Förslag för att enklare upptäcka manipulation av A-traktorer
Transportstyrelsen har tagit fram förslag på nya tekniska krav hur hastighetsbegränsningen av en A-traktor ska vara utförd: ”Målet med de nya reglerna är att höja trafiksäkerheten – få fler att följa reglerna,” säger Josefine Montelius, utredare vid Transportstyrelsen.
Antalet A-traktorer fortsätter öka, vid årsskiftet 2023-2024 fanns cirka 56 000 A-traktorer registrerade i Sverige, vilket är mer än en fördubbling jämfört med 2019. I takt med A-traktorerna blivit fler har också olyckorna ökat och under 2023 inträffade 346 personskadeolyckor med A-traktor inblandade.
2021 gav regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att utreda behovet av ett förändrat regelverk för A-traktorer. En rad regelskärpningar för A-traktorer har sedan dess genomförts för att stärka trafiksäkerheten. Det är nu krav på: vinterdäck, bilbälte, ettårig prövotid på AM-körkortet, max en passagerare per plats och att 30 kilometer i timmen är högsta tillåtna hastighet vid färd på väg.
Lättare att upptäcka manipulation
Nu kommer Transportstyrelsen med förslag för att göra det enklare att upptäcka manipulation av A-traktorer, så att de inte kan köras i högre hastigheter än tillåtet. Vissa typer av elektroniska hastighetsbegränsningar som används i dag är enkla att manipulera, samtidigt som det i många fall är mycket svårt att kontrollera hur de har manipulerats.
Transportstyrelsen har därför tagit fram förslag på nya tydliga tekniska krav på hur hastighetsbegränsningen av en A-traktor ska vara utförd. Det handlar till exempel om att en A-traktor ska begränsas elektroniskt med en hastighetsregulator som kopplas in på bilens CAN-bussystem. Mekanisk hastighetsbegränsning kommer fortsatt vara möjligt genom krav på utväxling.
– Vi har tydliggjort kraven. Det blir som en checklista att följa för att göra det enklare för både föräldrar, besiktningsföretag och polis att kontrollera om en A-traktor har manipulerats, säger Josefine Montelius.
Ingen skillnad för gamla A-traktorer
Enligt förslaget kommer alla A-traktorer som godkänts innan de nya reglerna träder i kraft få fortsätta användas precis som innan. Det blir ingen skillnad. Däremot om en A-traktor har manipulerats och stoppas av polis så kommer ägaren föreläggas om registreringsbesiktning där de nya tekniska kraven ska vara uppfyllda.
Skylten ska vara hel och ren
I förlaget finns också tydligare krav på hur LGF-skylten ska placeras och utformas.
– I dag så viks och klipps många skyltar för att passa in. Det är egentligen inte tillåtet, så vi har förtydligat vad som gäller. De här skyltarna ska ju vara hela och rena, säger Josefine Montelius.
Vad händer nu?
Transportstyrelsen vill nu få in synpunkter och förslaget skickas på remiss till berörda myndigheter, organisationer och intressenter. Fram till och med den 2 september 2024 går det att lämna synpunkter på förslaget.
Målet är att de nya reglerna ska börja gälla hösten 2025.
Nyckelord
Kontakter
Transportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seLänkar
- Pressmeddelande: Antalet A-traktorer ökar – men inte antalet olyckor
- Pressmeddelande: Skärpta A-traktorkrav kan vända olyckstrenden
- Remiss av förslag till ändring i Transportstyrelsens föreskrifter om ändring i Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:19) om bil ombyggd till traktor och bil ombyggd till motorredskap klass II
Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 13 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
Miljözonen i Stockholm city pausas19.12.2024 10:41:06 CET | Pressmeddelande
Transportstyrelsen avslår överklagandet av inhibitionsbeslutet gällande miljözon klass 3 i Stockholm: – Det innebär att kommunens miljözonsbeslut inte gäller i avvaktan på att sakfrågan slutligt avgörs av länsstyrelsen, säger Magnus Sjönnebring, utredare vid Transportstyrelsen.
Ta det lugnt i jul- och nyårstrafiken16.12.2024 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Under jul- och nyårshelgen kommer miljontals svenskar att ge sig ut på vägarna. För några kommer det att sluta i tragedi. Varje år dör ungefär 13 personer och nästan 3 000 personer skadas i vägtrafiken mellan den 20 december och 12 januari (medeltal beräknat på de senaste 9 åren 2015-2024), enligt statistik från Transportstyrelsen.
Körkortet uppgraderas och får nytt utseende10.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Det var åtta år sen sist, men nu förändras utseendet på det svenska körkortet. Samtidigt införs nya säkerhetsdetaljer för att försvåra förfalskningar.
Allvarliga brister i fortbildningen för yrkesförare5.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Transportstyrelsen genomför just nu en omfattande tillsyn av utbildarna som bedriver fortbildning av yrkesförarkompetens: – Vi ser att en majoritet av de utbildare som vi kontrollerat inte följer regelverkets krav och att de inte kan säkerställa att verksamheten verkligen bedrivs enligt regelverket, säger Jussi Ståhl, inspektör vid Transportstyrelsen.
Höjda avgifter från årsskiftet25.11.2024 13:00:00 CET | Nyheter
Transportstyrelsen höjer avgifter inom alla trafikslag från årsskiftet. En avgift som påverkar många är utfärdande av körkort och förarbevis, en annan är vägtrafikregisteravgiften.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum