Flera svenska bangolfare med chans på medalj i World Adventure Golf Masters 14-16 juni 2024, Brno, Tjeckien

Idag startar World Adventure Golf Masters i Tjeckien. Sverige representeras av totalt 12 spelare varav 8 tillhör landslaget och 4 spelare deltar som klubbspelare.

Totalt är det 78 spelare som deltar från 9 länder. Svenska spelare är världsledande och vi räknar med flera medaljer.

Brno, Tjeckien

Nedan är de uttagna spelarna i landslaget:

Juniorer
Erik Nilsson – Sjövikens IF
Rebecka Johansson – Skoghalls BGK

Seniorer
Alva Kvarnström – Örnsköldsviks MGK
Wilma Harryson – Asarums BGK
Kevin Sundström – Sundbybergs BGK
Jesper Lindberg – Kungälvs BGK

Oldtimers
Jessica Rosén – Örebro BGK
Martin Lundell – Olofströms BGK

Klubbspelarna
Gunnar Bengtsson - Askims BGK
Pauli Kuikka - Askims BGK
Robert Majlöv - Askims BGK
Erik Hjalmarsson - Skönsbergs BGK

Tävlingen spelas enligt följande upplägg:

Fredag: Varv 1-4.

Lördag: Varv 5-8. Lagtävling avgörs efter 8 varv.

Söndag: Varv 9. Individuella tävlingen i respektive klass avgörs efter 9 varv.

Varv 10. Superfinal med de 18 totalt bästa spelarna. Det sker en "cut efter varv 9"
2 separata varv i mixed lag.

Klasser att ta medalj inom:
junior dam och herr,
oldtimers dam och herr,
senior dam och herr.
mixed
En overall champion i superfinalen.

Svenska spelare är världsledande inom sporten Bangolf. Sporten spelas på 4 underlag, filt, betong, Europabana (EB) och konstgräs (äventyrsgolf). Förbundet har ca 80 klubbar med ca. 10 000 medlemmar.

Drygt 1500 spelare har tävlingslicens och vi har 4 landslag.

Förutom SM har vi seriespel från den högsta serien som är Elitserien till de lägre divisonerna 2 och 3.

Bangolf är en sport som passar alla, från ung till gammal och även de med funktionshinder.

I sporten bangolf är det inte ovanligt att en spelare har flera 100 bollar att välja mellan beroende på underlag, utomhustemeperatur och banprofil, men de använder bara en klubba. På ett mästerskap har ett landslag flera tusen bollar med sig, även kylväskor och värmepåsar för att säkerställa att bollen blir optimal utifrån förutsättningarna.

Varje år besöker en kvarts miljon våra klubbars anläggningar för att spela minigolf

Spännande avslut på damernas slagspel i Bangolf SM28.6.2024 17:18:03 CEST | Pressmeddelande

I damklassen var det delad ledning mellan Jennifer Göransson från Jönköping och Karin Olsson från Uppsala inför de avslutande två varven. På varv fem gjorde Jennifer ett litet mini-ryck och inför finalvarvade hade hon en ledning på tre slag över jagande Karin. Jennifer och Karin följdes åt under större delen av spelet och även om också Karin fick till ett fint 19-varv som avslutning räckte det inte hela vägen. Jennifer gick nämligen runt på 20 och behöll därmed sin ledning hela vägen in i mål. Svensk mästare på damsidan är med andra ord Jennifer Göransson, BGK Jönköping.

Wilma Harrysson mästare i damklassen i World Adventure Golf Masters17.6.2024 11:13:40 CEST | Pressmeddelande

Wilma Harrysson vann damklassen med 6 slag före tjeckiskan, Anna Lemon. Tyvärr räckte det inte för att slå sig in bland de 18 bästa som gjorde upp i superfinalen. Fyra svenskar klarade cutten, men där blev det tufft och Jesper Lindberg hade bästa utgångsläget inför de sista varven. Men tyvärr tappade Jesper på de sista varven och slutade på en 7:e plats. Glädjande var att Kevin Sundström gjorde en grym spurt i superfinalen med 26 slag på sista varvet och placerade sig som 8:a. Det räckte dock inte mot hemmaspelarna. Top fem blev en heltjeckisk historia.