Tove Hovemyr ny debattredaktör och ledarskribent på UNT

I november tillträder Tove Hovemyr tjänsten som debattredaktör och ledarskribent på Upsala Nya Tidning. Tove kommer närmast från en tjänst på den liberala tankesmedjan Fores och har en lång erfarenhet av opinionsbildning och skrivande.

Foto: Klara Nyth Stålberg.

– Med Tove får vi den pusselbit som saknas för att nå ut bredare i Uppsala. Hennes erfarenhet av skrivande och digital opinionsbildning kommer att göra stor skillnad i arbetet med att opinionsmaterialet förblir engagerande och relevant, säger Karl Rydå, politisk chefredaktör vid Upsala Nya Tidning.

Tove Hovemyr är född, uppvuxen och bosatt i Uppsala och har även en juristexamen från Uppsala universitet.

– Det är mycket hedrande att få börja arbeta för tidningen jag växt upp med. Det är med texter både om det vardagsnära och om de långa linjerna som debatt- och ledarsidan blir relevant för UNT:s läsare. Jag vill både stärka självförtroendet hos våra liberala krafter och skapa en debattsida som berör, säger Tove Hovemyr.

Foto: Klara Nyth Stålberg.

Vår styrka är det lokala!

Upsala Nya Tidning är en av Sveriges största lokaltidningar och Upplands ledande dagstidning.

Upsala Nya Tidning grundades 1890 och ägs från år 2010 till hälften av UNT:s förvaltningsbolag, som i sin tur ägs av Axel Johanssons stiftelser, och till hälften av tidningskoncernen NTM. Från 2010 äger UNT:s förvaltningsbolag i sin tur även drygt 20 procent av NTM.