MUSIKHJÄLPENS PROJEKT LINDRAR HUNGERN I VÄRLDEN

Livräddande mat, stöd till jordbruk, behandling av undernäring och förebyggande insatser. Musikhjälpens insamling mot hunger gör skillnad i världen. Radiohjälpen har beviljat tolv projekt där hungern är som störst.

Tolv omfattande projekt har beviljats för arbetet mot hunger, tack vare det stora engagemanget i Musikhjälpen som är ett samarbete mellan Radiohjälpen, Sveriges Radio och SVT. På bilden Sofia Dalén, Oscar Zia och Linnea Wikblad vid sändningens slut i Växjö. Vid sändningens slut hade drygt 59 miljoner kr samlats in. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Radiohjälpens styrelse har idag 5 juni beslutat om stöd till tolv projekt fördelat på elva svenska organisationer. Projekten gör skillnad för personer som drabbats av hunger i de värsta humanitära kriserna i världen. Bland annat stöttar projekten tillgång till livräddande mat, jordbruk, behandling av undernäring och förebyggande insatser med fokus på tillgång till mat, vatten, och vård.

För att ansöka om medel måste organisationen vara granskad och beviljad partnerskap med Radiohjälpen. Varje ansökan granskas och bedöms innan Radiohjälpens styrelse fattar beslut om vilka projekt som erhåller stöd. Varje projekt måste sedan insända rapportering och finansiell granskning och kontroll, revision. Radiohjälpen besöker även projekt.

Drygt 59 miljoner kr har fördelats till följande projekt:

•                           ”Matsäkerhet och motståndskraft” via ACT Svenska kyrkan i Etiopien, 5 miljoner kr

•                           ”Respons för akut matosäkerhet” via ADRA Sverige i Jemen, 5 miljoner kr

•                           ”Näring till barn genom jordbruk” via Diakonia i Palestina, 5 miljoner kr

•                           ”Matsäkerhet och motståndskraft för hushåll drabbade av torka” via Erikshjälpen i Kenya, 5 miljoner kr

•                           ”Livräddande vård för barn med akut undernäring” via Läkare Utan Gränser i Nigeria, drygt 4 miljoner kr

•                           ”Akut näringsrespons” via Läkare Utan Gränser i Tchad, 5 miljoner kr

•                           ”Motståndskraft genom näring och försörjning” via Läkarmissionen i Demokratiska Republiken Kongo, 5 miljoner kr

•                           ”Förebygga akuta näringsbehov och ökad livsmedelssäkerhet” via Plan International Sverige i Etiopien, 5 miljoner kr

•                           ”Akut näringsstöd och behandling av undernäring i områden drabbade av konflikt och torka” via Rädda Barnen Sverige i Etiopien, 5 miljoner kr

•                           ”Livräddande näringsstöd till människor som drabbats av allvarlig matosäkerhet” via Svenska Röda Korset i Sydsudan, 5 miljoner kr

•                           ”Livräddande näringsstöd till barn” via UNICEF Sverige i Sudan, 5 miljoner kr

•                           ”Jordbruksstöd och näring till familjer och barn” via We Effect i Palestina, 5 miljoner kr

FORTSÄTT STÖDJA MUSIKHJÄLPEN

Stöd Musikhjälpen genom att swisha till 90 19 506, märk ”MH”. De digitala insamlingsbössorna öppnar efter sommaren. Tack för ditt engagemang!

Ett av tolv projekt som får stöd av Radiohjälpen är i Etiopien. Där deltar Tiyo Abduba, 12 år,  i Plan International Sveriges projekt.
Ett av tolv projekt som får stöd av Radiohjälpen är i Etiopien. Där deltar Tiyo Abduba, 12 år, i Plan International Sveriges projekt.
Ett av de projekt som får stöd av Radiohjälpen är i Etiopien. Där deltar Sasi Dalacha, 8 år, i Plan International Sveriges projekt.
Två projekt som arbetar mot hungern i Gaza och på Västbanken har beviljats stöd från Musikhjälpen. På bilden sker utdelning av rent vatten i Gaza.

Radiohjälpens kampanj- Musikihjälpen

Stiftelsen Radiohjälpen, i förkortad form benämnd Radiohjälpen, vars beslutande organ är dess styrelse, har till uppgift att i samråd med Sveriges Television AB, Sveriges Radio AB och Sveriges Utbildningsradio AB samordna radio-och TV-bolagens insamlingsverksamhet för humanitärt ändamål. Sedan 1939 har vi samlat in pengar för att förändra liv och lindra nöd i Sverige och i hela världen. Genom särskilda insamlingar skapar vi gemensam kraft med tydliga mål om förändring. Radiohjälpen samarbetar med professionella och kompetenta partnerorganisationer för att varje insamlad krona ska komma till mest effektiva användning. En av Radiohjälpens årliga och största kampanjer är Musikhjälpen.

Följ med Kronprinsessan på projektbesök6.6.2024 06:06:00 CEST | Pressmeddelande

Kronprinsessan Victorias fond stödjer projekt för barn och unga som lever med funktionsnedsättning. Ett av projekten drivs av Astma- och Allergiförbundet. Ikväll börjar appellen från besöket att sändas på SVT. "Alla har rätt till en aktiv fritid", säger Kronprinsessan Victoria vid besöket. "Det är så otroligt viktigt att som individ bli stärkt, och också få stimulans och utvecklas. Det önskar vi för alla."

Radiohjälpens anseende högst i mätning30.5.2024 16:37:43 CEST | Pressmeddelande

Den årliga mätningen av organisationers anseende är genomförd. Mätningen visar att Radiohjälpen åter ligger högst, på en delad förstaplats, med ett anseendeindex på 66. "Vårt höga anseende tyder på ett starkt förtroende från allmänheten för Radiohjälpen. Det innebär att vi kan göra ännu mer skillnad där det behövs som mest", säger Kristina Henschen, generalsekreterare för Radiohjälpen. "Vårt stora tack till var och en som engagerar sig genom Radiohjälpen för en mer rättvis värld."