Vänsterpartiet i Stockholms stad: Vi vill utmana den fria etableringsrätten

Norlandia ansöker om att få öppna en förskola med 100 platser i Hägersten-Älvsjö stadsdelsnämndsområde men förskolenämnden med borgarrådet Alexandra Mattsson i spetsen säger nej.

I Stockholm vill Alexandra Mattsson utmana den fria etableringsrätten. Foto: Maurits Otterloo

– Vi vill utmana den fria etableringsrätten. Jag tycker det är helt orimligt att det ska få starta en ny privat förskola i den här stadsdelen bara för att ett privat bolag har lust. Vi står just nu med 28 tomma avdelningar och fem helt tomma förskolor i Hägersten-Älvsjö, det sista vi behöver är ännu en privat förskola, säger Alexandra Mattsson (V), förskole-, barn- och fritidsborgarråd.

Ärendet togs upp på förskolenämnden den 11 juni och återremitterades. Nu kommer förskoleförvaltningen göra en grundlig utredning av vad en överetablering får för negativa konsekvenser. Landar man i att neka tillstånd när ärendet kommer upp igen efter sommaren kan det bli en rättslig prövning, om Norlandia överklagar beslutet.

– Att neka ett tillstånd på det här sättet har aldrig gjorts tidigare i Stockholm så det vore väldigt intressant att testa juridiskt. Vi ser också gång på gång hur vinstdrivande aktörer sätter just pengaintresset före barnens bästa. Det är ett ruttet system som behöver utmanas och nu gör vi just detta, säger Alexandra Mattsson.

De flesta stadsdelar i Stockholm står med en överetablering av förskolor på grund av vikande barnantal, och en ny befolkningsprognos visar en ytterligare nedgång av födelsetalen.

I februari förra året tog förskolenämnden beslut om att dra tillbaka tillståndet för Norlandias förskola Grimsta med anledning av allvarliga brister, bland annat i barnsäkerheten och den pedagogiska kvalitén på verksamheten. Beslutet trädde i kraft 17 mars 2023.

FAKTA

Enligt skollagen 2 kap, 5 § kan ”påtagliga negativa följder på lång sikt för eleverna eller för den del av skolväsendet som anordnas av det allmänna i den kommun där utbildningen ska bedrivas” vara ett skäl för att neka en etablering.

Presstjänst Vänsterpartiet Stockholms stad

Tel:0761229102