Hög nöjdhet bland folktandvårdens patienter
Under 2024 genomför Folktandvården Kronoberg en patientenkät. Hittills har 9 041 personer svarat och det övergripande resultatet visar höga nöjdhetssiffror. Enkäten skickas som sms efter patientens besök hos någon av klinikerna och har nu varit igång i tre månader.
Av de svarande är hela 96 procent av patienterna nöjda med hur de blir bemötta på folktandvården. Tillgänglighet är den som får lägst men har ändå ett högt betyg – 93 procent. Den innefattar aspekter som väntetider och möjligheten att få kontakt med vården vid behov.
–Det märks att vi har hög kvalitet i vår verksamhet och att våra medarbetare ger ett utmärkt bemötande. Det är ett högt betyg som vi är stolta och glada över, säger Ida Eriksson (M), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.
Tandvården i Sverige har stora utmaningar. På många håll i landet har folktandvården svårt att rekrytera medarbetare. De behöver vara attraktiva både för medarbetare och patienter. Därför genomför folktandvården en patientenkät i syfte att samla in patienters upplevelse om besöket. Att samla in åsikter från patienterna och vara lyhörda för deras upplevelse av besöket i tandvården hjälper folktandvården i förbättringsarbetet.
Enkäten består av fem frågor och berör bemötande, tillgänglighet, information, vård/behandling samt delaktighet. Även om resultatet är högt på ett övergripande plan finns det ändå förbättringsområden att jobba vidare med. Dessa är: bättre information om vård och behandling, enklare att få besöks- och undersökningstid snabbare, bemötandet i behandlingsrum, att behandlare lyssnar mer på mina behov/ önskemål. Veronika menar att det inte är helt oväntat att det är dessa områden som patienterna lämnar synpunkter om.
– Folktandvården har ett högt söktryck vilket kan göra att medarbetare känner sig stressade. Enkäten är en återkoppling i realtid som speglar hur det ser ut på våra kliniker. Det är viktigt att vi tar till oss patienternas åsikter och funderar på vad som kan göras på ett annat sätt. Det kan vara små och lokala förändringar på en klinik som kan göra skillnad eller en större insats som kan leda till förändring för hela folktandvården, säger Veronika Asp Lockby, folktandvårdens utvecklingschef.
Uppföljning av resultatet
Klinikledningen får varje måndag morgon en rapport där de ser resultat av sin klinik samt övergripande siffror för hela folktandvården. Klinikchefens ansvar blir sedan att göra kontinuerliga uppföljningar av resultatet.
Kontakter
Veronika Asp LockbyFolktandvården Kronobergs utvecklingschef
Tel:0709 844 333veronika.asp@kronoberg.seIda Eriksson (M)Ordförande hälso- och sjukvårdsnämnden
Tel:0738-25 26 13ida.eriksson@kronoberg.seMarie LendahlsPressekreterare Region Kronoberg
Tel:0470-58 96 70Tel:0709-84 44 22marie.lendahls@kronoberg.seFölj Region Kronoberg
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Region Kronoberg
Fördröjd remisshantering utsatte patient för risk för stroke10.1.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Region Kronoberg har gjort en Lex Maria-anmälan efter att en långsam remisshantering utsatte en patient för onödiga risker på ett av länets sjukhus.
Folktandvården Kronoberg satsar på att stärka barns tandhälsa genom bokutdelning3.1.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Folktandvården Kronoberg tar ett nytt steg för att främja god tandhälsa hos barn i länet. Satsningen innebär att alla barn i förskoleklass kommer att få en bok, Saga Sagors ”Starka tänder och taskiga troll”.
Patient med bröstsmärtor fick inte rätt undersökning – anmäls enligt Lex Maria30.12.2024 10:59:09 CET | Pressmeddelande
Specialistpsykiatrin i Region Kronoberg har anmält en allvarlig vårdhändelse till Inspektionen för vård och omsorg (IVO), enligt Lex Maria.
Röntgen i Ljungby utan köer och hyrpersonal – tack vare mer effektivt arbetssätt30.12.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
På röntgen i Ljungby frigör undersköterskorna tid för röntgensjuksköterskorna, som kan fokusera på sina specialistuppgifter. Arbetssättet har bidragit till både bättre resursanvändning och ökad trygghet för patienter och medarbetare. Det har lett till att hyrpersonal helt kunnat fasas ut och att verksamheten är köfri.
Ny avhandling ger fördjupad kunskap kring elbehandling vid svår depression27.12.2024 09:28:48 CET | Pressmeddelande
Alexander Kronsell, överläkare inom specialistpsykiatrin i Region Kronoberg, disputerade den 13 december vid Karolinska Institutet med en avhandling om elbehandling (ECT) vid svår depression. Avhandlingen bygger på data från svenska kvalitetsregister och bidrar till att förbättra behandlingsresultaten och minska biverkningarna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum