Midsommar på Skansen – en tre dagar lång fest med musik, dans och aktiviteter för hela familjen

Den 21–23 juni bjuder Skansen in till ett storslaget midsommarfirande fyllt med aktiviteter för hela familjen. Upplev en klassisk midsommar mitt i Stockholm med festligheter som varar från förmiddag till långt in i den ljusa sommarnatten. Dansa och lek runt majstången, bind en björklövskrans, njut av god mat och dryck, och upplev folkdans, låtspel och folktro.

Inled midsommarfirandet med kransbindning – en perfekt start på en dag full av glädje och tradition. Marknadsgatan och Bollnästorget kommer vara fyllda med läcker mat, uppfriskande drycker och andra delikatesser under hela helgen.

En av de traditionella höjdpunkterna är resningen av majstången kl. 11.00, följt av dans och lekar runt stången, ledda av Skansens folkdanslag och spelmän. För den som är intresserad av svenska traditioner berättar Kloka gumman fascinerande historier om midsommarens väsen och krafter.

Det kommer även bjudas på musik. Gruppen Frispel bjuder på vackra toner i Seglora kyrka, Skansens spelmän spelar somriga låtar vid Tjärnen, och Lena Willemark håller en blomstrande midsommarkonsert. Det blir också folkdansuppvisningar och svängig folkmusik med Trion Västanvinden som bjuder upp till dans. För de som föredrar modern dans tar dansbandet Sandins scenen på Galejan under kvällarna.

Midsommarmarknaden fortsätter på midsommardagen och söndagen, med fler uppvisningar, musik och berättelser. Kom och fira midsommar med oss på Skansen – en tradition sedan 1891. Här möts äldre och nyare traditioner i en folkfest som varar i tre dagar.

Länkar

Mitt på den gröna ön Djurgården i Stockholm finns Skansen. En plats som levandegör upplevelser av natur och kultur – nu, då och i framtiden. Stiftelsen Skansen är världens äldsta friluftsmuseum, grundat 1891 av Artur Hazelius, och varje år kommer cirka 1,4 miljoner gäster till oss.

Drop in-bröllop på Skansen – En magisk sommardag för kärleken14.6.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Skansen bjuder in till årets mest efterlängtade händelse för kärlekspar – det årliga drop in-bröllopet! Den 15 juni är dagen då par kan säga "ja" till varandra på en av Stockholms vackraste platser, helt spontant eller genom att boka plats och tid i förväg. Dagen erbjuder mängder av aktiviteter, erbjudanden och kärleksfull stämning för alla som besöker Skansen denna dag.

Två helger av historisk inspiration och samtida kunskap under Skansens Trädgårdsdagar2.5.2024 14:59:23 CEST | Pressmeddelande

För tredje året i rad bjuder Skansen in till Trädgårdsdagarna, en härlig upplevelse för trädgårdsentusiaster i alla åldrar – från möten med trädgårdsmästare och blomsterutställning i anrika Skogaholms herrgård till kurser, trädgårdsmarknad och naturpyssel. Den 18–19 maj och den 25–26 maj fylls Stockholms mest historietäta park med inspiration och kunskap inför den stundande trädgårdssäsongen.