Porsche presenterar nya 911 Carrera och 911 Carrera GTS

Porsche har uppgraderat den ikoniska sportbilen 911 i grunden. Nya 911 Carrera GTS är den första gatlegala 911:an utrustad med ett superlätt prestandahybridsystem. Det nyutvecklade, innovativa drivsystemet med 3,6 liter cylindervolym, ger tydligt förbättrad körprestanda. 911 Carrera GTS accelererar från noll till 100 km/h på 3,0 sekunder och når en topphastighet på 312 km/h. 911 Carrera kommer också att finnas tillgänglig direkt vid lanseringen av den nya modellen. Den drivs av en lätt modifierad 3,0-liters boxermotor med dubbelturbo som är kraftfullare än föregångaren. Nya 911 har också en uppdaterad design, bättre aerodynamik, uppdaterad interiör, uppgraderad standardutrustning och utökad uppkoppling.

Med nylanseringen av sin ikoniska modell har Porsche moderniserat fyra av sina sex modellserier på bara några månader: Panamera, Taycan, Macan och 911. ”Vår produktportfölj är yngre än någonsin och mycket attraktiv”, säger VD Oliver Blume. ”Det ger våra kunder ännu fler anpassningsmöjligheter och exklusiva upplevelser.”

Inspirerad av motorsporten: innovativ prestandahybrid

För de nya 911 Carrera GTS-modellerna har Porsches ingenjörer använt kunskap från motorsporten som grund för utformningen av hybridsystemet. "Vi utvecklade och testade en mängd olika idéer och tillvägagångssätt för att komma fram till det hybridsystem som skulle passa 911 perfekt. Resultatet är en unik drivlina som passar in i det övergripande konceptet hos 911 och förbättrar prestandan avsevärt", säger Frank Moser, Vice President för modellserierna 911 och 718.

Det lätta och kraftfulla T-Hybrid-systemet har en nyutvecklad elektrisk turboladdare. En integrerad elmotor, placerad mellan kompressorn och turbinhjulet, ser till att turboaggregatet omedelbart kommer upp i hastighet. Därigenom byggs laddtrycket upp omedelbart. Dessutom fungerar elmotorn i turboaggregatet som generator. Den genererar en elektrisk effekt på upp till 11 kW (15 hk) som utvinns ur avgasflödet. Den elektriska turboladdaren utan wastegate möjliggör användning av endast en turboladdare i stället för de tidigare två, vilket ger en mer dynamisk och responsiv effektutveckling.

I drivlinan ingår även en permanentmagnetiserad synkronmotor som är integrerad i den nya, kraftigare åttaväxlade dubbelkopplingsväxellådan (PDK). Redan på tomgång stöder den boxermotorn med ett extra vridmoment upp till 150 Nm och ger en effektökning på upp till 40 kW. Porsche kopplar ihop de båda elmotorerna till ett lätt och kompakt högvoltsbatteri. Det motsvarar i storlek och vikt ett konventionellt 12-volts startbatteri, men lagrar upp till 1,9 kWh energi (brutto) och arbetar med en spänning på 400 V. För en optimerad totalvikt har Porsche monterat ett litiumjon lättviktsbatteri för bilens 12-voltssystem.

Hjärtat i T-Hybrid-drivningen är en nyutvecklad 3,6-liters boxermotor. Högspänningssystemet gör det möjligt att driva köldmediekompressorn elektriskt och därmed bygga bort remdrivningen, vilket gör motorn betydligt mer kompakt. Detta skapar utrymme ovanför kraftenheten för pulsomriktaren och DC-DC-omvandlaren.  En större borrning på 97 mm och en ökning av slaglängden till 81 mm ökar cylindervolymen med 0,6 liter jämfört med föregångaren. Motorn har kamaxelstyrning VarioCam och ventilstyrning med vipparmar. Den upprätthåller det ideala blandningsförhållandet mellan bränsle och luft över hela karakteristikfältet (lambda = 1).

Även utan elektrisk support har boxermotorn en effekt på 485 hk och ett vridmoment på 570 Nm. Totalt uppgår systemeffekten till 541 hk och 610 Nm. Effektökningen jämfört med föregångaren uppgår till 61 hk. Den effektiva prestandahybriden erhåller mycket dynamiska köregenskaper samtidigt som den reducerar CO2-utsläppen med ett betydligt lägre vikttillägg jämfört med fordon med laddhybridteknik. Viktökningen jämfört med föregångaren är endast 50 kilo.

911 Carrera har alltjämt en 3,0-liters boxermotor med dubbel turboladdning. Även denna motor har genomgått en omfattande översyn. Bland annat har den nu övertagit laddluftkylaren från Turbo-modellerna, som nu sitter direkt under bakluckans galler, ovanför motorn. Turboaggregaten i nya 911 Carrera var tidigare reserverade för föregångarens GTS-modeller. Med dessa ändringar uppnår Porsche samtidigt en minskning av utsläppen och en effektökning till 394 hk samt ett maximalt vridmoment på 450 Nm. Nya 911 Carrera accelererar från 0 till 100 km/h på 4,1 sekunder (3,9 sekunder med Sport Chrono-paket) och har en topphastighet på 294 km/h. Jämfört med föregångaren innebär detta en förbättring på 0,1 sekunder respektive 1 km/h.

Optimerad fjädring och aktiv aerodynamik

Även chassit på 911 Carrera GTS har genomgått en omfattande översyn. För första gången är bakaxelstyrning standard. Det ökar stabiliteten i höga hastigheter och minskar vänddiametern. Porsche har även integrerat krängningshämmarsystemet Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) prestandahybridens högvoltssystem. Detta möjliggör användning av ett elektrohydrauliskt styrsystem som är ännu mer flexibelt och exakt. Sportchassi med variabel dämpning (PASM) och 10 mm lägre markfrigång ger GTS-typiska köregenskaper.

Till nya 911 finns totalt sju fälgar i dimensionerna 19”/20” eller 20”/21”. För första gången i 911 Carrera finns exklusiva designhjul med kolfiberblad som minskar luftmotståndskoefficienten och därmed ökar effektiviteten. 911 Carrera GTS-modellerna rullar på 21”-fälgar med en bredd på 11,5 tum och 315/30 ZR 21-däck bak som standard. Fram sitter 245/35 ZR 20-däck på 8,5 tum breda 20”-fälgar. I linje med den avsevärt förbättrade prestandan förbättrar det bredare fotavtrycket på bakdäcken kördynamiken och väggreppet hos nya 911 Carrera GTS.

Sportig, strömlinjeformad exteriör

Porsche har strömlinjeformat exteriördesignen hos 911 med noga utvalda uppdateringar. De flesta av dessa åtgärder förbättrar sportbilens aerodynamik och prestanda. Ändringarna omfattar nya, modellspecifika stötfångare. För första gången har Porsche även integrerat alla ljusfunktioner i de numera standardmonterade Matrix LED-strålkastarna på 911 med sin karakteristiska fyrpunktsgrafik. Detta har gjort det möjligt att ta bort de främre varselljusen och skapa utrymme för större kylluftsintag i bilens front.

På 911 Carrera GTS-modellerna har fronten fem vertikalt placerade aktiva kylluftspjäll som är synliga utifrån och ytterligare en dold lucka på varje sida. För första gången i 911 kompletteras dessa med adaptiva frontdiffusorer i underredet, som styrs tillsammans med kylluftspjällen. Dessa element styr luftflödet efter behov: När effektbehovet är minimalt optimerar stängda luckor aerodynamiken. När effektbehovet är högt – till exempel vid bankörning – leder spjällen stora mängder luft till bilens kylare. Sensorerna för körhjälpssystemen sitter nu bakom en högblank yta under nummerskylten.

Som tillval erbjuder Porsche de nya strålkastarna med HD Matrix LED-funktion med över 32 000 ljuspunkter. Det högeffektiva helljuset lyser upp vägbanan mer än 600 meter framför bilen. Dessutom erbjuder tekniken innovativa extrafunktioner som körlägesberoende dynamiskt kurvljus, filbelysning, vägarbetes- och flaskhalsbelysning samt bländfritt helljus med en pixels exakthet.

Den nydesignade ljuslisten med integrerad båge och ”PORSCHE”-logotyp ger bakpartiet på 911 ett ökat djup och bredd. En nydesignad bakgrill med fem fenor på varje sida ansluter till bakrutan och bildar en grafisk enhet som smälter in i den infällbara spoilern nedanför. Nummerskylten är placerad högre upp med en tydligt strukturerad bakre stötfångare. Modellspecifika avgassystem är elegant integrerade i de markanta diffusorfenorna. Ett sportavgassystem finns som tillval till 911 Carrera-modellerna. 911 Carrera GTS-modellerna är som standard utrustade med ett GTS-specifikt sportavgassystem.

Som tillval finns ett aerokit som förbättrar coupéversionernas prestanda ytterligare. Aerokitet omfattar en distinkt SportDesign-stötfångare fram med unik frontspoiler, matchande sidokjolar och en lättare, fast bakvinge. Dessa komponenter minskar de aerodynamiska lyftkrafterna och förbättrar greppet hos sportbilen.

Helt digital förarplats och utökad uppkoppling

För coupéversionerna har Porsche som standard utformat interiören i nya 911 som tvåsitsig. En 2+2-säteskonfiguration finns som tillval utan extra kostnad. På förarplatsen kombinerar Porsche modellens välkända design-DNA med modern teknik: Designkonceptet Porsche Driver Experience fokuserar på förarens perspektiv och intuitiv, snabb manövrering. Viktiga manöverelement är placerade direkt på eller runt ratten. Däribland ingår den standardmonterade körlägesväljaren, den reviderade förarassistansspaken och, för första gången i 911, en startknapp – som naturligtvis sitter till vänster om ratten. I mittkonsolens förvaringsfack i nya 911 finns ett kylt förvaringsfack för smartphones med induktiv laddningsfunktion.

För första gången har 911 ett helt digitalt kombiinstrument. Den välvda 12,6”- displayen passar elegant in i det nya manöver- och indikeringskonceptet och kan anpassas individuellt. Den erbjuder upp till sju visningar, inklusive en exklusiv Classic-display inspirerad av den traditionella Porsche-instrumenteringen med fem instrument, varav en central varvräknare.

Porsche Communication Management (PCM) manövreras fortfarande via den högupplösta centraldisplayen med 10,9” bildskärm. Körlägenas anpassningsbarhet och förarassistanssystemens funktion har dock förbättrats avsevärt. Uppgraderade 911 har också nya anslutningsfunktioner. En QR-kod förenklar inloggningsprocessen till PCM med Porsche ID avsevärt. Apple CarPlay® är djupare integrerat i bilen. Om så önskas kan information visas på kombiinstrumentet och funktioner i bilen styras direkt i Apple®-ekosystemet, till exempel via röstassistenten Siri®. För första gången går det även att streama film i bilen, under förutsättning att den är parkerad. Appar som Spotify® och Apple Music® kan användas som integrerade appar i PCM utan en ansluten smartphone.

Kan beställas nu från 1 350 000 kronor

Nya 911 Carrera kan beställas som coupé och cabriolet med bakhjulsdrift. För  911 Carrera GTS erbjuds motsvarande versioner även med fyrhjulsdrift samt en Targa-version med fyrhjulsdrift. Samtliga versioner är som standard utrustade med Porsche Doppelkupplung (PDK). Porsche erbjuder nya 911 Carrera från 1 350 000 kronor, priserna för 911 Carrera GTS börjar på 1 790 000 kronor. Leveranserna av 911 Carrera börjar efter sommaren.

Mer information samt film- och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.porsche.com

Porsche 911 Carrera (WLTP):

Bränsleförbrukning (blandad körning): 10,7 – 10,1 l/100 km; CO2-utsläpp blandad körning: 244 – 230 g/km

Porsche 911 Carrera Cabriolet (WLTP):

Bränsleförbrukning (blandad körning): 10,6 – 10,3 l/100 km; CO2-utsläpp blandad körning: 242 – 235 g/km;

Porsche 911 Carrera GTS (WLTP, preliminära värden):

Bränsleförbrukning (blandad körning): 11,0 – 10,5 l/100 km; CO2-utsläpp blandad körning: 251 – 239 g/km

Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet (WLTP, preliminära värden):

Bränsleförbrukning (blandad körning): 11,0 – 10,7 l/100 km; CO2-utsläpp blandad körning: 249 – 243 g/km

Porsche 911 Carrera 4 GTS (WLTP, preliminära värden):

Bränsleförbrukning (blandad körning): 11,1 – 10,5 l/100 km; CO2-utsläpp blandad körning: 251 – 239 g/km

Porsche 911 Carrera 4 GTS Cabriolet (WLTP, preliminära värden):

Bränsleförbrukning (blandad körning): 11,0 – 10,7 l/100 km; CO2-utsläpp blandad körning: 250 – 244 g/km

Porsche 911 Targa 4 GTS (WLTP, preliminära värden):

Bränsleförbrukning (blandad körning): 11,0 – 10,8 l/100 km; CO2-utsläpp blandad körning: 250 – 244 g/km

De förbruknings- och utsläppsvärden som anges som intervall avser inte ett enskilt fordon och ingår inte i det erbjudna produktutbudet. Uppgifterna är endast avsedda att underlätta jämförelsen mellan de olika fordonstyperna. Extrautrustning och tillbehör (påbyggnadsdelar, däckformat etc.) kan ändra relevanta fordonsparametrar som vikt, rullmotstånd och aerodynamik. Dessa faktorer kan förutom väderlek, trafiksituation och körsätt påverka bränsle-/strömförbrukning, CO2-utsläpp, räckvidd och prestandavärden för ett fordon.

Nya 911 Carrera kan beställas som coupé eller som cabriolet, båda med bakhjulsdrift.
Integreringen av varselljusen i Matrix LED-strålkastarna har gjort det möjligt att skapa utrymme för större kylluftsintag i bilens front.
I de nya 911-modellerna har alla ljusfunktioner, inklusive varselljus, integrerats i de numera standardmonterade Matrix LED-strålkastarna.
Instegslist i borstad aluminium med modellogotyp i nya 911 Carrera.
För första gången har 911 ett helt digitalt kombiinstrument, i form av en välvd 12,6”-display, som passar elegant in med Porsche Communication Management (PCM) högupplösta 10,9” centraldisplay.
De nya 911-modellerna har för första gången en startknapp – som naturligtvis sitter till vänster om ratten.
De nya 911 Carrera-modellerna har körlägesväljare, Mode Switch, som standard.
Nya 911 Carrera GTS erbjuds även i en fyrhjulsdriven Targa-version.
Nya 911 Targa 4 GTS med "t-hybrid"-logo på dörrsidan.
Coupéversionen av de nya 911 Carrera GTS-modellerna går att beställa antingen med bakhjulsdrift eller med fyrhjulsdrift
Cabrioletversionen av de nya 911 Carrera GTS-modellerna går att beställa antingen med bakhjulsdrift eller med fyrhjulsdrift.
Hjärtat i de nya 911 GTS-modellerna med T-Hybrid-drivlina är en nyutvecklad 3,6-liters boxermotor.
Det lätta och kraftfulla T-Hybrid-systemet har en nyutvecklad elektrisk turboladdare med en integrerad elmotor, placerad mellan kompressorn och turbinhjulet, som ser till att turboaggregatet omedelbart kommer upp i hastighet.
Porsche kopplar ihop de båda elmotorerna i T-Hybrid-drivningen till ett lätt och kompakt högvoltsbatteri. Det motsvarar i storlek och vikt ett konventionellt 12-volts startbatteri, men lagrar upp till 1,9 kWh energi (brutto) och arbetar med en spänning på 400 V.
Nya 911 Carrera GTS erbjuds även i en fyrhjulsdriven Targa-version.
De nya 911 Carrera GTS-modellerna är som standard utrustade med ett GTS-specifikt sportavgassystem.
De nya 911 Carrera GTS-modellerna har aktiva kylluftspjäll fram.
Nya 911 Carrera kan beställas som coupé och cabriolet med bakhjulsdrift. För  911 Carrera GTS erbjuds motsvarande versioner även med fyrhjulsdrift samt en Targa-version med fyrhjulsdrift.
Nya 911 Carrera kan beställas som coupé och cabriolet med bakhjulsdrift. För 911 Carrera GTS erbjuds motsvarande versioner även med fyrhjulsdrift samt en Targa-version med fyrhjulsdrift.

Säsongspremiär i Porsche Carrera Cup Scandinavia – nu börjar jakten på SM-guldet 2024!2.5.2024 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Skandinaviens ledande racingmästerskap rivstartar säsongen 2024 på Scandinavian Raceway i Anderstorp. Förlängd SM-status, miljöanpassat bränsle och comeback till FDM Jyllandsringen i Danmark är bara några av nyheterna. Nytt för i år är också att mästerskapet når fler racingentusiaster än någonsin tidigare genom öppen livestreaming av samtliga deltävlingar. Även i år arrangeras det populära eventet Sportscar Together Day vid samtliga svenska tävlingshelger.