Bara sju av tio som undervisar i grundskolan är behöriga​ lärare

Lärarbehörigheten i grundskolan ökar något, till 71,5 procent. Det visar statistik från Skolverket som Sveriges Lärare i dag analyserar på kommun- och länsnivå.
– Det är positivt att vi ser en liten ökning, men alla elever har rätt till undervisning av legitimerade lärare, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.

Anna Olskog, förbundsordförande Sveriges Lärare

I oktober 2023 hade motsvarande 71,5 procent av lärarna i grundskolan i Sverige lärarlegitimation och behörighet i minst ett ämne.* Det är något fler än föregående läsår, då siffran låg på 70,8 procent. I gymnasiet ligger lärarbehörigheten nu på 84,2 procent vilket också det är en liten ökning, från 83,4 procent.

– Ökningen är positiv, men läget är fortsatt allvarligt. Alla elever har rätt till undervisning av legitimerade lärare, och alla lärare måste få möjlighet att göra ett bra jobb tillsammans med legitimerade kollegor. Det handlar om kvaliteten och likvärdigheten i svensk skola, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.

Även om lärarbehörigheten ökade något förra läsåret finns det kommuner där inte ens hälften av de som undervisar i grundskolan är legitimerade och behöriga. Vadstena har landets högsta lärarbehörighet (89,9 procent) och Ragunda den lägsta (43,5 procent).

– Det är ohållbart att det ser så olika ut och att alla elever inte får den undervisning de har rätt till. Läraryrkets status måste återupprättas, något som bara kan ske genom rejäla satsningar på lön, arbetsmiljö och kompetensutveckling. Både staten och arbetsgivarna har ett stort ansvar att ta, säger Anna Olskog.

Unika rapporter för alla kommuner

För att belysa de stora skillnaderna i lärarbehörighet runtom i landet har Sveriges Lärare sammanställt rapporter på såväl kommun- som länsnivå. Rapporterna innehåller inte bara en analys över utvecklingen i respektive kommun och län, utan också en sammanställning över lärarbehörigheten på samtliga skolor.

Se siffror för din kommun här

* Här mäter vi antal heltidstjänster, och alltså inte antal personer. Antalet tjänster ger en mer rättvis spegling av undervisningen, men kan variera en del från antalet faktiska lärare.

Om Sveriges Lärare

Sveriges lärare har det viktigaste samhällsuppdraget – att ge våra barn och elever en likvärdig utbildning av hög kvalitet. Och lärare ska ha bra löner och bra villkor. Som det största akademikerförbundet jobbar vi för att göra skillnad för Sveriges lärare och studie- och yrkesvägledare. Med 300 000 medlemmar är vi en kraft att räkna med på varje arbetsplats.