Svenska Bangolfförbundet och Askims Bangolfklubb arrangerar World Adventure Golf Masters 2025

Svenska Bangolfförbundet har återigen fått förtroendet att arrangera ett internationellt Bangolf-evenemang i Sverige, denna gång tillsammans med Askims BGK.

Den 13 - 15 juni 2025 kommer World Adventure Golf Masters (WAGM) att genomföras på den fantastiska anläggningen i Askim, Göteborg

Askims BGK

Förbundets ordförande Mats Söderkvist uttalar sig:

”Det är naturligtvis både glädjande och hedrande att vi får den här sortens evenemang till Sverige. Svenska bangolf tillhör den yppersta världseliten, både som tävlingsnation men likväl som arrangörer av större tävlingar. Att vi fått förtroende att 2023 arrangera senior-VM i Uppsala, 2024 Champions League för klubblag i Landskrona och nu till 2025 WAGM i Askim är ett kvitto på just vår ställning i bangolf-världen. Arrangörskapet av den här typen av tävlingar är också ett led i den långsiktiga plan som Svenska Bangolfförbundet lagt för att få vår sport att växa.”

Ordförande i Askims Bangolfklubb, Pauli Kuikka uttrycker glädje över arrangemanget:

”Det är med stor glädje vi meddelar att Askims Bangolfklubb har fått äran att arrangera World Adventure Golf Masters (WAGM) 2025, samma år som föreningen firar sitt 50-årsjubileum. Detta prestigefyllda evenemang kommer att bli en fantastisk möjlighet att visa upp vår klubb och vår anläggning för en internationell publik, och det markerar en milstolpe i vår historia. Vi ser fram emot att välkomna spelare från hela världen till Göteborg och skapa minnen som kommer att vara för livet.”

World minigolf federations (WMF) vice president sport, Pasi Aho kommenterar:

"Vi i WMF är väldigt glada att en av de ledande MOS-nationerna har valt att ansöka och arrangera WAGM 2025.

Vi tackar SBGF och Askims BGK för deras engagemang och ser fram emot att spela på den nya MOS-anläggningen på ett fantastiskt ställe där vi har haft flera internationella mästerskap under åren."

Under perioden 14–16 juni 2024 spelas årets mästerskap i Brno, Tjeckien och det svenska landslaget hoppas på flera medaljer. Mästerskapet från Tjeckien kan följas på länken nedan:
WMF World Adventure Golf Masters 2024 (minigolf-live.com)

*MOS står för Minigolf Open Standrad

Askims BGK

Svensk Bangolf är världsledande inom sporten med många internationella medaljer. Sporten bangolf spelas på 4 underlag, filt, betong, Europabana (EB) och konstgräs (adventure golf).
Det finns idag ca. 80 klubbar i landet som tillsammans har ca. 10 000 medlemmar. Förbundet är en av Riksidrottsförbundets 72 medlemsorganisationer. Vi har 4 landslag och drygt 1500 licensierade spelare.

Förutom SM har vi seriesepel i olika divisoner, från den högsta divisionen som är Elitserien till de lägsta regionala divisionerna 2 och 3.

Under en sommarsäsong besöker drygt 250 000 personer våra klubbar för att spela minigolf.

Sporten passar alla, både ung som gammal och även personer med en funktionsnedsättning.

Följ Svenska Bangolfförbundet

Senaste pressmeddelandena från Svenska Bangolfförbundet

Spännande avslut på damernas slagspel i Bangolf SM28.6.2024 17:18:03 CEST | Pressmeddelande

I damklassen var det delad ledning mellan Jennifer Göransson från Jönköping och Karin Olsson från Uppsala inför de avslutande två varven. På varv fem gjorde Jennifer ett litet mini-ryck och inför finalvarvade hade hon en ledning på tre slag över jagande Karin. Jennifer och Karin följdes åt under större delen av spelet och även om också Karin fick till ett fint 19-varv som avslutning räckte det inte hela vägen. Jennifer gick nämligen runt på 20 och behöll därmed sin ledning hela vägen in i mål. Svensk mästare på damsidan är med andra ord Jennifer Göransson, BGK Jönköping.

Wilma Harrysson mästare i damklassen i World Adventure Golf Masters17.6.2024 11:13:40 CEST | Pressmeddelande

Wilma Harrysson vann damklassen med 6 slag före tjeckiskan, Anna Lemon. Tyvärr räckte det inte för att slå sig in bland de 18 bästa som gjorde upp i superfinalen. Fyra svenskar klarade cutten, men där blev det tufft och Jesper Lindberg hade bästa utgångsläget inför de sista varven. Men tyvärr tappade Jesper på de sista varven och slutade på en 7:e plats. Glädjande var att Kevin Sundström gjorde en grym spurt i superfinalen med 26 slag på sista varvet och placerade sig som 8:a. Det räckte dock inte mot hemmaspelarna. Top fem blev en heltjeckisk historia.