Lidl introducerar plastfri gurka på den svenska marknaden
Lidl lanserar nu en revolutionerande nyhet i grönsaksdisken: en gurka helt utan plastförpackning! I samarbete med det svenska innovationsbolaget Saveggy testas denna världsnyhet i Lidl Limhamn med start den här veckan. Lidl Sverige investerade i lösningen redan år 2020 och kommer att saluföras under Lidls egna varumärke Matriket.
Den svenskodlade gurkan som odlas av producenter inom odlarna.se, tvättas och torkas innan det mycket tunna skyddet, en blandning av raps- och havreolja försiktigt sprayas på dem. Det transparenta skiktet skyddar gurkan lika bra som plast och behåller gurkan både krispig och spänstig.
– Det är med stolthet och spänning vi för första gången får möjlighet att låta konsumenter köpa gurka med växtbaserat skydd istället för plast! De svenskodlade gurkorna kommer att hålla sig fina, fräscha och goda - från butik och hela vägen hem till kylskåpet, säger Arash Fayyazi, vd och medgrundare av Saveggy.
Initiativet är en del av Lidl Future Initiative, där Lidl år 2020 tilldelade Saveggy över 2,1 miljoner kronor för att tillsammans med Lunds universitet utveckla ett biobaserat ätbart alternativ till den vanliga skyddsplasten.
– Detta test markerar en viktig milstolpe för denna innovation som just nu testas av våra kunder i Limhamn. Det här är ett första steg i resan att förändra hur livsmedel skyddas för minskat matsvinn, utan användning av plast, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.
Den svenskodlade gurkan med sitt innovativa och ätbara skydd testas nu i Lidl-butiken i Limhamn. Försäljningen kommer att pågå under en vecka och saluföras under Lidls egna varumärke Matriket. En fullskalig lansering är planerad till första kvartalet 2025 i samtliga av Lidls butiker i Sverige. Det växtbaserade skyddet består av raps- och havreolja och är glutenfritt. Rekommendationen är att skölja gurkan precis som andra frukter och grönsaker.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seOm oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Prästosten som predikar god smak – Matrikets prästost topptestad enligt panel22.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I ett nytt test av Allt om mat testades och betygssattes elva mellanlagrade prästostar. Lidl Sveriges ekologiska prästost från Matriket kammade hem fyra av fem möjliga poäng. ”Smaken är god, kraftig styrka med en lite nötig och syrlig eftersmak. Bra och krämig konsistens” tycker testpanelen.
Premiär för Lidl i Hallonbergen21.11.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Under torsdagsmorgonen slog Lidl Sverige upp portarna för sin andra butik i Sundbyberg. Den nya butiken är belägen i hjärtat av Hallonbergen centrum. Inför en skara köpsugna konsumenter klippte Sundbybergs kommunstyrelseordförande Peter Schilling bandet i snörusket som dragit in över landet och förklarade butiken öppnad.
Lidl Sverige officiell partner till 2025 IIHF Ishockey-VM20.11.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
När herrarnas 2025 IIHF Ishockey-VM avgörs i Sverige och Danmark den 9–25 maj 2025 är Lidl Sverige officiell partner till turneringen. Lidl kommer därför att närvara i matcharenorna under samtliga matcher som spelas i Sverige.
Lidl Sverige förlänger samarbetet med Handbollslandslaget20.11.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige tecknar avtal som förlänger samarbetet med Handbollslandslaget med ytterligare tre år. Det ursprungliga avtalet från 2019 förlängs för andra gången, och kommer nu att gälla fram till 2027. Samarbetet gäller både de svenska dam- och herrlandslagen.
Magiska jultider hos Lidl – skänker intäkter och samlar in pengar till Sveriges Stadsmissioner18.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige kommer under november och december ha ett gosedjur och ett leksakståg till försäljning i alla Lidls butiker. Dessutom kommer kunderna att kunna skänka 10 kronor i kassan. Alla intäkter går oavkortat till Sveriges Stadsmissioners matverksamhet runtom i landet så att fler familjer får äta sig mätta.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum