Einar Mattsson: Premiumkoncept i Brf Lokstallarna

I både lägenheterna och entrén präglas Brf Lokstallarna av vacker och stilren design. Flera yteffektiva tvåor och fyror för den urbana familjen finns plus andra lägenhetsstorlekar i de fyra huskropparna. Konsten på fasaden för tankarna till de lokstallar som tidigare fanns på platsen.

En bild på interiören från Brf Lokstallarna med ett kök i förgrunden och ett vardagsrum med en soffa längre bort
Foto: Robert Bratsberg Karlsson

Målsättningen med inredningsdesignen i lägenheterna har varit att skapa en premiumkänsla i varje detalj – i materialval, finishen i hantverket, installationer och planlösningar. Naturmaterial är en central ingrediens i designkonceptet och alla kök får exempelvis bänkskivor i naturstenen kvartsit. I Lokstallarna erbjuds flera lägenhetsstorlekar, varav två är tydliga huvudprodukter. Dels rymliga fyra-rumslägenheter som passar fint för den urbana familjen. Dels kompakta men yteffektiva tvåor som är idealiska för en- eller tvåpersonshushållet.

– Att få så mycket funktion som möjligt per kvadratmeter har varit en jätteviktig del i utformningen av lägenheterna. I vissa av de större fyrorna går det även att sätta in en mellanvägg och på så vis få ett femte rum. En framtidssäker lösning som underlättar om nya behov uppstår, exempelvis om familjen får tillökning, säger Martin Berglund, design- och säljansvarig på Einar Mattsson Projekt AB.

Ett friare liv på taket
Omsorgen om de boende fortsätter även på Lokstallarnas tak. De fyra huskropparna får varsin takterrass för gemensamt bruk. Två av dem skräddarsys för umgänge och avkoppling med soldäck, loungedel och utekök. De två andra blir utegym som inbjuder till träning och regelbunden vardagsmotion. De olika terrasstyperna är fördelade på husen så att bostadsrättsföreningarna, den västra och den östra, får tillgång till samtliga funktioner. Här erbjuds dessutom tio större fyra-rumslägenheter med egna takterrasser.

– Även utomhus nyttjar vi rummets möjligheter till fullo. Terrasserna ska vara en oas att längta till, på lagom avstånd från stadens citypuls, berättar Martin.

Konsten förlänger arkitekturen
Den konstnärliga utsmyckningen av de nya kvarteren görs av formgivaren Carina Seth Andersson, känd för sina glas- och keramikarbeten i gränslandet mellan konstindustri och hantverk. Med inspiration från detaljer hos klassiska ånglok skapar hon ett stort konstverk på fasaden som vetter mot parkstråket. Med spår av samma tema återkommer också konsten i entréernas bänkar av betong avsedda för husens entréer. Fastighetens sockel består av natursten.

Tryggt köp
Einar Mattsson har en fördelaktig lånekostnadsgaranti för brf-föreningen. Föreningens lånekostnad kan aldrig bli högre – bara lägre. Hur det än går med räntan innan du flyttar in, så tjänar du och föreningen alltid på lånekostnadsgarantin. Om räntan går upp, så minskar vi lånet så att lånekostnaderna inte ökar. Om räntan går ner, så minskar föreningens lånekostnader. Läs mer på https://brflokstallarna.se/tryggt-kop/

Tre koncept via samma restaurang
Vólta kommer att öppna en restaurang i brf Lokstallarna västra. Tre olika koncept knyter samman och kompletterar varandra för att skapa en mötesplats för både boende och besökande i Hagastaden. I deras bakficka hittar du exempelvis ett sortiment av bröd, kaffe och take-away för dig som är på språng.

Einar Mattsson i Hagastaden
Einar Mattssons tre första projekt i Hagastaden – Haga Nova, Analysen och Nova Park – direktmarkanvisades av Stockholms stad. Startskottet för projektet Lokstallarna gick 2019 då Einar Mattsson tecknade samverkansavtal med Castellum och därigenom kunde förvärva bostadsbyggrätterna i kvarteren Greifswald och Harvard av Stockholms stad. I angränsande kvarter utvecklar Castellum samtidigt projektet Infinity – en kontorsfastighet med 12 våningsplan och 20 000 kvm för det nya flexibla arbetslivet.

Se planlösningar, priser och tidsplan på www.brflokstallarna.se

Sommaren 2024 kommer de första av Einar Mattssons 243 bostadsrätter i Lokstallarna att stå klara för inflyttning.

Einar Mattsson AB är moderbolag i en familjeägd bolagsgrupp som varit verksam på Storstockholms fastighets- och byggmarknad sedan 1935. Idag är Einar Mattsson-sfären Stockholms största privata ägare av hyresbostadsfastigheter. Koncernen är bland de mest aktiva projektutvecklarna av nya bostäder i regionen. Koncernens förvaltningsbolag förvaltar drygt 14 000 bostäder åt en bred kundkrets av etablerade fastighetsägare. Bolagsgruppen omfattar även en verksamhet som arbetar med investeringar utanför kärninnehaven.

Läs mer om oss på www.einarmattsson.se och Facebook

Einar Mattsson: ”I en trivsam utemiljö vill människor röra sig, vistas och umgås med andra”3.7.2024 05:54:00 CEST | Nyheter

Johanna Karlsson är chef för utemiljögruppen hos Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB. Det är utemiljögruppen som ser till att välkomnande och välskötta gårdar alltid är en del av den långsiktiga fastighetsförvaltningen. Gruppen består av engagerade trädgårdsarbetare, arbetsledare och projektledare. Utemiljögruppen arbetar dels på uppdrag av koncernens fastighetsbolag, dels med externa fastighetsägare som köper tjänsten av Einar Mattsson.

Nya vård- och omsorgsbostäder och upprustad malmgård27.6.2024 12:40:27 CEST | Blogginlägg

Samrådet om detaljplanen för kv. Sommaren 10 är avslutat. Nu löper planprocessen på där man bland annat behandla synpunkter och för dialog med Stockholms stad om nästa steg. Här planerar Einar Mattsson att uppföra ett modernt och trivsamt vård- och omsorgsboende för äldre. Genom att uppföra vård- och omsorgsboendet ges också de ekonomiska förutsättningar som krävs för att renovera och därmed rädda Hovings malmgård då Stockholms stad i informella samtal tackat nej till att återköpa gården.