Guld och silver för Sverige i Masters - historiskt EM av Nora Johansson

Nora Johansson vann igår EM-guld i Masters och gör ett rekordartat mästerskap i Wittelsheim, Frankrike. Hon besegrade Josefin Hermansson i den helsvenska finalen och tar guld i alla de tre individuella distanserna. Det är det bästa mästerskapet någonsin av en svensk spelare.
– Det känns helt fantastiskt, säger Nora Johansson.

Nora Johansson avslutade sitt rekordartade EM på bästa sätt och vann guld i Masters. Josefin Hermansson tog silver. Foto: Svenska Bowlingförbundet.

Sverige avslutade bowling-EM i Wittelsheim på bästa sätt och tog igår guld och silver i Masters. Efter guldfredagen i Wittelsheim då Nora Johansson vann guld i All Event och blågult blev Europamästare i 5-manna så fanns det fortsatt hunger på mer. Josefin Hermansson, Nora Johansson och Hanna Engberg avancerade till kvartsfinal i Masters. Josefin Hermansson vann över Claudia Annella, Italien med 2-0 i serier i sin kvartsfinal. Samtidigt bjöds det på ett välspelat svenskmöte mellan Nora Johansson och Hanna Engberg som gick till tre serier. Nora Johansson drog det längsta strået i kvartsfinalen och vann den avgörande serien med 279-236.

I semifinalen vann Nora Johansson övertygande mot Janin Ribguth, Tyskland, med 2-0 i serier. Josefin Hermansson besegrade i sin tur Eva Krafogel, Slovenien, med 2-1. En helsvensk final väntade där Nora Johansson var på jakt efter sitt tredje individuella EM-guld i mästerskapet och Josefin Hermansson ville försvara sitt guld i Masters från EM 2022. Nora Johansson vann den första serien med 228-204. Hon fortsatte att ånga på och guldet var ett faktum efter att hon vunnit den andra serien med 237-214.
– Det här trodde jag nästan inte. Jag visste att det skulle bli väldigt svårt och jag fick kämpa för det. Det kändes bättre och bättre under dagen.
Hur var det att möta Josefin i finalen?
– Det var nervöst men det var bara att försöka göra jobbet där med. Jag höll ihop det bra.

Nora Johansson har gjort sitt första mästerskap på seniornivå och svarar för ett rekordartat EM. 21-åringen vinner totalt fyra guld och tar medalj i alla sex distanser. Medaljskörden och alla gulden gör att det är det bästa internationella mästerskapet någonsin av en svensk bowlare på både dam- och herrsidan.
– Det känns såklart väldigt kul. Jag kan knappt beskriva det hela och att det gick så här bra. Men jag vill alltid vinna och har jobbat hårt för det. Det är många träningstimmar som ligger bakom detta och jag har tävlat mycket internationellt den senaste tiden vilket har gett fin erfarenhet.
– Louise och Robban (Sonne, assisterande coach/mental coach och förbundskapten Robert Andersson) har betytt väldigt mycket för mig och jag har fått fina tips av dem.

Förbundskapten Robert Andersson hyllar Noras insats i mästerskapet.
– Det Nora gör är fantastiskt med alla guld i sin debut och att hon även slår ett 16 år gammalt Europarekord. Hon har en otrolig hunger för att vinna.

Josefin Hermansson lyckades inte försvara titeln men lördagens silver gör att hon stänger mästerskapet med fem medaljer, varav ett guld.
– Det är skönt att knipa andraplatsen och runda av mästerskapet med en till medalj. Det var gott att få till det i de flesta distanserna. På ett sätt var det en lättnad att möta Nora i finalen för då vet man att den ädlaste valören går till Sverige. Samtidigt vet man att hon är extremt svårslagen i den här hallen och med uretan samt med tanke på allt jobb hon har lagt ned. Det kändes nästan som att jag behövde spela mitt livs bowling. Jag slarvade lite med någon miss men annars satt det mesta i fickan. Nora har lite mer drag i bollen än jag så det är bara hatten av.

Sverige tar totalt åtta medaljer i mästerskapet, varav fyra guld, och blir bästa nation i mästerskapet.
– Det har varit en utmaning att varken Anna, (Andersson), Sandra (de Neergaard) eller Jenny (Wegner) har fått spela med purple hammer på grund av andra sponsorkontrakt. De har inte kunnat gå för de höga serierna som de brukar utan mer acceptera att de får gneta på hela mästerskapet. Man lider med dem men det är otroligt starkt att vi ändå lyckas dominera i mästerskapet. Lagguldet igår var en stor höjdpunkt och att vi vann mot våra rivaler Finland. Totalt sett hoppas jag att gruppen är nöjd med att vi når de målen som vi hade satt upp om att ta medalj i alla distanser och att bli bästa nation, säger Robert Andersson.

Sveriges medaljer vid EM

Jenny Wegner, BK Femtionian/Spader Dam

Förbundskapten Robert Andersson
Assisterande coach Louise Sonne

Nora Johansson vann igår guld i Masters och Josefin Hermansson tog silver.
Nora Johansson