Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter

Dela

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

Makroekonomiska utmaningar har fortsatt utmana medieindustrin under förra året. – Men trots utmaningarna har vi ett samlat resultat för våra mediehus i Sverige som ligger i nivå med föregående år. Det är väldigt starkt, säger Schibsted News Medias koncerndirektör Siv Juvik Tveitnes.
Makroekonomiska utmaningar har fortsatt utmana medieindustrin under förra året. – Men trots utmaningarna har vi ett samlat resultat för våra mediehus i Sverige som ligger i nivå med föregående år. Det är väldigt starkt, säger Schibsted News Medias koncerndirektör Siv Juvik Tveitnes.

– Vi såg att 2023 skulle bli ett tufft år finansiellt, inte minst på annonsmarknaden. Därför tog vi tidigt initiativ till att reducera kostnaderna över hela nyhetsdivisionen. Vi har varit noga med att se över vad vi kunnat spara, men också noga med att satsa rätt. Det arbetet har gjort att vi trots utmaningarna har ett samlat resultat i Sverige som ligger i nivå med föregående år. Det är väldigt starkt, säger Schibsted News Medias koncerndirektör Siv Juvik Tveitnes.

Aftonbladets papperstidning fortsatte minska i upplaga, men mindre än förväntat. SvD:s prenumerationsintäkter från print var stabila. Både Svenska Dagbladets och Aftonbladets digitala prenumerationsaffär har fortsatt växa under året, för båda mediehusen drivet av dels ett ökat läsintresse och fler betalande prenumeranter, dels av en offensiv pris- och paketeringsstrategi.

– Den digitala prenumerationsaffären är avgörande för en hållbar medieekonomi. Att vi lyckas växa den affären ett år där hushållens ekonomi krymper ser jag som ett tecken på att våra användare uppskattar vårt innehåll och ser värdet av oberoende journalistik. Vår journalistik fyller uppenbarligen ett behov och är relevant för läsarna, säger Siv Juvik Tveitnes.

Aftonbladet

Aftonbladet fortsätter att behålla positionen som svenska folkets primära nyhetskälla med en snitträckvidd 2023 på 3,9 miljoner dagliga besökare (digitalt+print). Det är 1,25 miljoner fler än närmsta konkurrent, Expressen. 

Sportpubliken håller fast vid Aftonbladet, Sportbladet är Sveriges fjärde största mediehus, samtidigt som allt fler unga söker sig till Aftonbladet. I Ungdomsbarometern uppger 31 procent av de tillfrågade (15 till 49 år) Aftonbladet som förstahandsval för att ta del av nyheter. Att jämföra med 17 procent som svarar SVT, som tar andraplatsen. 

– Aftonbladets position hos unga är imponerande och något många medieledare drömmer om, säger Siv Juvik Tveitnes.

Aftonbladet har en historia att tidigt omfamna ny teknologi. Det gäller också AI. Redan våren 2023 implementerades de första AI-genererade verktygen på Aftonbladet.se och i höstas startades en tvärfunktionell grupp, AI-navet, med två uppgifter: att utforska, experimentera och implementera nya AI-lösningar – och få med sig övriga kollegor i mediehuset på AI-tåget. 

– Det är också imponerande. AI-navets arbete har på mindre än ett år positionerat Aftonbladet som ett av de mediehus som ligger längst fram i AI-utvecklingen även i ett globalt perspektiv, säger Siv Juvik Tveitnes.

Trots journalistik som engagerar och innovation som inspirerar påverkas resultatet av makroekonomiska utmaningarna och landar något lägre än året innan.

– Det förklaras främst av  att utvecklingen i annonsmarknaden i Sverige var krävande under de första tre kvartalen. Under sista kvartalet såg vi i Schibsted dock en återhämtning och till och med stark tillväxt. Det gör att Aftonbladet, där annonsaffären utgör en stor del av intäkterna, går överraskande starkt in i 2024, säger Siv Juvik Tveitnes.

Sammantaget redovisar Aftonbladet en vinst på 38 MSEK (55 MSEK) och minskande rörelseintäkter med 9 procent, totalt 1 450 MSEK (1 595 MSEK).

Aftonbladet

2023

2022

Var (%)

Var (MSEK)

Rörelseintäkter

1 450

1 595

-9%

-145

Rörelseresultat

38

55

-31%

-17

Svenska Dagbladet

Svenska Dagbladet har under året stärkt engagemanget i målgruppen som omfattar ungefär en miljon svenskar, ett arbete som trots tuffa utmaningar lett till ökade digitala intäkter, men också ökad räckvidd. SvD närmar sig nu konkurrenten Dagens Nyheter i veckoräckvidd och har vissa månader senaste året redan gått om.

Allt fler yngre läsare i målgruppen hittar nu också till SvD:s journalistik – inte minst via den nya tjänsten SvD Kompakt, som lanserades i september och som på några månader fick 10 000-tals läsare att signa upp. Hittills har tjänsten över 35 000 prenumeranter – varav 60 procent är helt nya SvD-läsare. SvD Kompakt utsågs nyligen till "Bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards.

– Svenska Dagbladet är verkligen en hub för innovation och nytänkande i mediebranschen. SvD Kompakt är förstås ett bra exempel på det, som nu också börjar konvertera. Men det går inte att nämna SvD:s journalistik utan att också lyfta deras poddsatsning som är något utöver det vanliga, en inspiratör för alla våra mediehus och hela branschen, säger Siv Juvik Tveitnes.

Också för Svenska Dagbladet var annonsmarknaden tuff under 2023. Annonsintäkterna föll på totalen under året, men vände även för SvD:s del under årets sista kvartal. 

Resultatet för Svenska Dagbladet ökar, samtidigt som rörelseintäkterna minskar något på grund av de svagare annonsintäkterna.

– Tack vare god kostnadskontroll och förmåga att satsa på rätt innovationer når SvD en rörelsemarginal på 8,4 procent. Det är otroligt imponerande ett år när utmaningarna varit så många, säger Siv Juvik Tveitnes.

Svenska Dagbladet

2023

2022

Var (%)

Var (MSEK)

Rörelseintäkter

858

890

-4%

-32

Rörelseresultat

72

64

+13%

+8

I november fick Svenska Dagbladet en ny vd, chefredaktör och ansvarig utgivare i Lisa Irenius, sedan Anna Careborg slutat under hösten. Under en övergångsperiod var Karin Nilsson tf vd och Martin Ahlquist tf chefredaktör och ansvarig utgivare.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Makroekonomiska utmaningar har fortsatt utmana medieindustrin under förra året. – Men trots utmaningarna har vi ett samlat resultat för våra mediehus i Sverige som ligger i nivå med föregående år. Det är väldigt starkt, säger Schibsted News Medias koncerndirektör Siv Juvik Tveitnes.
Makroekonomiska utmaningar har fortsatt utmana medieindustrin under förra året. – Men trots utmaningarna har vi ett samlat resultat för våra mediehus i Sverige som ligger i nivå med föregående år. Det är väldigt starkt, säger Schibsted News Medias koncerndirektör Siv Juvik Tveitnes.
Ladda ned bild

Rethinking things since 1839

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatser, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet och Svenska Dagbladet är två av våra mediehus.

Schibsted
Kungsbron 13
111 64 Stockholm
08 - 725 25 00
https://www.schibsted.com

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye