Ida Ränzlöv tilldelas Sveriges största nationella musikstipendium ur Sixten Gemzéus stiftelse

Från Adolf Fredriks musikklasser till internationell operascen – Ida Ränzlöv, den hyllade mezzosopranen från Helsingborg, har nu belönats med Sixten Gemzéus stora musikstipendium på en halv miljon kronor. En resa präglad av passion och dedikation har lett Ränzlöv till prestigefyllda scener världen över, och nu erkänns hennes konstnärliga excellens med Sveriges mest generösa nationella musikutmärkelse

Ida Ränzlöv - Fotograf "The Musician’s Photographer"

Idag kommer Ida Ränzlöv, en av Sveriges mest lovande mezzosopraner, att tilldelas Sixten Gemzéus stora musikstipendium. Med en prissumma på 500 000 kronor är det inte bara landets största nationella musikstipendium, utan även ett erkännande av extraordinär musikalisk begåvning och potential.

Ida Ränzlövs resa till framgång har varit lika imponerande som hennes röst. Efter att ha finslipat sin talang vid Adolf Fredriks musikklasser, Vadstena folkhögskola och Musikhögskolan i Malmö, tog hon världen med storm med sin examen från Royal College of Music i London 2018. Sedan dess har hon varit en lysande stjärna vid Staatsoper Stuttgart, där hon har trollbundit publiken med roller som Orlofsky, Varvara, Hans, Meg Page, Andra nornan och Rosina.

Ränzlövs engagemang i Glyndebourne Opera Festival & Tour och hennes framträdanden på Det Kongelige Teater i Köpenhamn, samt hennes senaste triumf som prinsessan Iphise i Rameaus ‘Dardanus’ under Confidencen Opera Festival, har cementerat hennes status som en av operavärldens mest spännande namn.

Stipendiet, som delas ut av landshövding Anna Kinberg Batra, ordförande i Gålöstiftelsen/Sixten Gemzéus stiftelse, ansluter Ränzlöv till en distingerad skara tidigare mottagare. Dessa inkluderar cellisten Jakob Koranyi (2017), operasångerskan Christina Nilsson (2018), dirigenten Emil Eliasson (2019), violinisten Johan Dalene (2020), pianisten David Huang (2021), operasångerskan Cornelia Beskow (2022) och violasten Ellen Nisbeth (2023).

Utöver Sixten Gemzéus stora musikstipendium har Ränzlöv mottagit flera andra prestigefyllda utmärkelser, inklusive det ärofyllda Birgit Nilsson-stipendiet 2023. Sixten Gemzéus stipendium är inte bara en hyllning till Ränzlövs talang och hårda arbete, utan också en investering i framtiden för svensk musik. Med denna utmärkelse är det tydligt att Ida Ränzlöv är redo att fortsätta sin resa och dela sin konst med världen.

Kontakter

Gålöstiftelsen har varit ett konkret stöd för utsatta barn i Stockholm sedan 1830. Nu behövs vi mer än någonsin. Samhället har förstås genomgått omfattande förändringar under denna långa tid och på många sätt har de svagaste idag ett bättre skydd och den djupaste fattigdomen är inte lika uppenbar. Men samhället utsätts ständigt för nya utmaningar, en utveckling där det alltid finns grupper som far illa. I den starkt växande Stockholmsregionen är exempelvis segregationen ett allt större problem. Värst drabbas alltid barnen. Så var det 1830 och så är det fortfarande. Vi är sprungna ur övertygelsen att om barn får en realistisk möjlighet att klara sina studier och får stöd för detta, kommer vi successivt att bygga ett framtida samhälle där alla får en chans att utvecklas och maximera sina livschanser. Gålöstiftelsen har visserligen funnits länge, men vi ser till att anpassa oss med samtiden, se dagens behov och hjälpa till där vi gör mesta möjliga nytta. Vi är måna om att se verkligheten som den är och aldrig tappa fokus för vårt övergripande mål – att hjälpa så många barn och unga som möjligt. Gålöstiftelsen är en del av den kraft som det civila samhället utgör. Den idéburna sektorn är kittet i samhället, som bidrar till en levande demokrati med engagerade och starka medborgare beredda att ta ansvar för positiv förändring.