Stor mediesatsning på Almedalsveckan
Under årets Almedalsvecka går en rad medieorganisationer ihop om att hyra en gemensam scen för seminarier om aktuella mediefrågor. Såväl politik som ekonomi och teknik tas upp.
Det är Tidningsutgivarna som i samarbete med Medieinstitutet Fojo, IAB Sverige, Journalistförbundet, advokatfirman Marlaw, Medieledarna, Reklamombudsmannen, Schibsted, Sveriges Tidskrifter och Utgivarna har hyrt en mycket centralt belägen scen – kallad just Mediescenen, med utsikt på första parkett mot Almedalen. Där hålls enskilda och gemensamma aktiviteter i olika konstellationer onsdag den 26 juni och torsdag den 27 juni.
”Vi är väldigt glada att vi lyckats samla så många viktiga aktörer på samma plats och enats om ett upplägg där vi i stället för att konkurrera om uppmärksamhet, snarare hjälps åt att locka besökare som är intresserade av medie- och yttrandefrihetsfrågor”, säger Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert.
Ämnena som tas upp på Mediescenen spänner från medieförtroende, hat och hot mot journalister, offentlighetsprincipen, public service och det nya mediestödet, till AI, influencer marketing och affiliatemarknadsföring.
Bland gästerna på scen märks kulturminister Parisa Liljestrand, riksdagsledamöterna Lawen Redar (S) och Peter Ollén (M), SVT:s vice vd Anne Lagercrantz, UR:s vd Kalle Sandhammar, SR:s programdirektör Sofia Wadensjö Karén, Aftonbladets stf ansvarig utgivare Martin Schori, Bonnier News senior advisor Thomas Mattsson, Svenska Dagbladets chefredaktör Lisa Irenius, Göteborgs-Postens chefredaktör Christoffer Ahlqvist, och Dagens Medias chefredaktör Linnéa Kihlström.
|
Onsdag 26/6 |
||
|
Tid |
Rubrik |
Arrangör |
|
08.00 - 08.45 |
Hat och hot mot journalister - och demokratin |
Fojo |
|
09.00 - 09.45 |
Offentlighet under press |
Tidningsutgivarna |
|
10.00 - 10.45 |
Public service och dagspressen - konkurrens eller komplement? |
Tidningsutgivarna |
|
11.00 - 12.00 |
Paus (Ulf Kristersson håller tal i Almedalen) |
- |
|
12.00 - 12.45 |
Livepodd: SvD Politiken |
Schibsted |
|
13.00 - 13.45 |
Medieförtroende i den digitala tidsåldern: Personlig relevans utan att riskera polarisering? |
Schibsted |
|
14.00 - 14.45 |
Hur når vi unga som vill undvika nyheter? |
Schibsted |
|
15.00 - 16.15 |
Livepodd: Räcker de nya mediestöden? |
Tidningsutgivarna & Sveriges Tidskrifter |
|
16.30 - 17.15 |
Organisationspress under press - vad händer när en organisation lägger ner sin tidning? |
Sveriges Tidskrifter |
|
Torsdag 27/6 |
||
|
Tid |
Rubrik |
Arrangör |
|
08.00 - 08.30 |
Digital reklam - tar branschen tillräckligt ansvar? |
IAB Sverige |
|
08.45 - 09.30 |
Influencer Marketing - varför reklammärks endast 1 av 5 reklaminlägg? |
Reklamombudsmannen |
|
09.45 - 10.15 |
Personlig data - digitala reklamens valuta? |
IAB Sverige & MarLaw |
|
10.30 - 11.00 |
Affiliatemarknadsföring - en växande marknad, men är det tillräckligt transparent för konsumenten? |
Reklamombudsmannen & MarLaw |
|
11.00 - 12.45 |
Paus (Daniel Helldén håller tal i Almedalen) |
- |
|
13.00 - 13.45 |
AI - en fråga om medieledarskap? |
Medieledarna |
|
14.00 - 14.45 |
AI - räcker det med märkning och transparens? |
Utgivarna |
|
15.00 - 15.45 |
Efter Kalla Faktas avslöjande: Hur ser publicisters, politikers och plattformars ansvar ut? |
Utgivarna |
Kontakter
Johan TaubertVD
Tel:+46 (0)76 545 24 05johan.taubert@tu.seJonas MorianPress- och opinionsansvarig
Tel:+46 (0)76 527 46 07jonas.morian@tu.seLänkar
Om Tidningsutgivarna
Följ oss gärna på LinkedIn!
Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Sveavägen 33, 2 tr. Tel: +46 8 692 46 00. info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>

Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Offentlighetspriset 2025 tilldelas Lidingö stad9.12.2025 15:00:00 CET | Pressmeddelande
Tidningsutgivarnas Offentlighetspris 2025 tilldelas Lidingö stad för sitt innovativa sätt att med generativ AI använda ny teknik till att stärka öppenheten.
Två miljoner till ukrainsk frontrapportering28.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Tidningsutgivarnas styrelse har beslutat att ytterligare öka stödet till redaktionella medier i Ukraina. Detta genom nära två miljoner kronor till 25 utvalda tidningar som verkar i byar och städer vid krigets frontlinje.
Branschgemensam rekommendation för content advertising13.11.2025 06:55:00 CET | Pressmeddelande
Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter och IAB Sverige har enats kring en rekommendation om annonsmärkning för content advertising. Rekommendationen är ett sätt att förenkla för marknaden och säkerställa att det finns en gemensam syn kring annonsmärkning.
Digitala läsarintäkter gav morgonpressen tillväxt under tredje kvartalet 20255.11.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens samlade intäkter från läsare och annonsörer ökade med två procent under tredje kvartalet 2025, jämfört med samma period i fjol. Ökningen beror på en kraftig tillväxt i digitala läsarintäkter, samtidigt som annonsintäkterna slutat minska. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Regeringen måste klargöra ramarna för KB:s användning av pliktexemplar14.10.2025 15:24:34 CEST | Pressmeddelande
Pliktexemplarslagen ger Kungliga biblioteket (KB) rätt att ta emot och bevara exemplar av allt som publiceras i Sverige – men lagen reglerar inte hur pliktexemplaren får användas och omfattar inte AI-träning eller utveckling av språkmodeller. Det var huvudbudskapet då Tidningsutgivarna (TU) tillsammans med en rad andra organisationer som samlar rättighetshavare igår träffade forskningsminister Lotta Edholm.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum