KO tar kreditmarknadsbolag till domstol
Kreditmarknadsbolaget 4finance lånar ut högkostnadskrediter och tar ut höga avgifter för att betala ut krediten direkt. Konsumentombudsmannen, KO, tar nu bolaget till domstol.
Om du vill låna pengar hos 4finance och får en ansökan om lån beviljad gäller att krediten kommer betalas ut först efter en vecka och ända upp till tio dagar senare. Du kan få lånet utbetalat direkt när lånet beviljas – men då kostar det. Och det kostar mycket pengar. Exempelvis får man betala 1.800 kr att få ett lån på 10.000 kr utbetalat i anslutning till att lånet beviljas.
Det är inte förrän konsumenten får lånet beviljat som det framgår exakt hur mycket det kostar att få lånet utbetalat direkt. Kostnaden framgår men framför allt framhålls fördelen att välja direkt utbetalning och det är också enkelt att bara genom en knapptryckning välja direktutbetalning. Och då blir det alltså ett riktigt dyrt lån.
Lån ska betalas ut direkt
KO menar dels att lån ska utbetalas direkt när lånet beviljats om kreditgivaren kan det, vilket en kreditgivare normalt alltid kan. Dels menar KO att det inte ska kosta någonting alls att få lån utbetalade. Under alla förhållanden måste kreditgivaren i vart fall vara tydlig i sin information om kostnader och avgifter, särskilt när det som i detta fall är så udda avgifter.
KO vill att domstolen förbjuder 4finance att använda avtalsvillkoren om den senarelagda utbetalningen och direktutbetalningsavgiften eftersom villkoren enligt KO bland annat strider mot god kreditgivningssed.
KO menar att om inte 4finances direktutbetalningsavgift förbjuds så öppnar det för oanade möjligheter även för andra kreditgivare att skapa alla möjliga grundlösa och orättmätiga avgifter.
– Sådana här villkor om speciella typer av avgifter ska inte accepteras, dels eftersom de inte är lagreglerade dels eftersom de är oskäliga. Om man över huvud taget ska acceptera avgifter utan att de är reglerade i lag måste det begränsas till synnerligen välmotiverade avgifter med rimliga avgiftsbelopp. 4finances avgiftsvillkor är ett utmärkt exempel på avgiftsvillkor som inte ska tillåtas eftersom de inte uppfyller något av dessa krav, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO.
Kontakter
Kontakt för medierna: Vid frågor och för ytterligare kommentarer kontakta presstjänsten tel 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Många frågor om hälsobedömningar på nätet som uppfattas som gratis21.11.2024 09:25:27 CET | Pressmeddelande
Just nu får Konsumentverket många anmälningar och frågor som rör onlinetjänster som uppfattas som gratis, men som i själva verket kostar pengar. På senare tid har det kommit att handla om hälsobedömningar där användaren faktureras 900 kronor i efterskott.
Marknadsstörningsavgift för fula försäljningsmetoder19.11.2024 11:27:26 CET | Pressmeddelande
Säljarna lovade gratis hörlurar och surfplattor samt sänkt abonnemangskostnad, men konsumenterna som skrev på fick fakturor på 11 000 – 25 000 kronor. Nu kräver domstolen att både företaget Folisker AB, och personen bakom slutar med de fula metoderna.
Banken behöver inte ersätta bedrägeridrabbad11.11.2024 12:10:11 CET | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, ville att Nordea skulle tvingas ersätta en kund som drabbats av bedrägeri. Men Stockholms tingsrätt går på bankens linje och menar att banken följt lagen och inte har mer ansvar.
Temu får hård kritik av Konsumentverket och andra europeiska konsumentskyddsmyndigheter8.11.2024 12:03:51 CET | Pressmeddelande
Den kinesiska handelsplattformen kritiseras för att bryta mot konsumentskyddande lagar på en rad punkter. Nu kräver myndigheterna att Temu följer samma regler som andra bolag som riktar sin marknadsföring mot europeiska konsumenter.
Ny rapport: Fortsatta problem med reor trots ny lagstiftning2.9.2024 09:32:49 CEST | Pressmeddelande
Ny lagstiftning skulle sätta stopp för reapriser som verkar bättre än de är. Men problemen som den nya bestämmelsen skulle komma till rätta med finns kvar. Det framgår av en ny rapport från Konsumentverket.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum