Spendrups förvärvar profilföretaget Swagg Screen & Textil
Idag har Spendrups har ingått avtal om köp av 51 procent av aktierna i Swagg för att ytterligare förstärka sin position inom tillbehör till restaurang- och besöksnäringen. Swagg grundades 1984 av Dave Lax, har 16 anställda och en omsättning på 46 miljoner.
Swagg är ett produktionsbolag som är specialiserade på tryck av profilkläder och profilprodukter. Företaget är sedan länge en av Spendrups stora leverantörer av textil och merchandise till Spendrups restaurangkunder. Företaget har ett mycket gott renommé och är kända för sitt hållbarhetsarbete, kvalitet och kundservice. Genom förvärvet får Spendrups direkt tillgång till högkvalitativa och skräddarsydda lösningar för att stärka Spendrups kunders identitet och marknadsföring.
- Förvärvet av Swagg är en strategisk långsiktig satsning för att kunna utveckla utbudet hos våra partners inom restaurang- och besöksnäringen med produkter inom textil och merchandise som är en viktig del för våra kunder. Vi är sedan lång tid tillbaka en betydande leverantör av restaurangtillbehör. Genom förvärvet av Swagg kan vi utveckla och effektivisera inköpen ytterligare. Vi är glada att Dean Lax, med sin gedigna branschkunskap, kommer att kvarstå som delägare och VD, säger Andreas Bjerketorp, chef för affärsutveckling på Spendrups och tillträdande styrelseordförande i Swagg
- Vi är enormt spända och glada att få ett sådant välrenommerat företag som Spendrups som ägare. Och ser fram mot att ta nästa steg i Swaggs historia genom att utveckla nya kreativa lösningar på profilkläder och merchanise tillsammans med Spendrups. Vi har sedan lång tid tillbaka jobbat tätt tillsammans som leverantör vilket gör att det kommer blir en sömlös integrering, Dean Lax, vd för Swagg.
För mer information, kontakta:
Andreas Bjerketorp, chef för affärsutveckling, Spendrups
0701 82 78 66, andreas.bjerketorp@spendrups.se
Rose-Marie Hertzman, presschef, Spendrups
0708 95 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se
Bilder
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i centrala Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1.100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Loka lanserar ny smak 2025: Persika Päron det exotiska möter den svenska trädgården2.1.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Loka, en av Sveriges mest älskade varumärken för kolsyrat vatten, är stolta över att presentera sin senaste smakinnovation: Loka Persika Päron. Denna nya smak kombinerar den juiciga och fruktiga sötman av persika med den friska och krispiga smaken av päron, vilket skapar en uppfriskande dryck i perfekt balans. Njut av den väl kyld.
Spendrups väljer Homage som huvudbyrå för Heineken® och Krusovice i Sverige6.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Spendrups Bryggeri har valt Homage till huvudbyrå för de internationella ölmärkena Heineken® och Krusovice på den svenska marknaden. Homage kommer att ansvara för en bred portfölj av kreativa och strategiska tjänster, med fokus på att stärka varumärkenas närvaro och relevans i Sverige.
Spendrups och Luger/Live Nation Sweden förlänger festivalsamarbeten med Sweden Rock, Way Out West, Åre Sessions och sommarscenen STHLM Fields3.12.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Avtalet med Live Nation, Luger och Sweden Rock Festival börjar gälla 2025 och sträcker sig till 2030. Omfattningen innebär att Spendrups även i fortsättningen kommer att vara dryckesbranschens dominerande festivalaktör och nå ut till Live Nations hundratusentals besökare.
Maxat med gröna äpplen i nya Briska Äppelcider28.11.2024 09:48:33 CET | Pressmeddelande
Maxat med gröna äpplen som ger en friskhet och en bra syra med en hint av sötma. Det är Briskas nya cider – Briska Äppelcider, 4,5 procent, som lanseras på Systembolaget den 2 december. Artikelnummer: 13203 Pris: 15,50 kr exkl. pant.
Spendrups nominerat till Årets Cirkulära Initiativ för återvinning av kolsyra12.11.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Sedan augusti i år är Spendrups självförsörjande på kolsyra till 50 procent efter en investering på 32 miljoner. En ny kolsyreåtervinningsanläggning fångar upp kolsyra från jäsningsprocessen vid öltillverkningen som sedan används för att tillverka nya drycker. Satsningen är nu ett av tre nominerade till Årets Cirkulära Initiativ som delas ut på Återvinningsgalan i Stockholm 28 november.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum