Inbjudan till online-presskonferens och rapportsläpp: PFAS i Europas vatten

Datum: Måndag 27 maj kl. 10.00
Zoom-länk: https://us02web.zoom.us/j/82080816125?pwd=Q2lwZW5SNGhtVE15L05ObXBaSmNWUT09
Mötes-ID: 820 8081 6125
Lösenord: 293187

Den 27 maj släpps en ny europeisk rapport där ytvattenprover från tio europeiska länder, däribland Sverige, analyserats. Studien visar alarmerande halter av PFAS-ämnet TFA i Europas vattendrag, bland annat Mälaren. Rapporten är ett samarbete mellan flera europeiska miljöorganisationer.

TFA kan inte brytas ner i miljön och är skadligt för vattenlevande organismer. TFA är minstingen i PFAS-familjen och kommer bland annat ifrån bekämpningsmedel som används inom jordbruket.

På presskonferensen presenteras rapporten och Naturskyddsföreningens sakkunniga inom miljögifter Cecilia Hedfors och Elin Engdahl kommer att svara på frågor i ett separat ”break out-room”.

Medverkande:

• Salomé Roynel, Policy Officer, PAN Europe
  • Dr. Helmut Burtscher-Schaden, GLOBAL 2000 environmental chemist
  • Dr. Pauline Cervan, Générations Futures, toxicologist and project leader

Presskonferensen hålls på engelska. Registrering sker till: presse@global2000.at

Naturskyddsföreningen i Almedalen 202414.6.2024 08:58:14 CEST | Pressmeddelande

Snart är det dags för politikerveckan i Almedalen. Naturskyddsföreningen kommer att finnas på plats i Visby med ett stort team för att delta i samtal och seminarier. Exempelvis arrangerar Naturskyddsföreningen och Bra Miljöval seminariet ”Konsumtionens makt – vem kan ta ansvar för en mer hållbar miljö?”. Föreningens talespersoner och experter kommer att finnas tillgängliga för intervjuer och kommentarer i media, och ännu finns en möjlighet att boka in någon av föreningens representanter till ert evenemang!

Kommentar: Viktig milstope för företags ansvar24.5.2024 10:27:20 CEST | Pressmeddelande

Nu har EU:s lagstiftning om företagsansvar röstats igenom av EU:s miljöministrar. Lagstiftningen syftar till att motverka företags negativa påverkan på miljön och mänskliga rättigheter. Stora företag måste nu kartlägga risker för exempelvis barnarbete och skogsskövling och agera för att motverka dessa risker. Företagen ska också kunna ställas till svars när allvarliga problem med miljöförstöring och kränkningar av mänskliga rättigheter sker i samband med ett företags verksamhet. Lagstiftningen har haft en skakig resa genom EU:s maskineri, och Sverige har aktivt motarbetat reglerna. Naturskyddsföreningen kommenterar.