Matriket fortsätter manifestera betydelsen av svenskt – intar Kungsträdgården den 3 – 16 juni
Matriket är det gemensamma varumärket för Lidl Sveriges egna svenskproducerade livsmedel. Det är också varumärket som har det bredaste sortimentet av enbart Från Sverige-märkta produkter. Ett år efter lanseringen har 53 procent av de svenska hushållen kännedom om Matriket, enligt YouGov. Nu fortsätter Lidl Sverige att stärka betydelsen av svenskproducerad mat genom att bjuda in Sommarstockholm till Kungsträdgården under två veckor.
– Med Matriket gör vi det enklare för våra kunder att hitta god och prisvärd mat från Sverige. Nu vill vi göra det ännu enklare för fler att upptäcka Matriket och därför kommer Matrikets miniatyrvärld och provsmakningar av produkter finnas på plats i hjärtat av Stockholm under två veckor. Vi hoppas att många nyfikna besökare från både när och fjärran kommer upptäcka en skatt av svensk mat av hög kvalitet, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.
Lidls satsning på Matriket gördet enkelt för konsumenten att välja svensk mat och dryck, vilket bidrar till att öka svensk produktion. Det långsiktiga och nära samarbete som livsmedelskedjan har med ett 30-tal svenska matproducenter innebär att Matriket ökar självförsörjningsgraden i Sverige, och tryggar jobb inom den svenska livsmedelsindustrin.
Under mars-april sänkte Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll skulle upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Kostnaden för prissänkningen tog Lidl av egna marginaler – allt för att erbjuda kunder hög kvalitet till branschens bästa pris och samtidigt öka produktion av livsmedel för att stärka svenska matleverantörer.
Programmet i Kungsträdgården, 3 – 16 juni, 11:00 – 20:00
Alla dagar:
Utställning av Matrikets miniatyrvärld
Kaffe och smakprov på Matriket-produkter
Fiskdamm med goodiebag från Matriket
Ritvägg – Matriket illustration
Spel (strandtennis, kubb, brädspel)
6 – 9 juni samt 14 – 16 juni
Smörgåstårta och ansiktsmålning
Fakta Matriket
Alla produkter som ingår i Matriket är Från Sverige-märkta. Lidl Sverige utvecklar och utökar sortimentet löpande med siktet inställt på över 250 produkter. I dag finns cirka 200 produkter.
Matriket bidrar till att skapa långsiktiga förutsättningar för svenska matproducenter, och Matriket kommer att bidra till att öka den svenska matexporten. I nuläget exporterar Lidl till 28 länder från 33 svenska leverantörer. Från 2019 till 2023 fördubblade Lidl exporten av svenska livsmedel. Under föregående affärsår ökade andelen svenskproducerade livsmedel i Lidls kampanjsortiment med 12 procent. Det är i linje med Lidls strategi att kontinuerligt öka andelen svenska produkter, vilket inkluderar säsongsbetonade råvaror.
Med Matriket vill Lidl manifestera en bättre framtid för svenska livsmedelsproducenter och öka intresset för svensk mat i vardagen.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seOm oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl Sverige återkallar chokladkalender på grund av smakavvikelser6.12.2024 18:00:05 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar chokladkalender (med tre olika motiv) på grund av smakavvikelser, eftersom produkten inte lever upp till Lidls kvalitetskrav.
Lidl Sveriges julskinka är topptestad för andra året i rad6.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Julskinkan från Svea Lantkött, Lidl Sveriges egna varumärke för svenskt kött, blev en av toppfavoriterna i recept.ses stora test av julskinkor 2024. Med sin fina konsistens och milda och goda smak är den en självklar stjärna på julbordet. Dessutom kammade samma julskinka hem en topplacering i Aftonbladets stora test av julskinkor med omdömet: ”Smakar hemgjort. Jättegod!” Som griljering på skinkan är det dessutom andra året i rad som samma julskinka topptestas enligt de båda panelerna.
Lidl Sverige går med i Hållbar Livsmedelskedja3.12.2024 08:42:40 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige går med i Hållbar Livsmedelskedja – ett initiativ mellan livsmedelsbranschen och WWF för att öka omställningstakten inom branschen. – Vi är glada att Hållbar Livsmedelskedja nu öppnar upp för fler medlemmar, säger Lidls Sverigechef Jakob Josefsson.
Lidl Sverige återkallar Stenugnsbakad pizza med kebab av varumärket Trattoria Alfredo - med anledning av att metallbitar har påträffats23.11.2024 11:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar produkten Stenugnsbakad pizza med kebab med anledning av att produkten kan innehålla metallbitar.
Prästosten som predikar god smak – Matrikets prästost topptestad enligt panel22.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I ett nytt test av Allt om mat testades och betygssattes elva mellanlagrade prästostar. Lidl Sveriges ekologiska prästost från Matriket kammade hem fyra av fem möjliga poäng. ”Smaken är god, kraftig styrka med en lite nötig och syrlig eftersmak. Bra och krämig konsistens” tycker testpanelen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum