Tidningsutgivarna

Stor mediesatsning på Almedalsveckan

Dela

Under årets Almedalsvecka går en rad medieorganisationer ihop om att hyra en gemensam scen för seminarier om aktuella mediefrågor. Såväl politik som ekonomi och teknik tas upp.

Det är Tidningsutgivarna som i samarbete med Medieinstitutet Fojo, IAB Sverige, Journalistförbundet, advokatfirman Marlaw, Medieledarna, Reklamombudsmannen, Schibsted, Sveriges Tidskrifter och Utgivarna har hyrt en mycket centralt belägen scen – kallad just Mediescenen, med utsikt på första parkett mot Almedalen. Där hålls enskilda och gemensamma aktiviteter i olika konstellationer onsdag den 26 juni och torsdag den 27 juni.

”Vi är väldigt glada att vi lyckats samla så många viktiga aktörer på samma plats och enats om ett upplägg där vi i stället för att konkurrera om uppmärksamhet, snarare hjälps åt att locka besökare som är intresserade av medie- och yttrandefrihetsfrågor”, säger Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert.

Ämnena som tas upp på Mediescenen spänner från medieförtroende, hat och hot mot journalister, offentlighetsprincipen, public service och det nya mediestödet, till AI, influencer marketing och affiliatemarknadsföring.

Bland gästerna på scen märks kulturminister Parisa Liljestrand, riksdagsledamöterna Lawen Redar (S) och Peter Ollén (M), SVT:s vice vd Anne Lagercrantz, UR:s vd Kalle Sandhammar, SR:s programdirektör Sofia Wadensjö Karén, Aftonbladets stf ansvarig utgivare Martin Schori, Bonnier News senior advisor Thomas Mattsson, Svenska Dagbladets chefredaktör Lisa Irenius, Göteborgs-Postens chefredaktör Christoffer Ahlqvist, och Dagens Medias chefredaktör Linnéa Kihlström.

Onsdag 26/6

Tid

Rubrik

Arrangör

08.00 - 08.45

Hat och hot mot journalister - och demokratin

Fojo

09.00 - 09.45

Offentlighet under press

Tidningsutgivarna

10.00 - 10.45

Public service och dagspressen - konkurrens eller komplement?

Tidningsutgivarna

11.00 - 12.00

Paus (Ulf Kristersson håller tal i Almedalen)

 -

12.00 - 12.45

Livepodd: SvD Politiken

Schibsted

13.00 - 13.45

Medieförtroende i den digitala tidsåldern: Personlig relevans utan att riskera polarisering?

Schibsted

14.00 - 14.45

Hur når vi unga som vill undvika nyheter?

Schibsted

15.00 - 16.15

Livepodd: Räcker de nya mediestöden?

Tidningsutgivarna & Sveriges Tidskrifter

16.30 - 17.15

Organisationspress under press - vad händer när en organisation lägger ner sin tidning?

Sveriges Tidskrifter

Torsdag 27/6

Tid

Rubrik

Arrangör

08.00 - 08.30

Digital reklam - tar branschen tillräckligt ansvar?

IAB Sverige

08.45 - 09.30

Influencer Marketing - varför reklammärks endast 1 av 5 reklaminlägg?

Reklamombudsmannen

09.45 - 10.15

Personlig data - digitala reklamens valuta?

IAB Sverige & MarLaw

10.30 - 11.00

Affiliatemarknadsföring - en växande marknad, men är det tillräckligt transparent för konsumenten?

Reklamombudsmannen & MarLaw

11.00 - 12.45

Paus (Daniel Helldén håller tal i Almedalen)

 -

13.00 - 13.45

AI - en fråga om medieledarskap?

Medieledarna

14.00 - 14.45

AI - räcker det med märkning och transparens?

Utgivarna

15.00 - 15.45

Efter Kalla Faktas avslöjande: Hur ser publicisters, politikers och plattformars ansvar ut?

Utgivarna

Kontakter

Länkar

Om Tidningsutgivarna

Följ oss gärna på LinkedIn!

Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.

Besöksadress: Sveavägen 33, 2 tr. Tel: +46 8 692 46 00. info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se

Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>

Följ Tidningsutgivarna

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna

Fortsatt nedgång i morgonpressens annonsintäkter – men övergången till digitalt accelererar29.8.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 8 procent under första halvåret 2024, jämfört med samma period 2023. Minskningen är jämnt fördelad över halvåret, men övergången till digitala annonsintäkter accelererade under andra kvartalet. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye