Klart: Så spelas Svenska Cupen Dam 2024

För sjätte året i rad avgörs i höst Svenska Cupen Dam och nu står det klart hur spelschemat ser ut för gruppspelet. Svenska Cupen Dam arrangeras av Svenska Bandyförbundet tillsammans med Föreningen Svensk Elitbandy och Bollnäs GIF.

Foto: Gert Holmér

Likt förra årets upplaga av Svenska Cupen spelas gruppspelet efter en geografisk uppdelning av lagen i en Norr- respektive Söder-grupp. Förra säsongen avgjordes cupen i Sparbanken Lidköping Arena och det blev stor dramatik i slutändan då storfavoriterna Villa Lidköping BK föll redan i semifinalen mot ett Västerås SK som sedermera lyckades besegra Sandvikens AIK i finalen och därmed tog sin andra cuptitel.

– Tendenserna vi såg, både i Svenska Cupen och i Elitserien, förra säsongen är att konkurrensen hårdnar och att toppen blir allt bredare inom svensk dambandy. Det gör att vi har väldigt goda förhoppningar och att Svenska Cupen 2024 ska bjuda på många högklassiga, jämna matcher och vara den ultimata uppladdningen inför att Elitserien startar senare under hösten, säger Per Selin, ligachef för Svensk Elitbandy.

Slutspelet i Svenska Cupen Dam spelas, precis som för herrarna, i SBB Arena i Bollnäs under helgen 12-13 oktober.

Se hela spelschema för gruppspelet i Svenska Cupen Dam

Gruppindelning:

Grupp Norr:

IFK Rättvik
Sandvikens AIK
Uppsala BoIS
Västerås SK

Grupp Söder:

Hammarby IF
Mölndal Bandy
Skirö AIK
Villa Lidköping BK

Västerås SK möter Villa Lidköping bk Dam i finalen av Svenska Cupen 2023 Foto: Gert Holmér

Svenska Bandyförbundet är ett oberoende specialförbund inom Riksidrottsförbundet och har till uppgift att främja och administrera den organiserade bandyn i Sverige, och att företräda den internationellt. Svensk bandy har 53 000 aktiva i 157 föreningar. Svensk bandy är förebilder på den internationella spelplanen - vi har sex landslag varav fem är regerande världsmästare. Nya stjärnor tänds varje dag, samtidigt som alla är välkomna inom svensk bandy.

Förbundet är en politiskt och religiöst oberoende allmännyttig ideell organisation som aktivt arbetar mot doping, matchfixning, osund ekonomi och annat fusk samt mot rasism och varje annan form av diskriminering och våld såväl på som utanför idrottsarenan. Svensk bandy vilar på starka traditioner, men strävar samtidigt mot framtidens bandygemenskap genom att aktivt jobba med frågor där schyssta villkor är i fokus. I bandy ska lirarna få vara lirare på sina villkor.