Här är idrotterna för SM-veckan sommar i  Norrköping 2025

Nu är det klart vilka idrotter som är aktuella på SM-veckan sommar 2025 i Norrköping. Funktionell fitness och bordtennis är nya idrotter på programmet och kommer tillsammans med bland annat bågskytte, simning, cykel, och motocross göra upp om mästerskapsmedaljerna.

SM-veckan sommar i Norrköping kommer att avgöras 25 juni – 1 juli 2025. Det är andra gången Norrköping står värd för SM-veckan sommar. Senast Norrköping arrangerade SM-veckan var 2016.
Nya idrotter på programmet är bordtennis och funktionell fitness. Det är även flera idrotter som gör comeback och är tillbaka på SM-veckan-programmet så som motocross, islandshäst, rodd  och skytte

- SM-veckan ska ju vara lite av ett smörgåsbord av idrott med något för alla. Tack vare att så många idrotter ansöker kan vi presentera ett urval av idrotter till SM-veckan i Norrköping med variation och bredd. Det kommer att finnas något för alla, säger Christian Bergström, projektledare SM-veckan, Riksidrottsförbundet.

De flesta tävlingarna under SM-veckan planeras att genomföras på Centralbadet, Holmentorget och motorstadion Kråkvilan, men det kommer även vara SM-tävlingar ute vid Himmelstalund och Lindö.

– Vi är så glada att SM-veckan kommer tillbaka till Norrköping! Den här gången är planen att flera av SM-tävlingarna kommer vara i vårt vackra Industrilandskap. Det känns extra fint att få visa upp Norrköpings bevarade historia för idrottare, publik och TV-tittare. Med SM-veckan vill vi inte bara skapa långsiktiga evenemangseffekter, utan också inspirera norrköpingsborna till mer idrott och rörelse, något vi hoppas att idrotterna på SM-veckan kommer att göra, säger Ellinor Stuhrmann, lokal projektledare för SM-veckan Norrköping 2025.

Idrotter som vill vara med på SM-veckan måste ansöka samt vara medlemmar i Riksidrottsförbundet. Urvalet och beslutet om vilka idrotter som erbjuds att vara med på SM-veckan fattas av Riksidrottsförbundet och Sveriges television tillsammans med värdstaden.

Här är idrotterna som är aktuella att vara med på SM-veckan sommar i Norrköping:

• Aquabike
  • Bangolf
  • Bordtennis (para-SM)
  • Boule (precisionsskytte)
  • Bowling (3-manna)
  • Bågskytte (mixed recurve)
  • Cykel
  • Danssport
  • Frisbee allround
  • Funktionell fitness
  • Islandshäst (sport)
  • Motocross (sprint)
  • Mountainbike (XCE)
  • Paracykel
  • Parkour
  • Radiostyrd bilsport
  • Rallysprint
  • Rodd
  • Rullskidor
  • Simning
  • Skateboard miniramp
  • Skateboardslalom
  • Skyttesport (compak sporting)
  • Speedway
  • Streetbasket 3x3
  • Trampolin
  • Tricking

Med reservation för ändringar.

För mer information:

Christian Bergström
Projektledare SM-veckan, Riksidrottsförbundet
christian.bergstrom@rfsisu.se

Ellinor Stuhrmann
Lokal projektledare SM-veckan Norrköping
ellinor.stuhrmann@norrkoping.se

Kommande SM-veckor:
SM-veckan sommar Västerås 26 - 30 juni 2024

SM-veckan vinter Borås 3 - 9 februari 2025

Det här är SM-veckan

SM-veckan är ett av Sveriges största, årligen återkommande, idrottsevenemang och arrangeras av Riksidrottsförbundet i samarbete med berörda specialidrottsförbund och värdstaden. Sveriges Television är sändande bolag.  SM-veckan är öppen för RF:s medlemmar, 72 specialidrottsförbund vilka representerar upp emot 210 olika idrotter. SM-veckan är en vecka med svenska seniormästerskap i olika idrotter och genomförs varje år, vinter respektive sommar, på olika orter i Sverige.