Ny rapport: Låt privat kapital lyfta svensk infrastruktur
Svensk transportinfrastruktur behöver förbättras. Underhållsskulden uppgår redan till drygt 100 miljarder kronor. Dagens upplägg där det offentliga har ett odelat ansvar behöver kompletteras med fler inslag av privat kapital, risktagande och kompetens, visar en ny rapport från Almega och Tågföretagen.

Ny transportinfrastruktur tar lång tid att planera och bygga. Ofta till stora, och växande, kostnader. Enligt Trafikverket beräknas det eftersatta underhållet 2026 uppgå till drygt 100 miljarder kronor.
– Om utvecklingen ska vända måste det till nya genomförandemodeller med större inslag av privat kapital, risktagande och kompetens. Fler projekt bör även läggas i separata bolag och finansieras med lånat kapital och olika typer av brukaravgifter eller tillgänglighetsersättningar, säger Almegas vd, Ann Öberg.
Varianter på detta upplägg är vanliga utomlands, även i våra nordiska grannländer där de förverkligat flera stora väg-, bro- och tunnelprojekt.
I en ny rapport från Almega och Tågföretagen går utredaren Fredrik Bergström igenom erfarenheterna från ett antal internationella projekt och redogör för hur liknande upplägg med alternativa genomförandeformer skulle kunna bidra till svensk transportinfrastruktur.
– Alternativa upplägg öppnar för effektivitetsvinster i form av kortare byggtider, minskad risk för fördyringar samt effektivare förvaltning. Intresset för projekttypen är också brett bland aktörer som byggföretag, banker och infrastrukturfonder, säger Fredrik Bergström.
I debatten hörs ibland att ”staten lånar billigare” och att alternativa upplägg inte behövs. Tågföretagens förbundsdirektör, Pierre Sandberg, menar att man då troligtvis inte räknat in alla kostnader.
– Traditionella projekt kan dras med fördyringar, förseningar och eftersatt underhåll. Samtidigt kan högre finansieringskostnader sänkas genom en klok riskhantering genom hela projektet. Effektiviseringsvinsterna gör dessutom att en högre finansieringskostnad snarast blir en premie, något som betalas för högre kvalitet, säger Pierre Sandberg.
Efter år av förfall är det uppenbart att svensk transportinfrastruktur måste uppdateras. Och anledningarna blir bara fler.
–Ta nyindustrialiseringen av norra Sverige, klimatomställningen och NATO-medlemskapet – kraven på en kapacitetsstark och tillförlitlig transportinfrastruktur ökar hela tiden. Och då kan alternativa former för finansiering och organisering vara en avgörande del av lösningen, säger Ann Öberg.
Rapporten presenteras torsdagen 30 maj vid ett seminarium med deltagare från såväl näringsliv som politiken, däribland Sveriges bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).
Den fullständiga rapporten hittar du här.
Kontakter
Gustaf EngstrandNäringspolitisk chefTågföretagen
Tel:0709-96 17 99gustaf.engstrand@tagforetagen.seDokument
Länkar
Om oss
För kontakt:
Almegas pressjour på telefon 08-762 70 40
Om Almega:
Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har drygt 11 000 medlemsföretag med sammanlagt närmare 600 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstesektorn. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv och förhandlar allra flest kollektivavtal i Sverige. Mer information finns på www.almega.se.
Följ Almega
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Almega
Trög återhämtning för tjänsteföretagen5.3.2025 10:09:19 CET | Pressmeddelande
Bättre konjunktur för tjänsteföretagen, men återhämtningen går långsamt. Detta enligt inköpschefsindex.
Juristavtalet blir tillsvidareavtal26.2.2025 13:37:03 CET | Pressmeddelande
”Tillsammans med Akavia tar vi nytänkandet ytterligare ett steg”, säger Gunnar Ekbrant, ansvarig förhandlare för Almega Tjänsteföretagen, med anledning av att Juristavtalet nu blir ett tillsvidareavtal.
Almega: HD-dom försvårar bakgrundskontroller25.2.2025 13:01:15 CET | Pressmeddelande
Idag kom Högsta Domstolens beslut som gör att rättsdatabaser som t ex Lexbase inte längre kan användas av arbetsgivare för att göra bakgrundskontroller i samband med rekryteringar.
Almega kraftsamlar arbetsgivarpolitiskt14.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Maria Möller blir ny arbetsgivarpolitisk chef samt chef för arbetsgivarsamverkan på Almega. Samtidigt tillträder Marcus Lindström den nya tjänsten som biträdande arbetsgivarpolitisk chef medan Stefan Koskinen antar en roll som senior rådgivare.
Ny rapport: Arbetsmarknadspolitiken hänger inte med12.2.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Arbetslösheten hovrar på rekordnivåer. Nu kan Almega visa att det är en ny, mer utmanande arbetslöshet som vuxit fram, alltfler är långtidsarbetslösa och alltfler har svag konkurrensförmåga. ”Arbetsmarknadspolitiken måste anpassas efter verkligheten”, säger Jonas Jegers, näringspolitisk expert, Almega.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum