”Jag gillar att hjälpa människor så vardagen fungerar bättre” — fredagsporträttet med Jonas Nylén

En kampsportande före detta besiktningsman som varit schackspelare. Så kan vi beskriva fastighetstekniker Jonas Nylén. Han är ganska ny i Einar Mattsson-koncernen och uppskattar både kunskapsbredden och den trevliga kulturen. Spårskruvmejseln är en klar favorit bland verktygen i det dagliga. Lär känna Jonas lite mer i dagens fredagsporträtt från Einar Mattsson:

Bild på Jonas framför en vit servicebil från Einar Mattsson
Foto: Erika Norell/Einar Mattsson

När och hur hamnade du på Einar Mattsson?
– Jag började på Einar Mattsson i september 2023. Jag såg av en slump att fastighetsförvaltningsbolaget sökte fastighetstekniker. Jag sökte tjänsten, fick den efter att ha varit intervju och på den vägen är det. Jag har tidigare jobbat bland annat som besiktningsman.

Vad gjorde att du sökte dig till fastighetsbranschen?
– Jag gillar mångsidigheten, frihet under ansvar och att få hjälpa människor så att deras vardag fungerar lite bättre.

Vad drömde du om att bli som barn?
– Då ville jag bli brevbärare tror jag. Jag älskade att cykla som liten, så det var drömjobbet för mig då.

Har du något tips på hur jag kan träna upp mina praktiska sidor?
– Att våga pröva att göra saker själv och inte avstå på grund av att du är rädd för att misslyckas. Fel gör även professionella hantverkare och tekniker ibland, omedvetet. Hemma hos mig har jag mottot att ”lite snett är också rätt”. Ha ha.

Som tekniker använder du flera verktyg. Vilket är ditt favoritverktyg och vilket skulle du aldrig kunna klara dig utan?
– Min spårskruvmejsel är min favorit eftersom du kan använda den till så mycket mer än att bara skruva fast eller loss saker. Tumstocken är också svårslagen då det är väldigt svårt att ta exakta mått med ögonen …

Vad är det roligaste med ditt jobb som fastighetstekniker?
– Att det aldrig blir tråkigt, att ingen dag är den andra lik. Att jag kunnat laga saker som gått sönder och fixat ihop saker som inte fungerar.

Finns det någon händelse i jobbet som du vill berätta om?
– Det var väl en gång då jag sprang runt och letade efter ett anmält fel ganska länge, innan jag till slut upptäckte att jag var i helt fel fastighet.

Vilka är dina fritidsintressen?
– Att få vara ute i naturen med mina hundar – det är terapi. Annars tränar jag gärna och är tränare inom kampsport och Kung-Fu. Sen pysslar jag en del med rockmusik och har spelat i band i många år.

Har du ett smultronställe någonstans?
– Ja, det finns en sjö som jag och min fru åker till varje helg tidigt på morgnarna med våra hundar. Där simmar vi tillsammans, det är mitt alldeles egna smultronställe.

Hur hanterar du stress?
– Genom att jag försöker andas lugnt och tänka positivt.

Hur blir jag en bra fastighetstekniker?
– Det är en fördel att ha viljan och intresset att lära sig nya saker och inte vara rädd för att fråga om hjälp. Tålamod är också en bra egenskap att ha.

Om någon ska välja ett bolag för fastighetsförvaltning, varför ska den välja Einar Mattsson tycker du?
– För att det finns så fantastiskt mycket kompetent personal som kan fastigheter, och dessutom är trevliga att ha att göra med.

Har du någon särskild favoritstadsdel eller en fastighet som betyder lite extra för dig?
– Då säger jag området runt S:t Eriksplan och fastigheten Loket 10. Den har ett bra läge och är en trevlig liten fastighet.

Vad har digitaliseringen betytt för dig som tekniker?
– Digitaliseringen har skett snabbt i många delar av bygg- och fastighetsbranschen. När jag började som besiktningsman i början av 2000-talet så skrevs rapporterna för hand och information om kunder och andra viktiga fakta var knapphändiga. Då var det väldigt mycket pappersarbete och telefonsamtal. Här har digitaliseringen underlättat genom att det är enklare med att ha en samlad information, snabbare hantering och underlättar exempelvis tidrapportering.

Hur tror du att ditt yrke ser ut om tio år?
– Ungefär som nu. Saker kommer alltid gå sönder och skador kommer alltid att ske, så det blir ingen större skillnad tänker jag.

Om du ska tipsa om ett riktigt bra hållbarhetstips, vad säger du då?
– Återbruk säger jag då, att ge nytt liv till saker som fortfarande kan hålla lite till. Jag tänker särskilt på trämöbler. Det finns alltid fynd att göra under ”bortskänkes” på Blocket och liknade sidor.

Berätta något om dig som få vet.
– Att jag har tävlat i schack. Det var över 30 år sen, så nuförtiden är jag är inte så svår att slå. Om nu någon får för sig att utmana mig.

Einar Mattsson AB är moderbolag i en familjeägd bolagsgrupp som varit verksam på Storstockholms fastighets- och byggmarknad sedan 1935. Idag är Einar Mattsson-sfären Stockholms största privata ägare av hyresbostadsfastigheter. Koncernen är bland de mest aktiva projektutvecklarna av nya bostäder i regionen. Koncernens förvaltningsbolag förvaltar drygt 14 000 bostäder åt en bred kundkrets av etablerade fastighetsägare. Bolagsgruppen omfattar även en verksamhet som arbetar med investeringar utanför kärninnehaven.

Einar Mattsson: ”I en trivsam utemiljö vill människor röra sig, vistas och umgås med andra”3.7.2024 05:54:00 CEST | Nyheter

Johanna Karlsson är chef för utemiljögruppen hos Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB. Det är utemiljögruppen som ser till att välkomnande och välskötta gårdar alltid är en del av den långsiktiga fastighetsförvaltningen. Gruppen består av engagerade trädgårdsarbetare, arbetsledare och projektledare. Utemiljögruppen arbetar dels på uppdrag av koncernens fastighetsbolag, dels med externa fastighetsägare som köper tjänsten av Einar Mattsson.

Nya vård- och omsorgsbostäder och upprustad malmgård27.6.2024 12:40:27 CEST | Blogginlägg

Samrådet om detaljplanen för kv. Sommaren 10 är avslutat. Nu löper planprocessen på där man bland annat behandla synpunkter och för dialog med Stockholms stad om nästa steg. Här planerar Einar Mattsson att uppföra ett modernt och trivsamt vård- och omsorgsboende för äldre. Genom att uppföra vård- och omsorgsboendet ges också de ekonomiska förutsättningar som krävs för att renovera och därmed rädda Hovings malmgård då Stockholms stad i informella samtal tackat nej till att återköpa gården.