Ingrid Carlberg får Anna Lindh-priset 2024

Författaren, journalisten och akademiledamoten Ingrid Carlberg får 2024 års Anna Lindh pris.

Ingrid Carlberg har varit verksam som författare i över 20 år. Hon började sin karriär som journalist på 1990-talet och har bland annat varit undersökande journalist och ledarskribent på Dagens Nyheter. Den 13 oktober 2020 valdes hon in på stol 5 i Svenska Akademin.

– Som ordförande i Anna Lindhs minnesfond är jag väldigt glad över att meddela att det är just Ingrid Carlberg som får Anna Lindhs pris, 2024. Ingrid har genom sitt författarskap både gjort uppskattade biografier och satt strålkastarljuset på olika missförhållanden. Inte minst genom sin senaste bok Marionetterna, där hon beskriver hur samhällsutvecklingen lett fram till den verklighet vi lever i idag, med trollfabriker, desinformation, hat och lögner i det offentliga samtalet, säger Ann Linde, ordförande i Anna Lindhs minnesfond.

Anna Lindhpriset delas ut årligen sedan 2004 till minne av Anna Lindh, som avled 2003. I år delas utmärkelsen ut vid en prisceremoni på Medelhavsmuseet den 19 juni, som är Anna Lindhs födelsedag.

Priset till Ingrid Carlberg delas ut med motiveringen:

Ingrid Carlberg har i många år skrivit angelägna böcker. Hon satte fokus på missförhållanden i läkemedelsindustrin med boken ”Pillret”. I biografier över Alfred Nobel och Raoul Wallenberg öppnade hon dörren till deras liv och gärning.

I sin senaste bok ”Marionetterna” visar hon de historiska linjerna bakåt till dagens trollfabriker, falska nyheter, hat och lögner som förgiftar det offentliga samtalet och som i förlängningen är ett hot mot demokratin.

Ingrid Carlberg öppnar våra ögon genom sin stora kunskap och sin förmåga att beskriva farorna för det som riskerar att hända med vår demokrati. För det får hon 2024 års Anna Lindh pris.

Minnesfondens styrelse består av Ann Linde (ordförande), Joakim Jonsson, Ellinor Eriksson, Andrea Törnestam, Karl-Petter Thorwaldsson och Lennart Weiss.

www.annalindhsminnesfond.se

Ny riktning för Sverige - svenska ska vara huvudspråk i skolan26.6.2024 15:17:37 CEST | Pressmeddelande

Svenska ska vara huvudspråk i skolan. Därför föreslår Socialdemokraterna att minimikravet på andelen undervisning som ska vara på svenska i grundskolan höjs till minst 75 procent. Gräddfiler med obehöriga lärare på engelska skolor ska tas bort och svenska ska användas vid betygsättning och annan myndighetsutövning. Att svenska ska vara huvudspråk bör också vara grundregel i en obligatorisk gymnasieskola.