Transportstyrelsen

Antal skadade i olyckor med elsparkcykel ökar kraftigt

Dela

Under 2024 omkom 5 personer och 4 599 personer skadades i elsparkcykelolyckor. Olyckorna har ökat med drygt 30 procent jämfört med året innan. Det framkommer i Transportstyrelsens preliminära sammanställning av olyckor för fem olika fordonstyper: A-traktor, mopedbil, fyrhjuling, snöskoter och elsparkcykel.

Grafik över antalet elsparkolyckor.
Grafik: Transportstyrelsen

Antalet personskadeolyckor med elsparkcykel inblandad fortsätter öka. Förra året rapporterades 4 476 olyckor i Sverige jämfört med 3 425 olyckor året innan.

– Det är för tidigt att dra slutsatser om förändringen, men om man sätter antal olyckor i förhållande till antal genomförda resor eller till total reslängd så ser vi att i till exempel Stockholm har antal resor med uthyrda elsparkcyklar minskat med en tredjedel sedan 2021, enligt statistik från Trafikkontoret Stockholms stad. Samma utveckling syns inte i olycksstatistiken vilket kan bero på att antalet privatägda elsparkcyklar ökar, säger Khabat Amin, statistiker vid Transportstyrelsen.

Av dem som skadades på elsparkcyklar är nästan hälften ungdomar och unga personer under 25 år, män skadas i två tredjedelar av olyckorna. Singelolyckor står för drygt 3 av 4 olyckor och kollisionsolyckor med fotgängare och cyklister är den olyckstyp som har ökat mest under 2024 jämfört med 2023 (59 procent respektive 41 procent). En tredjedel av elsparkcykelolyckorna inträffade under helger (lördagar och söndagar). Lördagsolyckorna har ökat mest i förhållande till andra veckodagar under 2024 jämfört med året innan. Hälften av olyckorna inträffade under kvälls- och nattid (19:00-07:00).

– Olyckorna i gruppen barn och unga under 18 år har ökat mest jämfört med tidigare åren, det är en oroande utveckling, säger Khabat Amin.  

Antalet A-traktorolyckor har planat ut

Intresset för A-traktorer fortsätter öka. I början av 2025 fanns drygt 60 000 A-traktorer registrerade (i trafik och avställda) i Sverige. Det är en ökning med 8 procent jämfört med året innan och mer än fördubbling jämfört med 2019.

Under 2024 rapporterades 343 personskadeolyckor med A-traktor inblandad, 2 personer omkom och 504 personer skadades. Majoriteten av de skadade har varit förare eller passagerare till A-traktorerna och 3 av 4 är under 18 år. Hälften av olyckorna skedde på vägar med hastighetsbegränsning 50-70 kilometer i timmen.

– Antalet skadade har varit oförändrat de senaste tre åren med ett snitt på cirka 500 personer per år, säger Khabat Amin.

– Det är positivt att antal olyckor inte följer den ökande trenden av registrerade fordon. De nya reglerna som trädde i kraft i slutet av augusti 2023 för att öka säkerheten vid körning med A-traktor, bland annat med krav på säkerhetsbälte, plats för alla passagerare och krav på vinterdäck, kan förklara en del av stagnationen, säger Khabat Amin.,

Mer statistik

Utvecklingen av dödade och svårt skadade redovisas i tabeller på Transportstyrelsens webbplats under sidorna Statistik över vägtrafikolyckor.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Vi finns på 13 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Följ Transportstyrelsen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen

Uppdaterad: Omfattande körkortsförändringar på gång27.3.2025 19:25:26 CET | Nyheter

EU förväntas inom kort fatta formellt beslut om ett nytt körkortsdirektiv som kommer att innebära ändringar på körkortsområdet. Efter beslutet ska Sverige ta ställning till hur direktivet ska implementeras i de svenska regelverken. Direktivet innehåller bland annat en ny körkortsbehörighet – B1, som kan ge en person med 15 års ålder rätt att köra en ”fartsänkt bil”. En annan förändring är att det blir möjligt att ta körkort från 17 års ålder (med beledsagare). Samtidigt ska körkortet finnas i digital form. Reglerna är med några undantag tänkta att införas under 2028 och börjar gälla 2029.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye