Sex företag fuskade med rean – riskerar höga viten
Konsumentverket har följt upp sin stora granskning av hur företagen skötte sig under rean i höstas. Sex företag föreläggs nu att sluta med sina metoder, annars hotar höga vitesbelopp.
För att sätta tyngd bakom förbuden kopplas de till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor. Ett vite ska inte förväxlas med böter utan är framåtsyftande och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.
Kända företag
Bland de sex företagen finns kända namn som Mio och Jysk samt två nätbutiker som säljer kläder och två mindre möbelföretag.
Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta. Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. Flera gånger har företagen tagit med ett högre pris som aldrig använts, eller bara använts några få dagar, och utifrån det räknat ut hur många procents rea det är.
Vilseledande prisuppgifter
–Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.
KO:s förelägganden kan överklagas av företagen. Om det sker hamnar ärendet i Patent- och marknadsdomstol för prövning.
Krav i lagen
I prisinformationslagen står att varans pris de senaste 30 dagarna ska redovisas tydligt när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj. Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.
I höstas gjorde Konsumentverket en omfattande granskning av reapåståenden inom e-handeln hos ett hundratal företag. Då framkom att sju av tio e-handelsföretag inte följer lagen när de lockar med sänkta priser. Sedan dess har många företag rättat sig frivilligt, men det finns fortfarande problem på marknaden enligt Konsumentverket och KO.
Kontakter
Kontakt för medierna: Pär Magnusson, processråd vid KO, via presstjänsten tfn 054-194020
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
KO stämmer företaget och personen bakom DinBilGaranti18.7.2024 13:52:05 CEST | Pressmeddelande
Det ser ut som en förlängning av bilens garanti, och många betalar. Men Konsumentombudsmannen, KO, stämmer nu ett företag och personen bakom för vilseledande marknadsföring.
Trafikskolor glömmer ångerrätten4.6.2024 10:12:54 CEST | Pressmeddelande
Konsumentverket har granskat trafikskolor under våren och finner att en del företag inte informerar om ångerrätten, trots att den gäller vid köp på distans.
KO tar kreditmarknadsbolag till domstol31.5.2024 13:16:40 CEST | Pressmeddelande
Kreditmarknadsbolaget 4finance lånar ut högkostnadskrediter och tar ut höga avgifter för att betala ut krediten direkt. Konsumentombudsmannen, KO, tar nu bolaget till domstol.
Håll koll på villkoren när du tecknar fritidshusförsäkring23.5.2024 09:18:05 CEST | Pressmeddelande
Om du har ett fritidshus gäller det att du tecknar en försäkring just för stugan. Din vanliga hemförsäkring gäller inte för skador på fritidshuset. Men det kan vara svårt att navigera mellan alla villkor och undantag.
Halv miljon för säkerhetsbrister på Leos lekland22.5.2024 13:18:09 CEST | Pressmeddelande
En kvinna skadades allvarligt vid ett fall på Leos lekland i Västerås 2019. Konsumentverket uppmanade då företaget att vidta åtgärder för samtliga anläggningar, men upptäckte sedan att samma fel fanns kvar i Luleå mer än ett år senare. Nu dömer Förvaltningsrätten i Karlstad företaget att betala 500 000 kronor i sanktionsavgift.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum