Svensk Hemleverans i unikt samarbete med Östergötlands Stadsmission

Nu tar vi nästa steg i vårt samarbete med Östergötlands Stadsmission. Svensk Hemleverans ansvarar för att leverera varor till Matmissionen, en butik som erbjuder livsmedel till rabatterade priser och samtidigt motverkar matsvinn. Tillsammans bidrar vi till ett mänskligare och mer hållbart samhälle.

SVHL

Svensk Hemleverans är sedan tidigare partnerföretag och stöttar varje år Östergötlands Stadsmission. Nu utökas samarbetet.

– Vi vill vara med och stötta Stadsmissionens viktiga verksamhet för ett mer hållbart samhälle och har därför fördjupat vårt samarbete. Initiativet med Matmissionen bygger på leveranser och som distributionsbolag kan vi bidra. Vi tillhandahåller fordon och chaufför som levererar varor till butiken från lokala leverantörer inom dagligvaruhandeln. På så sätt hjälper vi till att minska matsvinnet och medverkar samtidigt till att utsatta grupper får möjlighet att köpa mat till rabatterade priser. Det känns bra att kunna vidareutveckla och fortsätta bidra till Stadsmissionens viktiga arbete, säger Mattias Ternstedt, VD på Svensk Hemleverans.

Matmissionen i stadsdelen Skäggetorp i Linköping i öppnade i februari 2024. Tack vare samarbetet mellan Svensk Hemleverans och Östergötlands Stadsmission kan nu fler aktörer inom livsmedelsbranschen bli en del av Matmissionens viktiga arbete.

– Inom Matmissionen jagar vi ständigt nya livsmedelsföretag som vill bli donatorer till vår butik. I vissa fall så kan dessa livsmedelsföretag ordna frakten själva till oss, i andra fall måste vi organisera distributionen. Oftast sker uppkomsten av detta svinn med korta ledtider och då är det viktigt att vi har partners som tillsammans med oss kan lösa detta snabbt och effektivt. Detta samarbete stärker vår förmåga att vara en komplett och attraktiv samarbetspart till livsmedelsbranschen i att hantera deras svinn och överproduktion, säger Peder Barrling, operativ chef på Östergötlands Stadsmission.

Det utökade samarbetet är i startgroparna och förväntas starta inom kort.

– Vi är mycket glada att vi kan sätta ihop detta samarbete och att Svensk Hemleverans tydligt visat att de är en part som vill stötta oss i vårt viktiga arbete med att bekämpa matfattigdomen i Östergötland, säger Peder Barrling, operativ chef, Östergötlands Stadsmission.

Om Matmissionen

Matmissionen startades av Stockholms Stadsmission och möjliggörs genom ett samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna. Matmissionen säljer produkter och varor som annars riskerar att bli svinn, med ett särskilt rabatterat pris till människor i utsatthet. Butikerna erbjuder även arbetsträning, vilket gör att fler personer kan närma sig arbetsmarknaden. Matmissionen har mer än 25 000 medlemmar runtom i landet och totalt 11 butiker.

Östergötlands första Matmissionen-butik i stadsdelen Skäggetorp i Linköping öppnade i februari 2024 och erbjuder även kafé och en second hand-avdelning.

Bilder

Håkan Qvarfordt, platschef på SVHL, Lina Hedenström, vd på NTM, Sanna Detlefsen, direktör på Östergötlands stadsmission och Mattias Ternstedt, vd på SVHL.
Svensk Hemleveras levererar varor till Matmissionen.

Hela vägen hem

Svensk Hemleverans erbjuder snabba och prisvärda hemleveranser i en effektiv och hållbar logistikkedja. Eftersom vårt huvuduppdrag är att dela ut morgontidningen har vi ett starkt distributionsnät. För att göra mest nytta i varje leverans tar vi samtidigt med oss brev och paket, när vi ändå är där vid postlådan. Vi har cirka 1700 medarbetare som gör det möjligt för oss att året runt besöka nästan alla adresser inom våra utdelningsområden i Östergötland, norra Småland, Uppland, Gotland, Sörmland, Norrbotten och Västerbotten.