Almega: Återhämtningen dröjer

Återhämtningen i tjänstesektorn dröjer ytterligare en tid. Inköpschefsindex för maj steg visserligen jämfört med april men ligger fortfarande utanför tillväxtzonen. Den positiva nyheten är att orderingången försiktigt börjar ta fart.

Kate Gabor

Inköpschefsindex (PMI) för den privata tjänstesektorn steg från 48,0 i april till 49,5 i maj.

Det var en välkommen ökning men index befinner sig fortfarande utanför tillväxtzonen (50). Tjänstesektorn är på väg ur lågkonjunkturen men det dröjer sannolikt till efter sommaren innan vändningen syns tydligt.

– Den goda nyheten är att tjänsteföretagens orderingång börjar öka försiktigt och att orderstockarna växer efter lång tid av kräftgång. Detta lägger grunden för ökad produktion i höst, säger Patrick Joyce, chefekonom på tjänsteföretagens organisation Almega.

Däremot kommer det att dröja tills jobben blir fler i tjänstesektorn.

– Under lågkonjunkturen behöll tjänsteföretagen mer arbetskraft än de behövde. Det betyder att intresset för att nyanställa är lågt bland tjänsteföretagen just nu. Den privata tjänstesektorn står för hälften av jobben, så det är först när tjänsteföretagen börjar nyanställa som hela arbetsmarknaden vänder upp, säger Patrick Joyce.

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har drygt 11 000 medlemsföretag med sammanlagt närmare 600 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstesektorn. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv och förhandlar allra flest kollektivavtal i Sverige. Mer information finns på www.almega.se.

Almega presenterar tillväxtpaket för ett starkare Sverige24.6.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter flera år av akuta krisinsatser finns nu utrymme för långsiktiga reformer som stärker Sveriges tillväxtkraft. “Almega vill se skattelättnader för såväl anställda som arbetsgivare men även satsningar på arbetsmarknadsutbildningar och kompetensutveckling. Sedan måste regeringen tänka om gällande arbetskraftsinvandringen”, säger Fredrik Östbom, näringspolitisk chef på Almega.

Almega: Tjänstefieringen möjliggör oändlig tillväxt i en ändlig värld10.6.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Oändlig tillväxt i en ändlig värld är en omöjlighet! Det har länge varit ett vanligt förekommande påstående som sägs förklara varför vi måste ge upp tanken på en stigande levnadsstandard. I en ny idéskrift utmanar Almega denna syn. “Genom tjänstefieringen kan vi både höja välståndet och minska utsläppen. Det omöjliga har blivit möjligt”, säger Fredrik Segerfeldt, Almega.