Publiken väljer format när toppkandidater frågas ut i ny tvodd
Publiken kan själv välja format när partiernas toppkandidater i EU-valet frågas ut av Aftonbladet-profilerna Olivia Svenson och Olivia J Berntsson. Den nya tvodd-sastningen ”Utfrågningen” ger publiken möjlighet att följa utfrågningen i antingen tv, podd, text eller sociala medier.

Aftonbladet presenterar ett nytt programformat inför EU-valet. I ett rappt tempo med skarpa vinklar svarar politikerna på frågor om vad de och deras partier vill genomföra om de väljs in i Europaparlamentet.
– Vi har fokuserat på det klassiska Aftonbladet-greppet: ”Whats in it for me?”. EU kan uppfattas som abstrakt, tråkigt och krångligt. Därför har vi ansträngt oss för att tittaren och lyssnaren verkligen ska förstå vad vi pratar om – utan att snurra iväg med krångliga begrepp eller siffror, säger producent Victor Lundberg.
Programledaren och utfrågaren Olivia J Berntsson menar att ett mål har varit att lära känna kandidaterna så bra som möjligt, genom att ställa frågor som inte ställts i något annat sammanhang.
– Man får se en sida av kandidaterna som man inte har fått se tidigare. Det är till och med vissa som nästan fäller en tår och en kandidat som påstår att han är lik Markoolio, säger Olivia J Berntsson.
Ett annat mål med Utfrågningen är att hela Aftonbladets publik ska förstå vad EU-politiken handlar om.
– Vi har särskilt fokuserat på förstagångsväljarna och alla unga som ska rösta. Hur gör man EU tydligt och intressant för dem? Aftonbladet har ett mål att göra världen lite mer begriplig, jag hoppas att den ambitionen märks i vår journalistik kring det här valet, säger utfrågarkollegan Olivia Svenson.
Datum för Utfrågningen:
31 maj, Tomas Tobé (M)
1 juni, Karin Karlsbro (L)
2 juni, Heléne Fritzon (S)
3 juni, Jonas Sjöstedt (V)
4 juni, Alice Bah Kuhnke (MP)
5 juni, Emma Wiesner (C)
6 juni, Alice Teodorescu Måwe (KD)
7 juni, Charlie Weimers (SD)
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Angelica Öhagen, projektledare EU-valet. Telefon: 070-1622415 E-post: angelica.ohagen@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comRethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum