Stoppa ryska medborgare från att köpa EU-pass

För att skydda Sverige och Europa från Rysslands hot och sabotageattacker har Socialdemokraterna i dag presenterar tre förslag. Det handlar om att stoppa möjligheter för ryska medborgare att köpa EU-pass, stänga EU-gränser för ryska turister och agera mot Rysslands skuggflotta i Östersjön.

Sverige och Europa är i ett allvarligt säkerhetsläge, och flera säkerhetstjänster varnar för att Ryssland i närtid planerar omfattande attacker och sabotage i Sverige och Europa.

– Den ryska regimen försöker splittra Europa för att minska stödet till Ukraina. Vi måste skydda Sverige och Europa från ryska säkerhetshot och sabotageattacker. Därför vill vi Socialdemokrater stoppa möjligheten att köpa medborgarskap i EU och stänga gränsen för ryska turister, säger partiledare Magdalena Andersson.

Socialdemokraterna kräver nu att samtliga EU- länder förbjuder möjligheten att köpa sig in i EU och att stänga gränsen i hela EU för ryska turister.

– Att ryska medborgare kan köpa sig en väg in i EU utgör ett hot mot EU:s säkerhet. Det är särskilt allvarligt i det här säkerhetspolitiska läget där vi nås av uppgifter om att risken för våldsamma ryska sabotage har ökat. Därför kräver vi att EU:s samtliga medlemsländer förbjuder försäljning av dessa EU-pass, säger Socialdemokraternas försvarspolitiska talesperson Peter Hultqvist.

Förutom att stoppa möjligheten att köpa ett pass till Europa och att sätta stopp för ryska turister föreslår Socialdemokraterna att det europiska maritima övervaknings- projektet Maritime Surveillance (MARSUR), ska få i uppdrag att särskilt identifiera och utreda fartyg som befinner sig i Östersjön och misstänks ingå i den ryska skuggflottan.

Ny riktning för Sverige - svenska ska vara huvudspråk i skolan26.6.2024 15:17:37 CEST | Pressmeddelande

Svenska ska vara huvudspråk i skolan. Därför föreslår Socialdemokraterna att minimikravet på andelen undervisning som ska vara på svenska i grundskolan höjs till minst 75 procent. Gräddfiler med obehöriga lärare på engelska skolor ska tas bort och svenska ska användas vid betygsättning och annan myndighetsutövning. Att svenska ska vara huvudspråk bör också vara grundregel i en obligatorisk gymnasieskola.