Josefin Hermansson och Nora Johansson tar EM-silver i dubbel

Josefin Hermansson och Nora Johansson tog igår EM-silver i dubbel. I finalen blev det förlust mot Franziska Czech och Sabrina Laub från Tyskland med 498-427. Sverige har hittills tagit tre medaljer på två tävlingsdistanser vid mästerskapet i Wittelsheim, Frankrike.
– När man är så nära vill man alltid nå hela vägen men självklart är det jättebra med ett silver, säger Josefin Hermansson.

Josefin Hermansson och Nora Johansson tar silver i dubbel i bowling-EM.
Josefin Hermansson och Nora Johansson tar silver i dubbel i bowling-EM. Foto: Svenska Bowlingförbundet

Josefin Hermansson och Nora Johansson avancerade till semifinal efter att ha slutat tvåa i dubbelkvalet med 2620 poäng. Franziska Czech och Sabrina Laub från Tyskland var starkast även i kvalet och blev etta där på 2633 poäng.

I semifinalen ställdes Josefin Hermansson och Nora Johansson mot Jenni Heino och Eliisa Hiltunen från Finland. Hermansson och Johansson storspelade och vann semifinalen med 533-384.
– Det är alltid nervöst att vänta på kvalresultatet när vi själva redan hade spelat igår och inte kan påverka det hela. Men vi laddade om på ett bra sätt. Vi spelar bra mot Finland och har ett stadigt grepp om matchen. Vi fortsätter att hålla fokus i alla rutor för vi vill få med oss den känslan till finalen, säger Josefin Hermansson.

I finalen fick Nora Johansson och Josefin Hermansson ta sig an Franziska Czech och Sabrina Laub från Tyskland som slog Europarekord i semifinalen med 554 poäng. Tyskorna fortsatte att leverera på en hög nivå i finalen samtidigt som Josefin Hermansson och Nora Johansson inte riktigt fick med sig käglorna. Franziska Czech och Sabrina Laub vann finalen med 498-427.
– Det är lite bittert nu efteråt. Vi gör det som vi ska göra i finalen och levererar tekniskt bra slag. Vi hade hoppats få mer utdelning på våra slag men det står någon kägla mer kvar för oss vid fler tillfällen än vad det gör för dem, säger Hermansson och fortsätter:
– Jag är stolt över vår insats men självklart hade det gärna fått vara en ädlare valör när vi var så nära.

Hon får medhåll av Nora Johansson.
– Vi gjorde verkligen allt vi kunde och följde vår plan men det räckte inte vilket är tråkigt.

Silvret är Sveriges tredje medalj hittills på två tävlingsdistanser i mästerskapet och alla medaljerna är tagna av Nora Johansson och Josefin Hermansson. I lördags vann Nora Johansson EM-guld i singel i sin mästerskapsdebut på seniornivå och Josefin Hermansson tog brons.
– Det känns jättekul att jag har börjat med två medaljer. Det bådar även gott för kommande distanser, säger Nora Johansson.

Förbundskapten Robert Andersson om silvret:
– Vi gjorde en kanonsemifinal och spelade ganska bra även i finalen. Men vi fick inte loss käglorna på samma sätt som dem. Tyskland spelade jättebra och ett tag var de på väg att slå sitt rekord igen i finalen. Det är bara att lyfta på hatten över att de löste det så bra.

Anna Andersson och Jenny Wegner blev sexa i squad 3 med 2448p och slutade totalt på 15:e plats i dubbelkvalet. Hanna Engberg och Sandra de Neergaard kom på 20:e plats i kvalet.

Idag inleds kvalet i 3-manna med de tre första serierna. Kl 10.00 intar Anna Andersson, Hanna Engberg och Sandra de Neergaard banorna i squad 1. Josefin Hermansson, Nora Johansson och Jenny Wegner spelar i squad 2 med start kl 14.00.
– Vi har lite nya lösningar att prova för dem i laget som det inte riktigt har stämt för hittills. Jag tror vi har jättebra möjligheter men sedan har Tyskland också visat att de är riktigt tuffa att slå, säger Robert Andersson.

Sveriges medaljer hittills i EM
Singel - guld Nora Johansson, brons Josefin Hermansson
Dubbel - silver Josefin Hermansson/Nora Johansson

Nora Johansson - klubb Spader Dam, Helsingborg
Josefin Hermansson - klubb Team X-Calibur, Partille

Livestream
Livescore
Mästerskapets hemsida

Josefin Hermansson och Nora Johansson tar EM-silver i dubbel.
Josefin Hermansson och Nora Johansson tar silver i dubbel.
Nora Johansson.