Misslyckade bilköp kostar svenskarna 4,2 miljarder kronor årligen
Köp av begagnad bil är i särklass det som landets konsumenter klagar mest på, men det är också det som orsakar störst kostnad för samhället. Det visar en ny studie från Konsumentverket.
När du köper något som sedan går fel leder det många gånger till att du förlorar både tid och pengar. Det kan till exempel handla om varor som inte fungerar som de ska eller tjänster som inte utförs enligt önskemål. Det kallas för konsumentskada och totalt för hela 2024 beräknas svenska konsumenter ha förlorat 40 miljarder kronor. Det motsvarar 6 000 kronor per konsument.
Konsumentskadan på total nivå skiljer sig inte så mycket om man jämför med 2023 års siffror, men däremot skiljer det sig en hel del när det gäller vissa marknader. Framförallt har konsumentskadan för köp av bilar och då främst begagnade, ökat markant och motsvarar nu tio procent av den totala konsumentskadan, vilket är högst av alla marknader.
Merparten av konsumentskadan återfinns inom följande marknader:
- köp av nya/begagnade fordon (4,2 mdkr)
- hantverkstjänster (3,6 mdkr)
- telekomtjänster (3,4 mdkr. Består av mobiltelefoni, internet och tv-kanaler)
- ny- och större tillbyggnation av hus (2,7 mdkr)
- lån/bank (2,0 mdkr).
Där man förlorar mest pengar i genomsnitt när ett enskilt köp går fel är vid:
- ny- och större tillbyggnationer av hus (42 000 kr)
- köp av fordon (20 000 kr)
- fastighetsmäklartjänster (19 000 kr)
- juridiska tjänster (18 000)
Det handlar alltså om stora summor som du som konsument riskerar att stå för. I Sverige har vi tre års reklamationsrätt på varor och tjänster och kan med hjälp av den kräva ersättning när köpet blir misslyckat. Det är det enda sättet om man inte vill drabbas, säger Andreas Gårdlund, analytiker vid Konsumentverket.
Studien visar också att det är en högre andel unga vuxna (18-25 år) som drabbas av problem efter köp under 2024 än äldre konsumenter.
Tyvärr är unga vuxna också den grupp som känner sig minst trygga med att klaga vilket är oroväckande, säger Andreas Gårdlund.
Metod:
Metoden för att beräkna konsumentskada bygger på EU-kommissionens vägledning. Resultatet från undersökningen som gjordes 2023 har uppdaterats utifrån en ny mätning av förekomsten av konsumentskada hos drygt 1 500 respondenter, som genomfördes i slutet av 2024.
Tips och råd till dig som konsument
Få tips inför ditt bilköp och läs om dina rättigheter när du stöter på problem med bilen.
https://www.konsumentverket.se/omrade/bilar-och-fordon/
Att reklamera innebär att du klagar när något blivit fel. Här har vi samlat information om vad som gäller kring exempelvis reklamation och ångerrätt.
https://www.konsumentverket.se/omrade/konsumentratt/
Ladda ned rapporten här
https://publikationer.konsumentverket.se/var-verksamhet/konsumentskadan-i-sverige-vad-kostar-det-nar-kopet-gatt-fel
Kontakt för medierna: Konsumentverkets presstjänst, tfn 054-19 40 20
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Många influerare och annonsörer bryter mot lagen22.4.2025 09:47:22 CEST | Pressmeddelande
Inläggen måste vara tydligt reklammärkta när influerare gör reklam i sociala medier. Men många bryter mot marknadsföringslagen. Konsumentverket öppnar nu ett 50-tal tillsynsärenden mot en rad kända influerare och annonsörer.
Konsumentverket agerar för att skydda barn mot otillbörliga affärsmetoder i onlinespel21.3.2025 12:10:43 CET | Pressmeddelande
En EU-koordinerad tillsynsinsats har inletts mot det svenska bolaget Star Stable Entertainment AB efter en anmälan från organisationen Sveriges konsumenter. Insatsen leds av konsumentskyddsmyndigheterna i Sverige och Norge, och omfattar flera konsumenträttsliga överträdelser i spelet Star Stable Online.
Bristande koll av banken – Sven förlorade sparpengar4.3.2025 10:06:59 CET | Pressmeddelande
Bankerna har ansvar för att hålla våra sparpengar säkra samtidigt som de lagt över hanteringen av pengarna i internetbanken på kunderna själva. När kriminella hittar sätt att manipulera människor för att komma åt pengarna får bankkunderna inte sällan ta den ekonomiska förlusten. Nu hjälper Konsumentombudsmannen, KO, Sven att stämma Sparbanken Rekarne.
Konsumentverket granskar olagliga metoder hos ID-skyddsföretag3.3.2025 09:19:52 CET | Pressmeddelande
Många konsumenter har hört av sig till Konsumentverket sedan de fått fakturor från ID-skyddsföretag utan att ha beställt deras tjänster. I anmälningarna syns också att säljarna ofta är påstridiga, aggressiva och skräms.
OPR Finance döms betala sanktionsavgift på fem miljoner6.2.2025 09:10:29 CET | Pressmeddelande
Kammarrätten ger Konsumentverket rätt. OPR Finance kollade inte tillräckligt noga om kunderna kunde betala tillbaka lånen de fick av företaget.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum