Fredrika Bremer-förbundet

Nästa generations relationer kommer till Linköping - ett unikt projekt om ekonomisk jämställdhet för unga!

Inkomstgapet mellan kvinnor och män ligger på 20%. Samtidigt har jämställdhet i snabb takt blivit mindre viktigt för unga tjejer (Generationsrapporten 2024). De senaste månaderna har flera kampanjer om ungas ekonomi rullats ut av olika aktörer - men perspektivet av att leva i en ekonomiskt jämställd relation saknas. Därför kommer nu Fredrika Bremer-förbundet ut med en unik föreläsning för unga “Nästa generations relationer”. Under vecka 22 utbildas över hundra gymnasieelever i Linköping om ekonomiskt jämställda relationer.

– Vi har varit ute i flera år och utbildat i ekonomisk jämställdhet. Det som varit genomgående är att både kvinnor och män önskar att de fått verktyg till en jämställd ekonomi tidigare, innan de byggde in ojämställdhet i sina relationer. Det känns fantastiskt att äntligen kunna möta behovet vi sett och påtalat i flera år för ge unga möjligheten till kärleksfulla och jämställda relationer, säger Camilla Wagner, ordförande för Fredrika Bremer-förbundet.

I Fredrika Bremer-förbundets sifoundersökning från 2023 kan vi se att en majoritet av kvinnor känner oro för boende vid en seperation. Andelen kvinnor som inte kan bo kvar vid en skilsmässa har ökat från 45 procent till 57 procent från 2021 till 2023. Därför behöver unga höja sina kunskaper om ekonomisk jämställdhet innan de fattat ekonomiska och juridiska beslut som påverkar resten av deras liv.

– Jag hade ingen tydlig bild av ekonomisk jämställdhet innan, säger Love Lindstedt, elev på Jämtlands Gymnasium Wargentin som såg föreläsningen i maj 2024.

Det finns ett tydligt kunskapsgap bland både elever och lärare gällande ekonomisk jämställdhet och begrepp som hör till - som ekonomiskt våld.  Hittills har det inte funnits lättillgänglig information och innehåll om ekonomisk jämställdhet i relationer för unga.

Om projektet

Nästa generations relationer finansieras av Jämställdhetsmyndigheten. Syftet med projektet är att unga ska kunna gå in i, stanna och lämna en relation och samtidigt bibehålla sin ekonomiska egenmakt. Projektet ska ge unga i åldern 16-21 verktyg för att skapa en jämställd relation och hantera sin privatekonomi.

Projektet drivs under 2024 och sträcker sig nationellt för gymnasieskolor och ungdomsverksamheter.

Datum och tid

Föreläsningar sker på LBS Linköping och Vettergymnasiet. Vid besök, kontakta gärna oss först. Kontakta projektledare Jeanette Lindström, 079 102 22 37,  jeanette.lindstrom@fredrikabremer.se

Måndag 27 maj

Tisdag 28 maj

Om Fredrika Bremer-förbundet

Projektet drivs av Fredrika Bremer-förbundet som funnits sedan 1884. Vi är en ideell organisation med uppgift att förverkliga jämställdhet mellan kvinnor och män med samma möjligheter, rättigheter och  skyldigheter i hem, yrkesliv och samhälle.

Vill ni bevaka föreläsning? Kontakta gärna oss.

Projektledare - Jeanette Lindström
jeanette.lindstrom@fredrikabremer.se

Generalsekreterare - AnnaStina Johansson
annastina.johansson@fredrikabremer.se0732 55 44 00

Vill ni skriva en artikel utan platsbesök eller telefonintervju? Maila oss för mer underlag.

Om oss

Fredrika Bremer-förbundet har funnits sedan 1884. Vi är en ideell organisation med uppgift att förverkliga jämställdhet mellan kvinnor och män med samma möjligheter, rättigheter och  skyldigheter i hem, yrkesliv och samhälle.

Följ Fredrika Bremer-förbundet

Senaste pressmeddelandena från Fredrika Bremer-förbundet

Nästa generations relationer kommer till Bålsta - ett unikt projekt om ekonomisk jämställdhet för unga!24.5.2024 08:05:00 CEST | Pressinbjudan

Inkomstgapet mellan kvinnor och män ligger på 20%. Samtidigt har jämställdhet i snabb takt blivit mindre viktigt för unga tjejer (Generationsrapporten 2024). De senaste månaderna har flera kampanjer om ungas ekonomi rullats ut av olika aktörer - men perspektivet av att leva i en ekonomiskt jämställd relation saknas. Därför kommer nu Fredrika Bremer-förbundet ut med en unik föreläsning för unga “Nästa generations relationer”. Under vecka 22 kommer samhällsprogrammet på Fridegårdsgymnasiet i Bålsta att utbildas om ekonomiskt jämställda relationer.

Nästa generations relationer kommer till Östersund - ett unikt projekt om ekonomisk jämställdhet för unga!13.5.2024 13:05:00 CEST | Pressinbjudan

Inkomstgapet mellan kvinnor och män ligger på 20%. Samtidigt har jämställdhet i snabb takt blivit mindre viktigt för unga tjejer (Generationsrapporten 2024). De senaste månaderna har flera kampanjer om ungas ekonomi rullats ut av olika aktörer - men perspektivet av att leva i en ekonomiskt jämställd relation saknas. Därför kommer nu Fredrika Bremer-förbundet ut med en unik föreläsning för unga “Nästa generations relationer”. Under maj månad utbildas över 300 gymnasieelever i Östersund om ekonomiskt jämställda relationer.

Ekonomisk istid för ensamstående kvinnor19.12.2023 08:15:00 CET | Pressmeddelande

Sex av tio ensamstående kvinnor har behövt använda sparade medel avsedda för framtiden, sålt något på Blocket eller Tradera eller lånat pengar för att klara grundläggande utgifter de senaste sex månaderna. Två av tio ensamstående föräldrar känner oro för att kunna köpa julklappar till sina barn. Varannan av de ensamstående känner stor oro för att de inte skulle klara sig ekonomiskt vid längre sjukdom eller att de inte skulle klara sig ekonomiskt vid längre arbetslöshet. Här sticker de ensamstående kvinnorna ut. Detta visar en ny undersökning från Verian (tidigare Kantar Public).