KO tar kreditmarknadsbolag till domstol
Kreditmarknadsbolaget 4finance lånar ut högkostnadskrediter och tar ut höga avgifter för att betala ut krediten direkt. Konsumentombudsmannen, KO, tar nu bolaget till domstol.
Om du vill låna pengar hos 4finance och får en ansökan om lån beviljad gäller att krediten kommer betalas ut först efter en vecka och ända upp till tio dagar senare. Du kan få lånet utbetalat direkt när lånet beviljas – men då kostar det. Och det kostar mycket pengar. Exempelvis får man betala 1.800 kr att få ett lån på 10.000 kr utbetalat i anslutning till att lånet beviljas.
Det är inte förrän konsumenten får lånet beviljat som det framgår exakt hur mycket det kostar att få lånet utbetalat direkt. Kostnaden framgår men framför allt framhålls fördelen att välja direkt utbetalning och det är också enkelt att bara genom en knapptryckning välja direktutbetalning. Och då blir det alltså ett riktigt dyrt lån.
Lån ska betalas ut direkt
KO menar dels att lån ska utbetalas direkt när lånet beviljats om kreditgivaren kan det, vilket en kreditgivare normalt alltid kan. Dels menar KO att det inte ska kosta någonting alls att få lån utbetalade. Under alla förhållanden måste kreditgivaren i vart fall vara tydlig i sin information om kostnader och avgifter, särskilt när det som i detta fall är så udda avgifter.
KO vill att domstolen förbjuder 4finance att använda avtalsvillkoren om den senarelagda utbetalningen och direktutbetalningsavgiften eftersom villkoren enligt KO bland annat strider mot god kreditgivningssed.
KO menar att om inte 4finances direktutbetalningsavgift förbjuds så öppnar det för oanade möjligheter även för andra kreditgivare att skapa alla möjliga grundlösa och orättmätiga avgifter.
– Sådana här villkor om speciella typer av avgifter ska inte accepteras, dels eftersom de inte är lagreglerade dels eftersom de är oskäliga. Om man över huvud taget ska acceptera avgifter utan att de är reglerade i lag måste det begränsas till synnerligen välmotiverade avgifter med rimliga avgiftsbelopp. 4finances avgiftsvillkor är ett utmärkt exempel på avgiftsvillkor som inte ska tillåtas eftersom de inte uppfyller något av dessa krav, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO.
Kontakter
Kontakt för medierna: Vid frågor och för ytterligare kommentarer kontakta presstjänsten tel 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Fortsatta säkerhetsbrister för hoppborgar6.5.2025 10:28:54 CEST | Pressmeddelande
Hoppborgar som inte sitter fast ordentligt riskerar att blåsa i väg eller välta. Barnen i hoppborgen kan skadas allvarligt. Stickprovskontroller visar att problemen finns kvar.
Många influerare och annonsörer bryter mot lagen22.4.2025 09:47:22 CEST | Pressmeddelande
Inläggen måste vara tydligt reklammärkta när influerare gör reklam i sociala medier. Men många bryter mot marknadsföringslagen. Konsumentverket öppnar nu ett 50-tal tillsynsärenden mot en rad kända influerare och annonsörer.
Misslyckade bilköp kostar svenskarna 4,2 miljarder kronor årligen15.4.2025 09:15:15 CEST | Pressmeddelande
Köp av begagnad bil är i särklass det som landets konsumenter klagar mest på, men det är också det som orsakar störst kostnad för samhället. Det visar en ny studie från Konsumentverket.
Konsumentverket agerar för att skydda barn mot otillbörliga affärsmetoder i onlinespel21.3.2025 12:10:43 CET | Pressmeddelande
En EU-koordinerad tillsynsinsats har inletts mot det svenska bolaget Star Stable Entertainment AB efter en anmälan från organisationen Sveriges konsumenter. Insatsen leds av konsumentskyddsmyndigheterna i Sverige och Norge, och omfattar flera konsumenträttsliga överträdelser i spelet Star Stable Online.
Bristande koll av banken – Sven förlorade sparpengar4.3.2025 10:06:59 CET | Pressmeddelande
Bankerna har ansvar för att hålla våra sparpengar säkra samtidigt som de lagt över hanteringen av pengarna i internetbanken på kunderna själva. När kriminella hittar sätt att manipulera människor för att komma åt pengarna får bankkunderna inte sällan ta den ekonomiska förlusten. Nu hjälper Konsumentombudsmannen, KO, Sven att stämma Sparbanken Rekarne.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum