Nätverk på gemensam väg

Nya Nätverk på gemensam väg samlar alla i behov av eller med intresse för fordon. Frågor för bil- och mc-konsumenter, fordonsrenoverare och -byggare samt motorsportintresserade berör miljontals människor i Sverige.

– De fordonsintresserades frågor bevakas av ett antal ideella organisationer. Dessa samlas nu i ett nätverk för att med gemensamma krafter påverka inom områden som berör konsumenter och hobbyaktiva, säger Karl Ask, Motorhistoriska riksförbundet, och Heléne Lilja, Riksförbundet M Sverige.

Fordon på väg har en självklar plats i vårt samhälle och är ofta en förutsättning för att arbete, fritid och familjeliv ska fungera. De utgör dessutom ett stort och folkligt intresse för hundratusentals svenskar som ägnar sig åt allt från motorsport till renovering av historiska fordon. På senare tid har dock vägens fordon ifrågasatts, såväl som nyttoföremål och fritidsintresse, och många gånger kritiserats på felaktiga grunder.

Det rörliga kulturarvet, som består av entusiastfordon från olika tidsepoker, engagerar mängder med människor som genom sitt intresse får en meningsfull fritid, ett socialt sammanhang, utvecklar färdigheter och berikar det svenska kulturarvet. Motorsporten i sin tur – från ungdomsverksamhet inom exempelvis karting och motocross till professionella sportutövare – har stor folklig förankring, lockar många utövare och stor publik samt bidrar till teknisk utveckling och kunnande. Det gäller också för alla de som bygger om bilar och motorcyklar, eller helt egna, amatörbyggda fordon. Till det hör de miljontals bilister och motorcyklister som dagligen transporterar sig mellan hem, arbete och fritidsintressen.

Det stora och breda fordonsintresset är också en grogrund för ett utvecklat kunnande och färdigheter inom en mängd yrken inom fordonsbranschen, inte minst för yngre människor som genom sitt intresse finner en väg in i yrkeslivet. Renovering, underhåll och reparation av olika fordon, liksom den utbredda motorsporten – oavsett om det rör sig om hobbyfordon eller konsumentens vardagsbil – representerar dessutom stora ekonomiska värden för fordonsbranschen. Utan tvekan fyller fordon på väg många funktioner i samhället.

Många av dessa fordonsägare är anslutna till en eller flera intresseorganisationer som bevakar fordons- och trafikpolitiska frågor och vilka strävar efter att underlätta för konsumenter, förenkla bevarandet och brukandet av historiska fordon och möjliggöra utövandet av motorsport. Många gånger berörs de olika organisationerna av samma fråga, men på olika sätt. Ett aktuellt exempel är den omtalade ELV-förordningen om uttjänta fordon, som riskerar att slå hårt mot såväl fordonsintresserade som konsumenter.

I syfte att motverka försvårande lagstiftning, underlätta utövandet av fordonshobbyn och förenkla ägandet av bilar, motorcyklar och andra fordon samlas nu ett flertal av dessa organisationer i ett nätverk. Tillsammans samlar nätverket hundratusentals medlemmar och arbetar för frågor som berör miljontals fordonsägare. Genom delad expertis och med gemensam röst ska Nätverk på gemensam väg arbeta för ett regelverk och en lagstiftning som tar hänsyn till de behov och det intresse som finns hos Sveriges alla fordonsägare.

I Nätverk på gemensam väg ingår:

American Car Club Sweden (ACCS)

Motorhistoriska riksförbundet (MHRF)

Organisationen Testa i Sverige

Riksförbundet M Sverige

Svenska bilsportförbundet (SBF)

Svenska motorsportförbundet (Svemo)

Sveriges fordonsbyggares riksorganisation (SFRO)

Sveriges motorcyklister (SMC)

Swedish Street Rod Association (SSRA)

Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.