Hjärnfonden inleder ett nytt samarbete med Cykelkraft

Låg fysisk aktivitet är en av de främsta riskfaktorerna för att drabbas av flera hjärnsjukdomar. I ett led i att uppmuntra till mer fysisk rörelse inleder nu Hjärnfonden ett samarbete med Cykelkraft, som också lanserar kampanjen Cykelminnet, för att få fler svenskar att cykla.

– Vi är glada över att samarbeta med Cykelkraft som uppmuntrar fler till att cykla och röra på sig. Vi vet att fysisk aktivitet kan förebygga flera av hjärnans sjukdomar, förbättra en del av hjärnans kognitiva funktioner och leda till bättre psykisk hälsa, säger Mats-Olof Engarås, insamlingschef på Hjärnfonden.

Cykelkraft kommer stödja Hjärnfondens arbete med att finansiera forskning som kan förändra livet för ännu fler människor. Cykelkraft kommer även att erbjuda företagets kunder att bidra till ändamålet hjärnforskning genom försäljning av utvalda produkter.

– Hjärnhälsa är i dagens samhälle minst lika viktigt som fysisk hälsa. Cykling kan hjälpa oss med båda. Så att arbeta ihop med Hjärnfonden och bidra till forskningen om hjärnan känns helt naturligt för Cykelkraft, säger Peter Arvidsson, vd Cykelkraft

Cykelkraft lanserar initiativet Cykelminnet

Cykelminnet är ett initiativ av Cykelkraft för att få fler att hitta, eller återupptäcka glädjen och nyttan med cykling. Precis som att hjärnan minns hur man cyklar när man väl lärt sig, handlar Cykelminnet om att fortsätta skapa oförglömliga cykelminnen. Förutom att uppmuntra till cykelglädje bidrar Cykelminnet till Hjärnfondens arbete för ett samhälle där alla hjärnor når sin fulla potential, fria från sjukdomar.

Om Cykelkraft
Cykelkraft är en av Sveriges ledande cykeldestinationer inom cykel. Cykelkraft grundades år 1994 och drivs sedan starten av år 2020 utav Spobik AB. Idag är Cykelkraft etablerat i Sverige och Finland med planer för hela Norden, både online och med fysiska butiker. Deras vision är att bygga långsiktiga kundrelationer genom att tillhandahålla Sveriges bredaste utbud av cyklar, reservdelar och tillbehör till konkurrenskraftiga priser.  Läs mer här.

Hjärnfonden arbetar för ett samhälle där alla hjärnor når sin fulla potential, fria från sjukdomar. Det är genom att bidra till forskning som vi kan förändra livet för ännu fler människor.