Stor mediesatsning på Almedalsveckan
Under årets Almedalsvecka går en rad medieorganisationer ihop om att hyra en gemensam scen för seminarier om aktuella mediefrågor. Såväl politik som ekonomi och teknik tas upp.
Det är Tidningsutgivarna som i samarbete med Medieinstitutet Fojo, IAB Sverige, Journalistförbundet, advokatfirman Marlaw, Medieledarna, Reklamombudsmannen, Schibsted, Sveriges Tidskrifter och Utgivarna har hyrt en mycket centralt belägen scen – kallad just Mediescenen, med utsikt på första parkett mot Almedalen. Där hålls enskilda och gemensamma aktiviteter i olika konstellationer onsdag den 26 juni och torsdag den 27 juni.
”Vi är väldigt glada att vi lyckats samla så många viktiga aktörer på samma plats och enats om ett upplägg där vi i stället för att konkurrera om uppmärksamhet, snarare hjälps åt att locka besökare som är intresserade av medie- och yttrandefrihetsfrågor”, säger Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert.
Ämnena som tas upp på Mediescenen spänner från medieförtroende, hat och hot mot journalister, offentlighetsprincipen, public service och det nya mediestödet, till AI, influencer marketing och affiliatemarknadsföring.
Bland gästerna på scen märks kulturminister Parisa Liljestrand, riksdagsledamöterna Lawen Redar (S) och Peter Ollén (M), SVT:s vice vd Anne Lagercrantz, UR:s vd Kalle Sandhammar, SR:s programdirektör Sofia Wadensjö Karén, Aftonbladets stf ansvarig utgivare Martin Schori, Bonnier News senior advisor Thomas Mattsson, Svenska Dagbladets chefredaktör Lisa Irenius, Göteborgs-Postens chefredaktör Christoffer Ahlqvist, och Dagens Medias chefredaktör Linnéa Kihlström.
Onsdag 26/6 |
||
Tid |
Rubrik |
Arrangör |
08.00 - 08.45 |
Hat och hot mot journalister - och demokratin |
Fojo |
09.00 - 09.45 |
Offentlighet under press |
Tidningsutgivarna |
10.00 - 10.45 |
Public service och dagspressen - konkurrens eller komplement? |
Tidningsutgivarna |
11.00 - 12.00 |
Paus (Ulf Kristersson håller tal i Almedalen) |
- |
12.00 - 12.45 |
Livepodd: SvD Politiken |
Schibsted |
13.00 - 13.45 |
Medieförtroende i den digitala tidsåldern: Personlig relevans utan att riskera polarisering? |
Schibsted |
14.00 - 14.45 |
Hur når vi unga som vill undvika nyheter? |
Schibsted |
15.00 - 16.15 |
Livepodd: Räcker de nya mediestöden? |
Tidningsutgivarna & Sveriges Tidskrifter |
16.30 - 17.15 |
Organisationspress under press - vad händer när en organisation lägger ner sin tidning? |
Sveriges Tidskrifter |
Torsdag 27/6 |
||
Tid |
Rubrik |
Arrangör |
08.00 - 08.30 |
Digital reklam - tar branschen tillräckligt ansvar? |
IAB Sverige |
08.45 - 09.30 |
Influencer Marketing - varför reklammärks endast 1 av 5 reklaminlägg? |
Reklamombudsmannen |
09.45 - 10.15 |
Personlig data - digitala reklamens valuta? |
IAB Sverige & MarLaw |
10.30 - 11.00 |
Affiliatemarknadsföring - en växande marknad, men är det tillräckligt transparent för konsumenten? |
Reklamombudsmannen & MarLaw |
11.00 - 12.45 |
Paus (Daniel Helldén håller tal i Almedalen) |
- |
13.00 - 13.45 |
AI - en fråga om medieledarskap? |
Medieledarna |
14.00 - 14.45 |
AI - räcker det med märkning och transparens? |
Utgivarna |
15.00 - 15.45 |
Efter Kalla Faktas avslöjande: Hur ser publicisters, politikers och plattformars ansvar ut? |
Utgivarna |
Kontakter
Johan TaubertVD
Tel:+46 (0)76 545 24 05johan.taubert@tu.seJonas MorianPress- och opinionsansvarig
Tel:+46 (0)76 527 46 07jonas.morian@tu.seLänkar
Om Tidningsutgivarna
Följ oss gärna på LinkedIn!
Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Sveavägen 33, 2 tr. Tel: +46 8 692 46 00. info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>
Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Påtryckningar och hot mot journalister är hot mot demokratin27.7.2024 10:15:36 CEST | Pressmeddelande
Det är ytterst allvarligt när enskilda journalister utsätts för hot och påtryckningar som en direkt reaktion på hennes journalistiska arbete - allvarligt för såväl den enskilde reportern som för vårt samhälle, säger Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert.
Enade rekommendationer om affiliatelänkar19.6.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
I dag presenteras rekommendationer för märkning av så kallade affiliatelänkar, där läsare erbjuds att köpa produkter eller tjänster som omnämns i en artikel. Bakom rekommendationerna står IAB Sverige, Sveriges Tidskrifter och Tidningsutgivarna (TU).
Morgonpressens läsarintäkter oförändrade - men annonsintäkterna fortsätter falla22.5.2024 13:55:00 CEST | Pressmeddelande
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare minskade med två procent under 2024 års första kvartal, jämfört med samma period förra året. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Tydligt att public service-uppdraget är ljud och bild13.5.2024 14:47:30 CEST | Pressmeddelande
Att public service-bolagen ska uppfylla sitt uppdrag genom ljud och rörlig bild är ett viktigt besked från public service-kommittén, men det är olyckligt att kommittén inte tydligt definierar hur det ska säkerställas att så också sker. Det säger Tidningsutgivarna i en första kommentar till det utredningsförslag som presenterades i dag.
Bred enighet om pressfrihet bland svenska EU-kandidater3.5.2024 06:55:00 CEST | Pressmeddelande
Enigheten är stor om pressfrihetens betydelse och om att det i delar av EU finns oroväckande tendenser kring densamma. Det visar en enkätundersökning Tidningsutgivarna låtit göra bland de främsta kandidaterna i EU-valet och som publiceras i dag på Pressfrihetens dag.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum