Förslag för att enklare upptäcka manipulation av A-traktorer
Transportstyrelsen har tagit fram förslag på nya tekniska krav hur hastighetsbegränsningen av en A-traktor ska vara utförd: ”Målet med de nya reglerna är att höja trafiksäkerheten – få fler att följa reglerna,” säger Josefine Montelius, utredare vid Transportstyrelsen.

Antalet A-traktorer fortsätter öka, vid årsskiftet 2023-2024 fanns cirka 56 000 A-traktorer registrerade i Sverige, vilket är mer än en fördubbling jämfört med 2019. I takt med A-traktorerna blivit fler har också olyckorna ökat och under 2023 inträffade 346 personskadeolyckor med A-traktor inblandade.
2021 gav regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att utreda behovet av ett förändrat regelverk för A-traktorer. En rad regelskärpningar för A-traktorer har sedan dess genomförts för att stärka trafiksäkerheten. Det är nu krav på: vinterdäck, bilbälte, ettårig prövotid på AM-körkortet, max en passagerare per plats och att 30 kilometer i timmen är högsta tillåtna hastighet vid färd på väg.
Lättare att upptäcka manipulation
Nu kommer Transportstyrelsen med förslag för att göra det enklare att upptäcka manipulation av A-traktorer, så att de inte kan köras i högre hastigheter än tillåtet. Vissa typer av elektroniska hastighetsbegränsningar som används i dag är enkla att manipulera, samtidigt som det i många fall är mycket svårt att kontrollera hur de har manipulerats.
Transportstyrelsen har därför tagit fram förslag på nya tydliga tekniska krav på hur hastighetsbegränsningen av en A-traktor ska vara utförd. Det handlar till exempel om att en A-traktor ska begränsas elektroniskt med en hastighetsregulator som kopplas in på bilens CAN-bussystem. Mekanisk hastighetsbegränsning kommer fortsatt vara möjligt genom krav på utväxling.
– Vi har tydliggjort kraven. Det blir som en checklista att följa för att göra det enklare för både föräldrar, besiktningsföretag och polis att kontrollera om en A-traktor har manipulerats, säger Josefine Montelius.
Ingen skillnad för gamla A-traktorer
Enligt förslaget kommer alla A-traktorer som godkänts innan de nya reglerna träder i kraft få fortsätta användas precis som innan. Det blir ingen skillnad. Däremot om en A-traktor har manipulerats och stoppas av polis så kommer ägaren föreläggas om registreringsbesiktning där de nya tekniska kraven ska vara uppfyllda.
Skylten ska vara hel och ren
I förlaget finns också tydligare krav på hur LGF-skylten ska placeras och utformas.
– I dag så viks och klipps många skyltar för att passa in. Det är egentligen inte tillåtet, så vi har förtydligat vad som gäller. De här skyltarna ska ju vara hela och rena, säger Josefine Montelius.
Vad händer nu?
Transportstyrelsen vill nu få in synpunkter och förslaget skickas på remiss till berörda myndigheter, organisationer och intressenter. Fram till och med den 2 september 2024 går det att lämna synpunkter på förslaget.
Målet är att de nya reglerna ska börja gälla hösten 2025.
Nyckelord
Kontakter
Transportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seLänkar
- Pressmeddelande: Antalet A-traktorer ökar – men inte antalet olyckor
- Pressmeddelande: Skärpta A-traktorkrav kan vända olyckstrenden
- Remiss av förslag till ändring i Transportstyrelsens föreskrifter om ändring i Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:19) om bil ombyggd till traktor och bil ombyggd till motorredskap klass II
Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 13 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
Tvätt- och diskvatten hotar Östersjön24.4.2025 11:46:34 CEST | Pressmeddelande
Utsläpp till följd av tvätt, dusch och köksanvändning på fartyg innehåller en mängd farliga föroreningar. Förbättrad rening och minskad plastanvändning ombord är åtgärder som Chalmers tekniska högskola föreslår i en rapport, som tagits fram på uppdrag av Transportstyrelsen.
Tappet för inrikesflyget fortsätter23.4.2025 08:58:55 CEST | Pressmeddelande
Antalet passagerare som reser med inrikesflyg fortsätter att minska. Det visar ny statistik från Transportstyrelsen, där årets första kvartal jämförs med samma period året innan.
Nytt klimatpaket för sjöfarten15.4.2025 09:34:01 CEST | Pressmeddelande
Den internationella sjöfartsorganisationen International Maritime Organization (IMO) har tagit ett första viktigt steg mot ett nytt klimatpaket. Fartyg ska börja använda drivmedel som ger mindre utsläpp – eller betala en hög avgift. Regelpaketet ska leda till att målen om nettonollutsläpp av växthusgaser inom den internationella sjöfarten nås till 2050.
Halvljus – vanligaste felet vid besiktning9.4.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Defekta halvljus är fortfarande den vanligaste anmärkningen vid besiktning av personbilar. Över 287 000 nedslag meddelades vid förra årets kontrollbesiktningar. Ungefär var fjärde bil underkändes med krav på efterkontroll vid besiktningen och olika anmärkningar på bilbelysningen toppar Transportstyrelsens statistik.
Antal skadade i olyckor med elsparkcykel ökar kraftigt3.4.2025 13:05:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2024 omkom 5 personer och 4 599 personer skadades i elsparkcykelolyckor. Olyckorna har ökat med drygt 30 procent jämfört med året innan. Det framkommer i Transportstyrelsens preliminära sammanställning av olyckor för fem olika fordonstyper: A-traktor, mopedbil, fyrhjuling, snöskoter och elsparkcykel.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum