer ges vid anmälan. Ackreditering krävs. Vänligen anmäl deltagande till ansvarig pressekreterare:

Presskontakt: Ebba Thörn-Kock, pressekreterare hos Magdalena Andersson 073-555 36 75 ebba.thorn-kock@socialdemokraterna.se

Socialdemokraternas ekonomisk-politiska seminarium i Almedalen: AI – kan marknaden lösa tekniksprånget24.6.2024 15:35:46 CEST | Pressmeddelande

AI kommer med stora möjligheter, men att företag och marknad använder dem för att människor ska få det bättre är inte självklart. Många arbetsuppgifter har redan automatiserats och vissa är rädda att fler jobb nu står på tur. AI har stora möjligheter att revolutionera den globala arbetsmarknaden. Många arbetsuppgifter har redan automatiserats och vissa är rädda att fler jobb nu står på tur. Men hur AI-utvecklingen påverkar samhället är inte givet. Tvärtom så har politisk styrning och samverkan mellan fack och näringsliv en stor påverkan på om välståndet från den nya tekniken kommer alla till gagns eller leder till ökad ojämlikhet. I årets ekonomiska seminarium presenterar världsledande nationalekonomen Daron Acemoglu (MIT) sin forskning om AI-utveckling och välstånd.