112 nya studentlägenheter byggs på Folkungavallen

Stångåstadens dotterbolag Studentbostäder har tecknat avtal med Åhlin & Ekeroth Byggnads AB om byggnation av 112 nya studentlägenheter i kvarteret Folkungavallen, precis intill Linköpings nya simhall. Bostäderna byggs utmed Hamngatan och preliminär inflyttning är hösten 2026.

Folkungavallen Studentbostäder. Arkitekt: Winell & Jern Arkitekter

Totalt ska 112 hyreslägenheter byggas och det är framför allt mindre lägenheter som byggs.

-    Vi är glada att kunna trycka på startknappen för ännu ett bygge och erbjuda Linköpings studenter attraktiva mindre lägenheter i ett populärt och centralt läge. Vi ser en fortsatt stark efterfrågan på mindre studentlägenheter. Inför sommarens antagningsbesked kommer vi också genomföra lättnader i våra uthyrningsregler för studentbostäder, vilket bland annat innebär att även doktorander nu kan ansöka om boende hos oss, säger Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden.

Fastigheten kommer att klassas enligt miljöbyggnad silver, vilket bland annat innebär att huset har en låg energianvändning, god ventilation och bra dagsljus. Det kommer även att finnas en gemensamhetslokal med ett studierum på översta våningen där det också finns en gemensam terrass. Samtliga lägenheter kommer vara rökfria.

-    Huset kommer att ha bra energiprestanda. I det här projektet kommer vi även satsa på solceller som passar bra för just studentbostäder där hushållselen ingår i hyran. Högre egenanvändning av det vi producerar ger bättre lönsamhet för solcellerna, säger Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden.

Stångåstaden bygger just nu 75 bostäder i kvarteret med preliminär inflyttning till försommaren 2025.

Fakta:
Totalt antal lägenheter: 112
Lägenhetsstorlek och antal: 98 st 1 rum och kök samt 14 st 2 rum och kök
Byggentreprenör: Åhlin & Ekeroth Byggnads AB
Arkitekt: Winell & Jern Arkitekter
Preliminär inflyttning: 2026

Folkungavallen Studentbostäder. Arkitekt: Winell & Jern Arkitekter

Nu startar renoveringen av 250 bostäder på Flamman22.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

I dagarna har Studentbostäder i Linköping AB skrivit avtal om att starta renoveringen av 250 bostäder på Flamman. Renoveringsavtalet tillfaller byggentreprenören BC Linköping AB som sedan tidigare är kontrakterad att bygga 187 nya studentbostäderna i studentområdet Flamman. Renoveringsarbetet startar nu till sommaren och kommer att ske i etapper och pågå parallellt med nyproduktionen fram till och med våren 2027.

Bort med överbyråkratiseringen och få i gång bostadsbyggandet20.5.2024 12:04:58 CEST | Blogginlägg

Hur kan vi effektivisera stadsbyggnadsprocessen och få igång bostadsbyggandet? Jag hade nyligen möjlighet att lyssna på Kristina Alvendal som på uppdrag av regeringen och Produktivitetskommissionen har tagit fram en expertrapport kring just detta ämne. Rapporten beskriver en problembild med bland annat överbyråkratisering. Det fina med förslagen är att de i princip skulle kunna genomföras utan att det krävs några lagändringar. Det går alltså att ändra saker nu om vi vill. Det behövs förstås även lagändringar på sikt men att omgående försöka effektivisera hela stadsbyggnadsprocessen kan bara skapa vinnare. Vi behöver ett ökat bostadsbyggande och så bra förutsättning som möjligt i dagens läge.

Visit Linköping & Co gör gästspel som krögare i Wärdshuset, Gamla Linköping7.5.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Gamla Linköping är ett välbesökt turistmål under sommaren och besökare njuter av museimiljöerna, butiker och värdesätter att det finns en variation av caféer och restauranger i området. För att tillgodose det behovet kommer Stångåstadens dotterbolag Kulturfastigheter, som äger fastigheterna i Gamla Linköping, att under sommaren samarbeta med Visit Linköping & Co som går in och driver restaurangen i Wärdshuset. Besökare välkomnas till Wärdshuset i samband med nationaldagsfirandet i Gamla Linköping den 6 juni.

Bred samverkan krävs för en ökad integration30.4.2024 11:33:38 CEST | Pressmeddelande

Integrationen är en av vår tids stora samhällsutmaningar som ingen kan lösa på egen hand. Ska vi lösa utmaningarna vi står inför måste vi bli ännu bättre på att samverka. I Linköping har vi på Stångåstaden ett väletablerat samarbete med exempelvis Polisen, kommunen, föreningar och andra fastighetsägare men vi skulle gärna bredda arbetet ännu mer och få in näringslivet i större utsträckning. Kompetensförsörjning är en helt avgörande fråga för nästan alla företag och organisationer. Kan vi hjälpas åt att göra vår stad tryggare och mer attraktiv kommer alla att bli vinnare. Det kommer att göra det ännu bättre att bo här och lättare att få fler att vilja bosätta sig i vår stad.