Karl Rydå blir ny politisk chefredaktör för Upsala Nya Tidning

I augusti tillträder Karl Rydå som ny politisk chefredaktör för Upsala Nya Tidning. Han är för närvarande debattredaktör och ledarskribent vid tidningen. Karl Rydå har gedigen erfarenhet av opinionsbildning och kommunikation.

Karl Rydå blir ny politisk chefredaktör för Upsala Nya Tidning.
Karl Rydå blir ny politisk chefredaktör för Upsala Nya Tidning. Adam Wrafter/UNT

– Tjänsten som politisk chefredaktör för UNT är både ett drömjobb och ett stort ansvar. För mig är det mycket viktigt att tidningens opinionsbildning fortsätter att vara liberal, engagerande och relevant också i ett digitalt medielandskap, säger Karl Rydå.

UNT:s publisher Johanna Odlander framhåller vikten av att tidningen tar tydlig plats i Uppsala och Uppland genom att vara det självklara navet för lokal journalistik och opinionsbildning.

– Vi befinner oss i en omvälvande tid där utmaningen är att nå ut till en ny publik med kraftigt ändrade medievanor. Vi behöver beröra människor, gå i takt med tiden och berätta på nya sätt, i det arbetet kommer Karl vara en viktig kraft.

Karl Rydå har tidigare varit verksam vid bland annat Liberala Nyhetsbyrån, Liberalerna och Svenskt Näringsliv.

– Med Karl Rydå som politisk chefredaktör kommer UNT:s liberala grundhållning ligga fast. UNT kommer även fortsatt vara en stark röst, vilket känns särskilt viktigt i den tid av hot mot demokrati, rättsstat och mänskliga rättigheter som vi lever i. UNT står för den lokala förankringen av demokratins ideal, säger Lena Marcusson, ordförande för Axel Johanssons stiftelsers förvaltningsbolag, som är en av ägarna till Upsala Nya Tidning.

Upsala Nya Tidning är en av Sveriges största lokaltidningar och Upplands ledande dagstidning.

Upsala Nya Tidning grundades 1890 och ägs från år 2010 till hälften av UNT:s förvaltningsbolag, som i sin tur ägs av Axel Johanssons stiftelser, och till hälften av tidningskoncernen NTM. Från 2010 äger UNT:s förvaltningsbolag i sin tur även drygt 20 procent av NTM.

Kärnan i vår verksamhet är en fri och oberoende journalistik som skapar lokal samhällsnytta och värnar demokrati. ​​​​​​