Porsche presenterar nya 911 Carrera och 911 Carrera GTS

Porsche har uppgraderat den ikoniska sportbilen 911 i grunden. Nya 911 Carrera GTS är den första gatlegala 911:an utrustad med ett superlätt prestandahybridsystem. Det nyutvecklade, innovativa drivsystemet med 3,6 liter cylindervolym, ger tydligt förbättrad körprestanda. 911 Carrera GTS accelererar från noll till 100 km/h på 3,0 sekunder och når en topphastighet på 312 km/h. 911 Carrera kommer också att finnas tillgänglig direkt vid lanseringen av den nya modellen. Den drivs av en lätt modifierad 3,0-liters boxermotor med dubbelturbo som är kraftfullare än föregångaren. Nya 911 har också en uppdaterad design, bättre aerodynamik, uppdaterad interiör, uppgraderad standardutrustning och utökad uppkoppling.
Med nylanseringen av sin ikoniska modell har Porsche moderniserat fyra av sina sex modellserier på bara några månader: Panamera, Taycan, Macan och 911. ”Vår produktportfölj är yngre än någonsin och mycket attraktiv”, säger VD Oliver Blume. ”Det ger våra kunder ännu fler anpassningsmöjligheter och exklusiva upplevelser.”
Inspirerad av motorsporten: innovativ prestandahybrid
För de nya 911 Carrera GTS-modellerna har Porsches ingenjörer använt kunskap från motorsporten som grund för utformningen av hybridsystemet. "Vi utvecklade och testade en mängd olika idéer och tillvägagångssätt för att komma fram till det hybridsystem som skulle passa 911 perfekt. Resultatet är en unik drivlina som passar in i det övergripande konceptet hos 911 och förbättrar prestandan avsevärt", säger Frank Moser, Vice President för modellserierna 911 och 718.
Det lätta och kraftfulla T-Hybrid-systemet har en nyutvecklad elektrisk turboladdare. En integrerad elmotor, placerad mellan kompressorn och turbinhjulet, ser till att turboaggregatet omedelbart kommer upp i hastighet. Därigenom byggs laddtrycket upp omedelbart. Dessutom fungerar elmotorn i turboaggregatet som generator. Den genererar en elektrisk effekt på upp till 11 kW (15 hk) som utvinns ur avgasflödet. Den elektriska turboladdaren utan wastegate möjliggör användning av endast en turboladdare i stället för de tidigare två, vilket ger en mer dynamisk och responsiv effektutveckling.
I drivlinan ingår även en permanentmagnetiserad synkronmotor som är integrerad i den nya, kraftigare åttaväxlade dubbelkopplingsväxellådan (PDK). Redan på tomgång stöder den boxermotorn med ett extra vridmoment upp till 150 Nm och ger en effektökning på upp till 40 kW. Porsche kopplar ihop de båda elmotorerna till ett lätt och kompakt högvoltsbatteri. Det motsvarar i storlek och vikt ett konventionellt 12-volts startbatteri, men lagrar upp till 1,9 kWh energi (brutto) och arbetar med en spänning på 400 V. För en optimerad totalvikt har Porsche monterat ett litiumjon lättviktsbatteri för bilens 12-voltssystem.
Hjärtat i T-Hybrid-drivningen är en nyutvecklad 3,6-liters boxermotor. Högspänningssystemet gör det möjligt att driva köldmediekompressorn elektriskt och därmed bygga bort remdrivningen, vilket gör motorn betydligt mer kompakt. Detta skapar utrymme ovanför kraftenheten för pulsomriktaren och DC-DC-omvandlaren. En större borrning på 97 mm och en ökning av slaglängden till 81 mm ökar cylindervolymen med 0,6 liter jämfört med föregångaren. Motorn har kamaxelstyrning VarioCam och ventilstyrning med vipparmar. Den upprätthåller det ideala blandningsförhållandet mellan bränsle och luft över hela karakteristikfältet (lambda = 1).
Även utan elektrisk support har boxermotorn en effekt på 485 hk och ett vridmoment på 570 Nm. Totalt uppgår systemeffekten till 541 hk och 610 Nm. Effektökningen jämfört med föregångaren uppgår till 61 hk. Den effektiva prestandahybriden erhåller mycket dynamiska köregenskaper samtidigt som den reducerar CO2-utsläppen med ett betydligt lägre vikttillägg jämfört med fordon med laddhybridteknik. Viktökningen jämfört med föregångaren är endast 50 kilo.
911 Carrera har alltjämt en 3,0-liters boxermotor med dubbel turboladdning. Även denna motor har genomgått en omfattande översyn. Bland annat har den nu övertagit laddluftkylaren från Turbo-modellerna, som nu sitter direkt under bakluckans galler, ovanför motorn. Turboaggregaten i nya 911 Carrera var tidigare reserverade för föregångarens GTS-modeller. Med dessa ändringar uppnår Porsche samtidigt en minskning av utsläppen och en effektökning till 394 hk samt ett maximalt vridmoment på 450 Nm. Nya 911 Carrera accelererar från 0 till 100 km/h på 4,1 sekunder (3,9 sekunder med Sport Chrono-paket) och har en topphastighet på 294 km/h. Jämfört med föregångaren innebär detta en förbättring på 0,1 sekunder respektive 1 km/h.
Optimerad fjädring och aktiv aerodynamik
Även chassit på 911 Carrera GTS har genomgått en omfattande översyn. För första gången är bakaxelstyrning standard. Det ökar stabiliteten i höga hastigheter och minskar vänddiametern. Porsche har även integrerat krängningshämmarsystemet Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) prestandahybridens högvoltssystem. Detta möjliggör användning av ett elektrohydrauliskt styrsystem som är ännu mer flexibelt och exakt. Sportchassi med variabel dämpning (PASM) och 10 mm lägre markfrigång ger GTS-typiska köregenskaper.
Till nya 911 finns totalt sju fälgar i dimensionerna 19”/20” eller 20”/21”. För första gången i 911 Carrera finns exklusiva designhjul med kolfiberblad som minskar luftmotståndskoefficienten och därmed ökar effektiviteten. 911 Carrera GTS-modellerna rullar på 21”-fälgar med en bredd på 11,5 tum och 315/30 ZR 21-däck bak som standard. Fram sitter 245/35 ZR 20-däck på 8,5 tum breda 20”-fälgar. I linje med den avsevärt förbättrade prestandan förbättrar det bredare fotavtrycket på bakdäcken kördynamiken och väggreppet hos nya 911 Carrera GTS.
Sportig, strömlinjeformad exteriör
Porsche har strömlinjeformat exteriördesignen hos 911 med noga utvalda uppdateringar. De flesta av dessa åtgärder förbättrar sportbilens aerodynamik och prestanda. Ändringarna omfattar nya, modellspecifika stötfångare. För första gången har Porsche även integrerat alla ljusfunktioner i de numera standardmonterade Matrix LED-strålkastarna på 911 med sin karakteristiska fyrpunktsgrafik. Detta har gjort det möjligt att ta bort de främre varselljusen och skapa utrymme för större kylluftsintag i bilens front.
På 911 Carrera GTS-modellerna har fronten fem vertikalt placerade aktiva kylluftspjäll som är synliga utifrån och ytterligare en dold lucka på varje sida. För första gången i 911 kompletteras dessa med adaptiva frontdiffusorer i underredet, som styrs tillsammans med kylluftspjällen. Dessa element styr luftflödet efter behov: När effektbehovet är minimalt optimerar stängda luckor aerodynamiken. När effektbehovet är högt – till exempel vid bankörning – leder spjällen stora mängder luft till bilens kylare. Sensorerna för körhjälpssystemen sitter nu bakom en högblank yta under nummerskylten.
Som tillval erbjuder Porsche de nya strålkastarna med HD Matrix LED-funktion med över 32 000 ljuspunkter. Det högeffektiva helljuset lyser upp vägbanan mer än 600 meter framför bilen. Dessutom erbjuder tekniken innovativa extrafunktioner som körlägesberoende dynamiskt kurvljus, filbelysning, vägarbetes- och flaskhalsbelysning samt bländfritt helljus med en pixels exakthet.
Den nydesignade ljuslisten med integrerad båge och ”PORSCHE”-logotyp ger bakpartiet på 911 ett ökat djup och bredd. En nydesignad bakgrill med fem fenor på varje sida ansluter till bakrutan och bildar en grafisk enhet som smälter in i den infällbara spoilern nedanför. Nummerskylten är placerad högre upp med en tydligt strukturerad bakre stötfångare. Modellspecifika avgassystem är elegant integrerade i de markanta diffusorfenorna. Ett sportavgassystem finns som tillval till 911 Carrera-modellerna. 911 Carrera GTS-modellerna är som standard utrustade med ett GTS-specifikt sportavgassystem.
Som tillval finns ett aerokit som förbättrar coupéversionernas prestanda ytterligare. Aerokitet omfattar en distinkt SportDesign-stötfångare fram med unik frontspoiler, matchande sidokjolar och en lättare, fast bakvinge. Dessa komponenter minskar de aerodynamiska lyftkrafterna och förbättrar greppet hos sportbilen.
Helt digital förarplats och utökad uppkoppling
För coupéversionerna har Porsche som standard utformat interiören i nya 911 som tvåsitsig. En 2+2-säteskonfiguration finns som tillval utan extra kostnad. På förarplatsen kombinerar Porsche modellens välkända design-DNA med modern teknik: Designkonceptet Porsche Driver Experience fokuserar på förarens perspektiv och intuitiv, snabb manövrering. Viktiga manöverelement är placerade direkt på eller runt ratten. Däribland ingår den standardmonterade körlägesväljaren, den reviderade förarassistansspaken och, för första gången i 911, en startknapp – som naturligtvis sitter till vänster om ratten. I mittkonsolens förvaringsfack i nya 911 finns ett kylt förvaringsfack för smartphones med induktiv laddningsfunktion.
För första gången har 911 ett helt digitalt kombiinstrument. Den välvda 12,6”- displayen passar elegant in i det nya manöver- och indikeringskonceptet och kan anpassas individuellt. Den erbjuder upp till sju visningar, inklusive en exklusiv Classic-display inspirerad av den traditionella Porsche-instrumenteringen med fem instrument, varav en central varvräknare.
Porsche Communication Management (PCM) manövreras fortfarande via den högupplösta centraldisplayen med 10,9” bildskärm. Körlägenas anpassningsbarhet och förarassistanssystemens funktion har dock förbättrats avsevärt. Uppgraderade 911 har också nya anslutningsfunktioner. En QR-kod förenklar inloggningsprocessen till PCM med Porsche ID avsevärt. Apple CarPlay® är djupare integrerat i bilen. Om så önskas kan information visas på kombiinstrumentet och funktioner i bilen styras direkt i Apple®-ekosystemet, till exempel via röstassistenten Siri®. För första gången går det även att streama film i bilen, under förutsättning att den är parkerad. Appar som Spotify® och Apple Music® kan användas som integrerade appar i PCM utan en ansluten smartphone.
Kan beställas nu från 1 350 000 kronor
Nya 911 Carrera kan beställas som coupé och cabriolet med bakhjulsdrift. För 911 Carrera GTS erbjuds motsvarande versioner även med fyrhjulsdrift samt en Targa-version med fyrhjulsdrift. Samtliga versioner är som standard utrustade med Porsche Doppelkupplung (PDK). Porsche erbjuder nya 911 Carrera från 1 350 000 kronor, priserna för 911 Carrera GTS börjar på 1 790 000 kronor. Leveranserna av 911 Carrera börjar efter sommaren.
Mer information samt film- och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.porsche.com
Porsche 911 Carrera (WLTP):
Bränsleförbrukning (blandad körning): 10,7 – 10,1 l/100 km; CO2-utsläpp blandad körning: 244 – 230 g/km
Porsche 911 Carrera Cabriolet (WLTP):
Bränsleförbrukning (blandad körning): 10,6 – 10,3 l/100 km; CO2-utsläpp blandad körning: 242 – 235 g/km;
Porsche 911 Carrera GTS (WLTP, preliminära värden):
Bränsleförbrukning (blandad körning): 11,0 – 10,5 l/100 km; CO2-utsläpp blandad körning: 251 – 239 g/km
Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet (WLTP, preliminära värden):
Bränsleförbrukning (blandad körning): 11,0 – 10,7 l/100 km; CO2-utsläpp blandad körning: 249 – 243 g/km
Porsche 911 Carrera 4 GTS (WLTP, preliminära värden):
Bränsleförbrukning (blandad körning): 11,1 – 10,5 l/100 km; CO2-utsläpp blandad körning: 251 – 239 g/km
Porsche 911 Carrera 4 GTS Cabriolet (WLTP, preliminära värden):
Bränsleförbrukning (blandad körning): 11,0 – 10,7 l/100 km; CO2-utsläpp blandad körning: 250 – 244 g/km
Porsche 911 Targa 4 GTS (WLTP, preliminära värden):
Bränsleförbrukning (blandad körning): 11,0 – 10,8 l/100 km; CO2-utsläpp blandad körning: 250 – 244 g/km
De förbruknings- och utsläppsvärden som anges som intervall avser inte ett enskilt fordon och ingår inte i det erbjudna produktutbudet. Uppgifterna är endast avsedda att underlätta jämförelsen mellan de olika fordonstyperna. Extrautrustning och tillbehör (påbyggnadsdelar, däckformat etc.) kan ändra relevanta fordonsparametrar som vikt, rullmotstånd och aerodynamik. Dessa faktorer kan förutom väderlek, trafiksituation och körsätt påverka bränsle-/strömförbrukning, CO2-utsläpp, räckvidd och prestandavärden för ett fordon.
Kontakter
Andreas Lundberg
Tel:+46 (0)8 120 810 05andreas.lundberg@porsche.seBilder































Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2023 registrerades 2 946 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör cirka 55 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå, Uppsala och Örebro.
Följ Porsche
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Porsche
Teknisk milstolpe för Porsche när Cayenne blir elektrisk19.11.2025 15:15:09 CET | Pressmeddelande
Cayenne Electric markerar början på en ny era för Porsche. Som helelektrisk SUV förenar den Porsche-DNA med banbrytande teknik: effekt på upp till 850 kW (1 156 hk), acceleration 0-100 km/h på ner till 2,5 sekunder, upp till 400 kW laddeffekt och räckvidd på upp till 642 kilometer. Det är den mest kraftfulla serietillverkade modellen från Porsche någonsin – och samtidigt mer mångsidig än någonsin: dynamisk på vägen, självsäker i terrängen och bekväm på långa sträckor.
Kraftfull och engagerande – Porsche lanserar den första helt eldrivna Macan GTS21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche utökar sitt helt eldrivna SUV-utbud med Macan GTS – en särskilt sportig och förarfokuserad modell. Med upp till 420 kW overboost-effekt, elektroniskt reglerad differentialspärr på bakaxeln och sänkt sportluftfjädring sätter GTS nya standarder för smidighet och kördynamik. I linje med GTS-traditionen sticker den femte varianten av Macan Electric ut både invändigt och utvändigt med sin distinkta styling och sina många mörka accenter.
Säsongsfinal av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia!17.9.2025 14:10:00 CEST | Pressmeddelande
Säsongsfinalen av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia närmar sig. Finalhelgen på Mantorp Park bjuder på motorsport av högsta klass och intressanta sidoevents för alla motorentusiaster. Missa inte chansen att uppleva dramatiken på plats den 20 september!
Tusenkonstnären bland sportbilar – Porsche 911 turbo S7.9.2025 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche presenterar en ny toppversion av 911 på bilmässan IAA Mobility i München – med en innovativ drivlina med biturbo och T-Hybrid-teknik är nya 911 Turbo S den mest kraftfulla 911-modellen i serieproduktion hittills. Den 711 hk starka och fyrhjulsdrivna sportbilen förenar enastående prestanda med hög exklusivitet, långfärdskomfort och användarvänlighet.
Porsche Wireless Charging: Induktiv laddning för bekväm energiförsörjning4.9.2025 09:18:14 CEST | Pressmeddelande
Trådlös laddning har redan förenklat mobiltelefonanvändandet radikalt – lägg bara din smartphone på laddningsplattan och energin överförs automatiskt. Porsche kommer snart att erbjuda denna användarvänliga teknik även för elbilar – och blir därmed den första biltillverkaren att lansera ett 11 kW-system med en One-Box-laddningsplatta för batteridrivna fordon. One-Box innebär att det förutom laddningsplattan som monteras på parkeringsplatsen inte längre finns något behov av att installera en väggbox eller separat styrenhet. Den nya, helt eldrivna generationen av Cayenne blir den första modellserien från Porsche som kan beställas med utrustningen på fordonssidan. Under 2026 kommer försäljningen av golvplattan att starta på Porsche Centers. På IAA Mobility i München demonstrerar en prototyp med fluorescerande lack den innovativa tekniken. Världspremiären för nya Cayenne Electric är planerad till slutet av 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum