Sex företag fuskade med rean – riskerar höga viten
Konsumentverket har följt upp sin stora granskning av hur företagen skötte sig under rean i höstas. Sex företag föreläggs nu att sluta med sina metoder, annars hotar höga vitesbelopp.
För att sätta tyngd bakom förbuden kopplas de till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor. Ett vite ska inte förväxlas med böter utan är framåtsyftande och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.
Kända företag
Bland de sex företagen finns kända namn som Mio och Jysk samt två nätbutiker som säljer kläder och två mindre möbelföretag.
Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta. Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. Flera gånger har företagen tagit med ett högre pris som aldrig använts, eller bara använts några få dagar, och utifrån det räknat ut hur många procents rea det är.
Vilseledande prisuppgifter
–Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.
KO:s förelägganden kan överklagas av företagen. Om det sker hamnar ärendet i Patent- och marknadsdomstol för prövning.
Krav i lagen
I prisinformationslagen står att varans pris de senaste 30 dagarna ska redovisas tydligt när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj. Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.
I höstas gjorde Konsumentverket en omfattande granskning av reapåståenden inom e-handeln hos ett hundratal företag. Då framkom att sju av tio e-handelsföretag inte följer lagen när de lockar med sänkta priser. Sedan dess har många företag rättat sig frivilligt, men det finns fortfarande problem på marknaden enligt Konsumentverket och KO.
Kontakter
Kontakt för medierna: Pär Magnusson, processråd vid KO, via presstjänsten tfn 054-194020
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Fortsatta säkerhetsbrister för hoppborgar6.5.2025 10:28:54 CEST | Pressmeddelande
Hoppborgar som inte sitter fast ordentligt riskerar att blåsa i väg eller välta. Barnen i hoppborgen kan skadas allvarligt. Stickprovskontroller visar att problemen finns kvar.
Många influerare och annonsörer bryter mot lagen22.4.2025 09:47:22 CEST | Pressmeddelande
Inläggen måste vara tydligt reklammärkta när influerare gör reklam i sociala medier. Men många bryter mot marknadsföringslagen. Konsumentverket öppnar nu ett 50-tal tillsynsärenden mot en rad kända influerare och annonsörer.
Misslyckade bilköp kostar svenskarna 4,2 miljarder kronor årligen15.4.2025 09:15:15 CEST | Pressmeddelande
Köp av begagnad bil är i särklass det som landets konsumenter klagar mest på, men det är också det som orsakar störst kostnad för samhället. Det visar en ny studie från Konsumentverket.
Konsumentverket agerar för att skydda barn mot otillbörliga affärsmetoder i onlinespel21.3.2025 12:10:43 CET | Pressmeddelande
En EU-koordinerad tillsynsinsats har inletts mot det svenska bolaget Star Stable Entertainment AB efter en anmälan från organisationen Sveriges konsumenter. Insatsen leds av konsumentskyddsmyndigheterna i Sverige och Norge, och omfattar flera konsumenträttsliga överträdelser i spelet Star Stable Online.
Bristande koll av banken – Sven förlorade sparpengar4.3.2025 10:06:59 CET | Pressmeddelande
Bankerna har ansvar för att hålla våra sparpengar säkra samtidigt som de lagt över hanteringen av pengarna i internetbanken på kunderna själva. När kriminella hittar sätt att manipulera människor för att komma åt pengarna får bankkunderna inte sällan ta den ekonomiska förlusten. Nu hjälper Konsumentombudsmannen, KO, Sven att stämma Sparbanken Rekarne.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum